کد خبر 215416
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

موج جدید کاهش قیمت گوشت قرمز در آستانه اربعین

موج جدید کاهش قیمت گوشت قرمز در آستانه اربعین

کاهش قیمت دام زنده در آستانه اربعین در حالی موج جدیدی از ریزش قیمت در بازار گوشت قرمز را رقم زده که افزایش عرضه همزمان با توزیع گوشت‌های وارداتی در تنظیم بازار این کالای اساسی نقش زیادی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ قیمت کالاهای اساسی و همچنین گوشت قرمز همه ساله با نزدیک شدن به اربعین به دلیل افزایش تقاضا در تب و تاب گرانی گرفتار می‌شود؛ اما امسال با تهمیداتی ازسوی دولت شاهد تعادل و حتی کاهش قیمت در بازار دام زنده و به تبع آن، گوشت قرمز هستیم.

افزایش عرضه گوشت قرمز در بازار، توزیع گوشت های وارداتی، ارسال به موقع سهمیه گوشت مواکب، تشدید نظارت و... دست به دست هم داده تا بازار گوشت قرمز امسال به تعادل برسد.

قیمت گوشت قرمز در بازار

هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه در حال حاضر ۴۳۰ تا ۴۳۵ هزار تومان برای مغازه دار است که با سود ۱۰ درصدی به قیمت ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود؛ اما فعالان این صنعت چه نظری در مورد بازار گوشت قرمز در آستانه اربعین دارند؟

سیاست های دولت چگونه قیمت گوشت را کاهشی کرد؟

«افزایش عرضه در کنار توزیع گوشت های وارداتی موجب شده تا با وجود افزایش تقاضا ازسوی موکب های اربعین، نوسان خاصی در بازار گوشت قرمز رخ ندهد.» این صحبت های رئیس شورای تامین کنندگان دام است که به ازدیاد تقاضا در ایام اربعین اشاره می کند.

منصور پوریان، دلیل تنظیم بازار گوشت قرمز را استفاده مواکب از سهمیه گوشت وارداتی دانسته و در مورد پیش بینی قیمت در روزهای آینده معتقد است که نوسان خاصی در بازار گوشت قرمز در آستانه اربعین اتفاق نیفتد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام البته به افزایش تقاضا برای خرید دام زنده در روزهای اخیر اشاره کرده اما معتقد است با استمرار توزیع گوشت وارداتی نوسانی در قیمت ها اتفاق نیفتد. 

توزیع گوشت‌های وارداتی افزایش یافت

«نرخ هر کیلو دام زنده در میادین به ۱۸۰ هزار تومان رسیده که طبق آن، هر کیلو لاشه ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان درب کشتارگاه عرضه می شود.»

این سخنی است که مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفته و مدعی شده با توجه به پتانسیل تولید گوشت قرمز در کشور، نیازی به واردات نداریم.

افشین صدردادرس در مورد وضعیت بازار مدعی شده بود: با توجه به رکود بازار دام داخل ناشی از ازدیاد عرضه و توزیع گوشت های وارداتی پیش بینی می شود که بازار دام در آستانه اربعین تغییری نداشته باشد.

نوسان قیمت گوشت به صفر رسید

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی سومین نفری است که با اعلام خبر ثبات قیمت گوشت قرمز در آستانه اربعین گفته که با توجه به آنکه زمان زیادی تا اربعین باقی نمانده و تمامی گوشت های موکب ها ارسال شده؛ بنابراین در بازار گوشت قرمز نوسانی وجود نخواهد داشت.  

به گفته علی اصغر ملکی، با توجه به ازدیاد زائران اربعین و تعطیلات پایانی تابستان، تقاضای چندانی برای گوشت در بازار وجود ندارد و همین مورد مانع افزایش قیمت در بازار شده است.

کلیدواژه مشترک فعالان حوزه دام و طیور

اما نقطه اشتراک صحبت های همه فعالان بازار گوشت، بعد از ثبات قیمت در بازار به «حمایت از تولید داخل» برمی گردد. این در حالی است که یکی از مهم ترین سیاست هایی که دولت سیزدهم سرلوحه کار خود قرار داده، حمایت از تولید داخل و افزایش بهره برداری از نیروهای داخلی است که این موضوع در حوزه بازار کالاهای اساسی نیز مورد توجه است؛ اما فعالان این حوزه خواستار حمایت بیشتر از تولید داخل هستند.

در همین خصوص رئیس شورای تامین کنندگان دام، نبود برنامه مناسب طی سال های گذشته در صنعت دامپروری را منجر به خروج سرمایه گذاران بزرگ دانسته که لازم است برای ترغیب آنها به امر سرمایه گذاری راهکارهایی اتخاذ شود.

با توجه به این سیاست به نظر می رسد دولت می تواند در کنار ضم نیازسنجی  و شناسایی نژادهای دامی بومی که توانایی کمک به تولید را دارند زمینه را برای تولید انبوه این نژادها فراهم آورد.

کارشناسان معتقدند طی سالیان اخیر و با افزایش قیمت کالاهای اساسی و گوشت قرمز، سرانه مصرف این محصولات به شدت کاهش یافته و از سبد خانوارها پر کشیده است. بنابراین افزایش سهم مصرف گوشت قرمز در سبد خانوارهای ایرانی نیازمند خودکفایی در تولید این محصول و کاهش قیمت هاست. در غیر این صورت حتی واردات گوشت از دیگر کشورها نمی تواند راهکار نهایی برای ارزانی گوشت قرمز و گنجاندن آن در سبد مصرفی خانوارها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha