کد خبر 215579
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵

بررسی ابعاد حماسه کربلا در کتاب «زینب فریاد فرمند»

بررسی ابعاد حماسه کربلا در کتاب «زینب فریاد فرمند»

نشست نقد و بررسی ترجمه کتاب «صرخه اکملت المسیره» نوشته آنتوان بارا با عنوان «زینب فریاد فرمند» ترجمه غلامحسین انصاری در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با سخنرانی عباس خامه یار و محمد رضا سنگری و با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ در ابتدای این نشست خامه یار -رایزن فرهنگی اسبق کشورمان در برخی کشورهای عربی- با اشاره به شخصیت آنتوان بارا نویسنده مسیحی سوری الاصل مقیم کویت، وی را شخصی دارای ویژگی های اخلاقی برجسته و ویژه و زیبنده برای نگاشتن در خصوص شخصیت اهل‌بیت(ع) و امام حسین(ع) و حضرت زینب( س)، توصیف کرد و گفت: آنتوان بارا بسیار شیفته امام رضا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. وقتی ایشان را برای زیارت بارگاه امام رضا(ع) همراهی کردم،  هنگام خداحافظی با حرم، حاضر به ترک حرم نمی شد و چندین بار درب حرم را بوسه باران کرد. به دلیل ارادت ویژه به اهل بیت علیهم السلام، تا کنون ۸ الی ۱۰ بار به صورت کاملا ناشناس به پیاده روی اربعین مشرف شده است.

وی در ادامه، با توجه به تجربیات زندگی و فعالیت های فرهنگی خود در برخی کشورهای عربی و معاشرت و موانست با ادباء و شعرای عرب زبان در کشورهای مختلف از جمله جرج جرداق  و برادرش فؤاد جرداق و جرج شکور و ژوزف هاشم و برخی ادبای دیگر، در خصوص دلائل گرایش شعراء و ادبای عرب زبان به فرهنگ اهل بیت و به ویژه نگارش در باره نهضت عاشوراء و کربلا اشاره کرد و افزود: بزرگترین علت گرایش این ادبا مسیحی به اهل بیت(ع) محیط چندگانه بخصوص در کشور لبنان است و در واقع در این کشور نوعی همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان مختلف و شیعه و سنی و... برقرار است.

خامه یار بزرگترین دریچه ورود مسیحیان عرب به فرهنگ اهل بیت را نهج البلاغه توصیف کرد و به کتابی از میشل کعدی با عنوان «آلام مشترک» اشاره کرد که در این کتاب دردهای مشترک حضرت مسیح و امام حسین علیه السلام بیان شده است؛ در همین کتاب حضرت مریم و حضرت فاطمه سلام الله علیها نیز مقایسه شده و ویژگی های مشترک و خصوصیات اخلاقی مشترک ایشان بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حضورش در لبنان به عنوان رایزن فرهنگی، همیشه مراسم تاسوعا و عاشورا را در کلیساها برگزار  و تنها سخنران مسلمان مراسم‌ها و بقیه مسیحی بودند، اظهار کرد: با این اوصاف، یک راهکار خوب برای معرفی اهل بیت به جهان این است که از زبان ادیان دیگر امام حسین به جهان معرفی شود.

به گفته خامه‌یارخلاصه اینکه در علل گرایش به ادبیات اهل بیت علیهم السلام متفکران و ادبای عرب زبان مسیحی چهار عامل اساسی را می توان برشمرد:

-    تاثیر  مطالعه ی هج البلاغه بر نگاه مسیحیان عربی

-    عامل محیط

-    عامل چندگانگی فرهنگی و گفتمانی

-    وجود شخصیت های برجسته و فاخر اندیشمند و آزاده و آگاه به شخصیت اهل بیت

بررسی ابعاد حماسه کربلا در کتاب «زینب فریاد فرمند»

در ادامه این نشست، محمد رضا سنگری -نویسنده، عاشورا پژوه، ادیب و شاعر کشورمان- در باره کتاب آنتوان بارا «زینب فریاد فرمند» اظهار کرد:  اینکه چرا امام حسین علیه السلام به اسوه بودن خود در عرصه فردی و اجتماعی اشاره کرده جای اندیشیدن و تعمق دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما با نام های بانوان حاضر در واقعه کربلا چندان آشنا نیستیم زنانی همچون بحریه، قمر، هانیه و... در حالی که تعداد زنان در کربلا تقریبا یک سوم افراد حاضر در کربلا بوده است.

سنگری در باب حضور زن های حماسه ساز در کربلا با نام بردن برخی زنان حماسه ساز کربلا از جمله ام کلثوم و فاطمه صغری و سکینه بنت الحسین که خطبه خوانی کرده اند، تصریح کرد: در کربلا ستارگانی در کنار خورشید وجود حضرت زینب سلام الله علیها وچود داشتند که می‌توان به زنی به نام هانیه که در صحنه نبرد در کربلا به شهادت رسیده و حماسه آفرینی کرد اشاره کرد. بسیاری از این زنان در کربلا و در کنار حضرت زینب سلام الله علیها بوده اند که اصلا شناخته شده نیستند و حتی نامی از آنها بیان نمی شود.

به گفته وی، ما اگر ۳۴۴ روز سال قمری را صرف وقت برای شناساندن امام حسین در ۱۰ روز منتهی به اربعین، به جهانیان نمائیم کم است.

در ادامه سنگری از آثار تألیفی خود در خصوص واقعه کربلا و شناساندن و معرفی یاران امام حسین و حضرت زینب سلام الله علیها از جمله «آئینه داران آفتاب» که حدود ۷ سال تالیف و نگارش آن به طول انجامیده و کتاب «آینه در کربلاست» اشاره و همچنین کتاب «آفتاب در حجاب» از آقای سیدمهدی شجاعی در خصوص شخصیت حضرت زینب را برای مطالعه توصیه کرد.

وی در ادامه سخن خود در باره حماسه کربلا، آن را در چهار بعد توصیف کردند:

-    بعد تراژدی

-    بعد حماسی

-    بعد عرفانی

-    بعد پیام رسانی و درس های حماسه کربلا

و اینکه به چهارمین قسمت این ابعاد، کمتر توجه شده و شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی به بعد پیام رسانی و یادگیری درس های کربلا به درستی توجه داده اند.

سنگری در ادامه با اشاره به اینکه درخشان ترین عصر ادبیات عاشورائی، عصر کنونی ماست گفت: برخی اشعار و کتاب های نگاشته شده در خصوص وقائع کربلا از جمله اشعار وحشی بافقی و ترکیب بند معروف محتشم کاشانی که به وقائع کربلا پرداخته است اما این کتاب ها بیشتر به  سوگ پرداخته اند و پیام روشنی از کربلا را ذکر نکرده اند،   اما کتاب «گنجینه الأسرار عمان سامانی» که بهترین و زیباترین کتاب نگاشته شده در خصوص وقایع کربلاست به هر چهار بعد ذکر شده به خوبی پرداخته است و به مشتاقان توصیه می شود حتما این کتاب را مطالعه کنند.

وی در خصوص کتاب ترجمه شده «زینب فریاد فرمند» نیز گفت: متن این کتاب با قلم استاد انصاری بسیار خوب ترجمه شده و متن کتاب مانند گنجینه الأسرار عمان سامانی، بسیار کامل و دارای هر چهار بعد تراژدی، حماسه، عرفان و پیام رسانی واقعه کربلاست.

این نویسنده و عاشورا پژوه در باره اهمیت خطبه حضرت زینب(س) با توجه به روایات وارده مطالبی را ارائه و افزود: این خطبه در آسمان ها توسط امام عصر(عج) خوانده و توسط فرشتگان تکرار می‌شود، همچنین مجالس تفسیر توسط حضرت زینب سلام الله علیها در مسجد کوفه برگزار می‌شد و حضرت هنگامی که به آیات صبر در سوره آل عمران رسیدند، حضرت علی علیه السلام به ایشان گفتند می خواهی من برای تو این آیات را شرح دهم و حضرت زینب ابراز علاقه کردند و وقتی امیر المؤمنین کم کم با تفسیر این آیات، به وقایع کربلا رسیدند، حضرت زینب گفت «یا أبت أعرف ذلک أخبرتنی به أمی کی تهیئنی لغد  یعنی پدر، اینها را می دانستم، مادرم به من از این وقایع خبر داده بود. در زمانی که حضرت زینب(س) پنج ساله بودند حضرت فاطمه سلام الله علیها ایشان را برای وقایع کربلا آماده کردند و این خود نشانگر این است که ما باید تربیت نسل های آینده را از همین اکنون آغاز کنیم و برای چالش های آینده آماده و بهترین تکیه گاه ما برای تربیت نسل های آینده، نهضت کربلا باشد.

وی اضافه کرد: انسان های بزرگ همیشه رنج‌های بزرگ دارند، در کتاب آنتوان بارا، حضرت زینب(س) تنها در حادثه کربلا نبوده است که اینطور حماسه آفرینی کرده است، بلکه در تمام زندگی حماسه آفرینی کرده است و رنج های حضرت زینب(س) در کربلا چکیده و جمع شده رنجهایی است که ایشان در زندگی متحمل شده اند.

سنگری در پایان مختصری از فصل های کتاب زینب فریاد فرمند را ذکر  و این کتاب را به عنوان کتابی شاخص برای معرفی حضرت زینب سلام الله علیها در جامعه بین الملل معرفی کرد.

در پایان خانم رستم آبادی، مدیر گروه مسیحیت کاتولیک مرکز گفتگوی ادیان با اشاره به یکی از جملات آنتوان بارا گفت: حقیقتا اربعین تجلی گوهر بودن امام حسین علیه السلام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha