کد خبر 214914
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه تا بصره/ پایان انتظار یک طرح استراتژیک پس از دو دهه

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه تا بصره/ پایان انتظار یک طرح استراتژیک پس از دو دهه

مراسم آغاز عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره با حضور ‌محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و ‌محمد شیاع السودانی‌ نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد.‌

به گزارش گروه استان های حیات؛ محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز وارد خوزستان شدتد تا پس از دو دهه انتظار پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره را به ثمر برساند.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه ـ بصره امروز در حالی آغاز می‌شود که موضوع اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق از دو دهه قبل به عنوان یک پروژه راهبردی مهم در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور مطرح شده و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهم شد که به دلایل مختلف و بهانه‌تراشی‌های گوناگون و علیرغم چندین مصوبه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه منجر نشد و علیرغم اهتمام و اعلام آمادگی چندین باره وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در انجام این پروژه، وزارت حمل و نقل و راه آهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بودند.

تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق می‌شود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد.

همچنین این خط پس از راه اندازی نقش ویژه‌ای در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصاً در شهرهای زیارتی نجف و کربلا ایفا خواهد کرد.

خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود 32 کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.

در این پروژه 16 کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود 16 کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود.

تلاش دولت سیزدهم بر این است که خط آهن شلمچه _ بصره را احداث کند. از این مسیر حدود 1 و 4 دهم کیلومتر پس از 1600 فقره مین روبی و مین زدایی ساخته شد و به نقطه صفر مرزی رسیدیم. در نقطه صفر مرزی شلمچه عملیات کربلای 5 رخ داد و هزاران شهید تقدیم وطن شد.

این منطقه مالا مال از مین بوده است. ایران مسئولیت مین زدایی به طول 16 کیلومتر در محدوده طرح را بر عهده گرفت و این کار را به سرانجام رساند. 16 تا 18 کیلومتر مین زدایی بعدی به عهده کشور عراق است.

پس از پایان کار یک پل روی اروندرود ساخته می‌شود که به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد و به همین علت توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد.

مسیر ریلی 32 کیلومتری شملچه - بصره قرار است در دو سال احداث شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha