کد خبر 214354
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

«حیات» گزارش می دهد؛

از «موقعیت مهدی» تا «عاشورا»

از «موقعیت مهدی» تا «عاشورا»

مینی سریال «عاشورا» که به تازگی و جمعه شبها از شبکه یک سیما در 7 قسمت 45 دقیقه ای پخش می شود، روزهایی از زندگی شهید مهدی باکری و شهید حمید باکری را روایت می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ مینی سریال «عاشورا» که به تازگی و جمعه شبها از شبکه یک سیما در 7 قسمت 45 دقیقه ای پخش می شود، روزهایی از زندگی شهید مهدی باکری و شهید حمید باکری را روایت می کند. دو برادری که از فرماندهان لشکر 31 عاشورا بودند در عملیات بدر و خیبر به شهادت رسیدند. همچنین فیلمنامه و کارگردانی این فیلم بر عهده هادی حجازی فر بوده است. 

اکران نسخه سینمایی سریال «عاشورا» سال گذشته با عنوان «موقعیت مهدی» در سینماها آغاز شد و استقبال خوبی از آن شد و می توان گفت که این فیلم در آن برهه تنها فیلمی بود که در ژانر دفاع مقدس در جدول اکران های نوروزی دیده می شد.

در حالی که علاقه مردم به ژانر فیلمهای کمدی در حال حاضر بیشتر شده است؛ تصور نمی رفت این فیلم در اکران نوروزی 1401 موفق باشد؛ اما واقعیت بر خلاف تصورات پیش رفت. پس از پخش تلویزیونی این فیلم و موفقیت در اکران آن، با وقفه و فاصله زمانی که افتاد، پخش سریالی آن با نام «عاشورا» آغاز شد. در واقع «عاشورا» درست زمانی پخش می شود که مردم «موقعیت مهدی» را کمابیش به یاد دارند ضمن اینکه نام فیلم تغییر یافته و در ذهن اینگونه متبادر می شود که ما با پروژه ای دیگر در ارتباط هستیم. به عبارتی دیگر ««موقعیت مهدی» اثری شناخته شده از هادی حجازی فر تلقی می شد و در این میان تبلیغات و موفقیت فیلم در جشنواره فجر بی تاثیر نبود.

 اما سوال اینجاست که اولا این پروژه چرا باید مدتی بعد از «موقعیت مهدی» پخش شود و دومین نکته این است که اسم سریال تغییر کرده است و در میان هیاهوهای تبلیغاتی نام این سریال گم است. شاید بتوان با توجه به صحبتهای حجازی فر به این نکته رسید که این سریال از گران ترین های سیما فیلم محسوب می شود؛ اما نگاهی به آمار تلوبیون میزان مخاطب پایین سریال «عاشورا» را نشان می دهد که عوامل یاد شده در آن دخیل هستند. در تقریبا 10 روزی که «عاشورا» پخش شده، آمار بازدید آن چیزی حدود 66 هزار بازدید بوده است.

البته پخش سریال «عاشورا» به زبان و گویش زیبای آذری می تواند دلیل دیگری باشد که این فیلم چرا آنچنان که باید و شاید مخاطب خود را هنوز نیافته است. پرواضح است که همیشه زبان، لهجه و گویش های زیبای محلی در همبستگی میان مردم و ملت ایران نقشی بسیار مهم داشته به نحوی که باعث قرابت و نزدیکی میان مردم و همچنین زیبایی آثار سینمایی و هنری شده است، اما از آنجا که در پخش سریال در صداوسیما به عنوان رسانه ای سراسری باید همه مردم با لهجه ها و گویش های مختلف را در نظر گرفت، بهتر این بود که این موضوع برای پخش سریال در نظر گرفته می شد. 

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که از دیرباز شهریور ماه سفر بوده ضمن اینکه امسال اربعین حسینی و سفر به کربلای معلی نیز به آن اضافه شده است که ذکر این موضوعات شاید بتواند به تبیین این موضوع کمک کند که چرا «عاشورا» مخاطب ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha