کد خبر 213483
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

نگاه اقتصادی به جنگل خطرناک است/ مصوبه جنجالی جدید مجلس؛ واگذاری پارک ها به شهرداری

نگاه اقتصادی به جنگل خطرناک است/ مصوبه جنجالی جدید مجلس؛ واگذاری پارک ها به شهرداری

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مصوبه جدید مجلس برای واگذاری پارک های جنگلی واقع در حریم شهرها به شهرداری ها پرداخت. 

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران ۲۰ در خصوص مصوبه مجلس برای واگذاری پارک های جنگلی واقع در حریم شهرها به شهرداری ها گفت:  طرح تامین مالی و جهش تولید در در مجلس در حال پیگیری است این طرح به دنبال این است که برای مولدسازی و تامین سرمایه انواع و اقسام پروژه‌ها که تکانی به حوزه تولید بدهد را دنبال می‌کند البته بحث بهره‌برداری از پارک‌ها که در این طرح عنوان شده با آن موافق نیستم.

رفیعی در ادامه بیان کرد: در این طرح که روز گذشته در مجلس مصوب شد اصلاً مشخص نیست که جنگل‌های طبیعی مد نظر آن است یا جنگل‌های دست کاشت زیرا قاعده و قوانین این دو نوع جنگل با یکدیگر متفاوت است.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه بخواهیم نگهداری از جنگل‌ها را به عهده یک متولی واحد به نام شهرداری بگذاریم زیرا از نظر بودجه ساختار و تعداد افراد نسبت به سایر دستگاه‌ها مجهزتر است، این طرح بدی نیست اما در این طرح مشخص نشده که چه نوع جنگل و فضای سبزی را باید به آنها واگذار کنیم. 

رفیعی در ادامه افزود: ما در تهران پارک جنگلی چیتگر، لویزان، افرا و سرخه حصار را داریم. به لحاظ رده‌بندی اکولوژیک سرخ حصار اصلاً با سه مورد دیگر در یک دسته قرار نمی‌گیرد و کاملاً کاربری‌های آنها با یکدیگر متفاوت است. سرخه حصار به عنوان یک منطقه حفاظت شده در کنار تهران قرار دارد و بر اساس قوانین مصوب قبلی و قوانین بالادستی و اصل ۵۰ قانون اساسی امکان واگذاری به شهرداری و یا هر ارگان دیگری را ندارد و نگهداری آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. ولی اگر چیتگر به شهرداری واگذار شود اتفاق خوبی است این طرح برای خود من ابهام دارد نمی‌توانم به این راحتی این طرح را قبول کنم.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: پارک‌ها و فضای سبزی که در محدوده حریم شهری قرار دارند و احیاناً در کنار آنها منطقه حفاظت شده قرار دارد یک استثنا هستند و نمی‌توان بر اساس یک قاعده کلی برای همه آنها تصمیم گیری کرد.

وی در ادامه بیان کرد: واگذاری فضای سبز به شهرداری‌ها ذیل مولدسازی اتفاق افتاده یعنی از این فضای سبز به عنوان وسیله‌ای برای تولید و اشتغال استفاده کنیم، این تفکر که روی جنگل برای تامین مالی حساب باز کنیم تفکری خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد: جنگل کاملاً انفال عمومی محسوب می‌شود و انفال در اختیار حاکمیت است و نمی‌توان انفال را واگذار کرد زیرا جنگل املاک یا اموال محسوب نمی‌شود،  این تفکر از اساس اشتباه است. 

رفیعی ادامه داد: مورد دیگر که خیلی خطرناک تر است خارج کردن درختان خشک شده و افتاده از این جنگل ها است که خیلی خطرناک است زیرا پای بهره بردار به جنگل باز می شود و دیگر نمی توان جلوی آن را گرفت.  با وجود تمام این ایرادات بزرگ قاطبه نمایندگان مجلس به آن رای داده است ولی این موضوع را از شورای نگهبان می خواهیم که با آن موافقت نکنند و امید داریم که شورای نگهبان آن را تصویب نکند. 

وی ادامه داد: این مواد مصوب شده خیلی خطرناک است و نمی توان آن را به عنوان تامین مالی محسوب کرد. اینکه به جنگل به عنوان تامین مالی نگاه کنیم مسئله ای خطرناک است. این تصمیم بر اساس نگاه های منطقه ای اتخاذ شده است و خطای راهبردی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha