کد خبر 215399
۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

«حیات» از بررسی برنامه هفتم توسعه گزارش می دهد؛

آزمون بزرگ مجلس در بررسی برنامه هفتم توسعه/ قوانین مرتبط به ایثارگران در صف انتظار

آزمون بزرگ مجلس در بررسی برنامه هفتم توسعه/ قوانین مرتبط به ایثارگران در صف انتظار

با توجه به اینکه وقت قانونی رسیدگی به برنامه هفتم توسعه به پایان رسیده اما متاسفانه همچنان بررسی قوانین مربوط به ایثارگران در این برنامه پنج ساله به پایان نرسیده و این قوانین در خصوص جامع ایثارگری همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ محمد مخبر در تاریخ 30 اردیبهشت ماه از سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور رونمایی کرد و  پس از آن این لایحه از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

مجلس با انتخاب برخی از نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف، اعضای کمیسیون تلفیق را مشخص کرد، از این رو کمیته های مختلف در کمیسیون تلفیق ایجاد و به طور تخصصی به بررسی ابعاد مختلف برنامه هفتم توسعه پرداختند.

یکی از موارد مهم و حساس در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس موضوعات مرتبط با جامعه ایثارگری بود که بررسی شقوق مختلف این مهم در دستور کار کمیته های تخصصی قرار گرفت. اخبار رسیده از مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه حکایت از آن دارد که با وجود اتمام وقت قانونی این کمیسیون در برنامه اما همچنان موضوعات مرتبط به ایثارگران به جمع بندی نهایی نرسیده است.

در حالی بررسی برنامه هفتم توسعه در اواخر خردادماه کلید خورد که نارضایتی هایی از سوی برخی از نمایندگان مردم از کلیت این برنامه به گوش می رسید که در این میان فراکسیون های مربوط به ایثارگران و شاهد نیز نارضایتی خود نسبت به این برنامه و لوایح آن که به جامعه ایثارگران می پرداخت را بیان کردند .

کمیته ایثارگران با ریاست حسن نوروزی در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، تشکیل شد تا بررسی و تدوین قوانین حوزه ایثارگری در برنامه هفتم آغاز شود. با توجه به پیشنهاداتی که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تشکل ها و سایر حوزه ها به کمیته ایثارگران ارسال شده بود، تلاش گردید تا برنامه ششم توسعه با کمی تغییر و تحول در برنامه هفتم توسعه تنفیذ شود. اما تفاوت این برنامه با برنامه ششم توسعه در این بود که برخی از قوانین تمدید نشد و یا برنامه جدیدی به این برنامه الحاق نگردید.

اعضای کمیسیون تلفیق و کمیته ایثارگران در تدوین قوانین ایثارگری در برنامه هفتم توسعه این موضوع را مدنظر قرار دادند تا  قوانین موجود اجرایی گردد و مانع از هدر رفت بودجه به دلیل اضافه شدن قوانین جدید و دست و پا گیر شوند.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مجلس شورای اسلامی کار خود را از شنبه 18 شهریور بعد از دوهفته تعطیلی تابستانی آغاز و بررسی برنامه هفتم توسعه  از روز یکشنبه 19 شهریور در دو نوبت به صورت روزانه در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

آنطور که علیرضا ورناصری عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مورد لایحه این برنامه به خبرنگار «حیات» گفت هنوز بررسی لوایح مربوط به ایثارگران به پایان نرسیده است و ادامه بررسی این لوایح همزمان با آغاز رسیدگی به برنامه پنج ساله هفتم درصحن علنی در کمیسیون مربوطه ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در برنامه هفتم توسعه نیاز به همراهی مجلس شورای اسلامی داشته تا بتواند خواسته های جامعه ایثارگری را پوشش دهد و دولت موظف است تا برحسب برنامه هفتم قوانین مربوط به ایثارگران را برای اجرای صحیح و به موقع، با اعتبارات کافی و با در نظر گرفتن همه آیین نامه ها تصویب شده؛ اعلام، ابلاغ و اجرایی کند.

هرچند در سالیان قبل شاهد این بودیم که در تعدادی از دستگاه های اجرایی مدیران ترک فعل کرده و قوانین مربوط به ایثارگران را به مرحله اجرا در نیاورده اند، اما لازم است تا مجلس یازدهم در کنار دولت سیزدهم بتواند قوانین و لوایح موجود در برنامه هفتم توسعه را به خوبی تدوین کرده و در صحن علنی مجلس تصویب نماید و دستگاه های اجرایی را موظف به اجرای این قوانین کند.

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران دارای 76 ماده بوده که وظایف و شروط مد نظر در آن برای دستگاه های اجرایی، موسسات و شرکت های دولتی مقرر و حقوق جامع ایثارگری تدوین و تعیین شده است. همانگونه که در اخبار گوناگون شنیده ایم طی دو سال گذشته رویکرد دولت سیزدهم در بنیاد شهید و امور ایثارگران به گونه ای بوده که بتواند قوانین موجود را به اجرا کند. طبق آمار داده شده برنامه ششم توانسته با حدود 34 درصد اجرایی شدن خود را ارتقا دهد و در آینده با حذف برخی از قوانین در برنامه هفتم و یا نیامدن قوانین جدید در این برنامه، خود را به درصد اجرایی بالاتری برساند.

براساس این گزارش امیدواریم در هفته آینده با آغاز بکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی و اهتمام دکتر محمد باقر قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه موضوعات مرتبط با ایثارگران در برنامه هفتم توسعه در کنار بررسی برنامه هفتم توسعه نهایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha