کد خبر 214530
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

«حیات» از تلاش دولت برای واردات خودرو و ایجاد فضای رقابتی در این صنعت گزارش می دهد؛

گام نخست در تحویل خودروهای وارداتی

گام نخست در تحویل خودروهای وارداتی

دولت به منظور افزایش فضای رقابتی در کشور به دنبال بازکردن مرزها به روی خودروهای خارجی است. خودراهایی که می توانند تب رقابت در این بازار انحصاری را بالا ببرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ صنعت خودرو در کشور را باید با توجه به سیاست های اتخاذ شده از سوی وزارت صمت در مسیر تحول و حرکت روی ریل توسعه و پیشرفت دانست به گونه ای که می توان افق های روشنی را در این بخش متصور بود.

یقینا توجه به صنعت خودرو و گام برداشتن در ایجاد تحول در آن یکی از شاخصه های پیشرفت کشور به حساب می آید که از طریق آن می توان یکی از نیازهای قابل توجه مردم را مرتفع و آسایش و امیدبخشی را برای آنان به ارمغان آورد. یکی از نکات تحولی در صنعت خودرو بازکردن فضا برای واردات خودرو است تا ضمن ایجاد فضای رقابتی زمینه را برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی افزایش داد. در همین خصوص روز گذشته عباس علی ‌آبادی وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت که به نمایش دستاوردهای دولت اختصاص داشت اقدام به تحویل خودروهای وارداتی با پنج سال توقف، کرد  تا از این طریق گام اول دولت برای هموار کردن مسیر واردات خودرو برداشته شود.

در این مراسم علی آبادی با تاکید بر اینکه سیاست وزارتخانه متبوعش خروج از تصدی ‌گری است، اذعان داشت که واردکنندگان در باید در واردات خودرو تعجیل کنند تا طی ماه های آینده خودروهای ثبت ‌نامی به کشور وارد و به متقاضیان تحویل گردد.

عدم ایجاد رانت در حوزه واردات خودرو یکی از ضروریت های اصلی در این مقوله به حساب می آید چرا پیش از این وجود رانت در تولید داخلی صدمات بسیاری را به صنعت و به ویژه مردم وارد کرده بود. بر همین اساس وزارت صمت اعلام کرده است که هیچ رانتی برای هیچ شرکتی ایجاد نخواهد شد و آنچیز که معیار عمل قرار می گیرد ضوابط و قوانین مربوط به واردات است تا همه متقاضیان بتوانند از شرایطی یکسان در این بخش بهره مند شوند. آنطور که علی آبادی بیان داشته در طرح واردات خودرو اولویت با خودروسازان است تا از این طریق بتوانند تکنولوژی لازم برای داخلی ‌سازی ها محصولات را به دست آورند.

در همین خصوص عباس علی ‌آبادی وزیر صمت ضمن تاکید بر هدف ایجاد رقابت در بازار خودرو اظهار کرد: شرایطی فراهم شد تا در یک رقابت سالم و منطقی، بازار خودرو اصلاح شود، بنابراین واردات خودرو در دستور کار قرار گرفت. ‌خودروسازان ما باید بتوانند با واردکنندگان رقابت و از منظر کیفیت و قیمت شرایط بهتری را برای مردم فراهم کنند.

بر اساس پیشنهادات ارائه شده تعرفه واردات خودرو 4 درصد برای خودروهای برقی و 4 تا ۱۵ درصد برای خودروهای هیبریدی تعریف شده است.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همچنان واردات خودرو در حال انجام است، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تقدیم دولت شده است و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد و پس از تصویب در هیات دولت آن را اجرایی خواهیم کرد.

با افزایش تاکید بر واردات خودرو این سوال پیش می آید که آیا سامانه یکپارچه عرضه خودرو از فرایند پاسخگویی به مشتریان این صنعت خارج خواهد شد یا خیر که در این زمینه وزیر صمت اعلام کرده است که برنامه این وزارتخانه برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود. هدف از واردات خودرو کاهش قیمت خودرو و انطباق آن با شرایط جهانی است، بنابراین به دنبال این هستیم مردم به بهترین خودروها دسترسی داشته باشند و بتوانند خودروهای خوب داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی دریافت کنند.

گزارش: سمانه مسلمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha