کد خبر 213329
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

معاون فرهنگی و امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور در گفتگو با «حیات»:

هیئت می‌تواند تاثیر بسزایی در محرومیت زدایی داشته باشد

هیئت می‌تواند تاثیر بسزایی در محرومیت زدایی داشته باشد

معاون فرهنگی و امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان نقش موثر هیئت در اجتماع گفت: هیئت می‌تواند در محرومیت‌زدایی و در ترویج فرهنگ صحیح دینی حضوری موثری پیدا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌اند. مکان هیئت، مداح، سخنران، محتوای سخنرانی، نوع برگزاری مراسم همه این عوامل در شکل‌گیری یک هیئت خوب و مناسب دخیل هستند.

در ماه محرم و صفر فرصتی فراهم می‌شود تا شیعیان بیشتر از گذشته به بهانه شهادت امام حسین (ع) و اصحاب ایشان در کنار هم سوگواری کنند. بهانه‌ای که همه در آن دخیلند و معنای حضورشان در این مراسمات این است که نمی‌خواهند یاد این امام بزرگوار به فراموشی سپرده شود، شنونده سخنرانی و سینه زن مراسم می‌شوند و جویای یادگیری و فهمیدن راه رستگاری که همان راه امام حسین (ع) و یارانش هستند می‌شوند. در این راستا مسئولیتی بزرگ بر دوش اهالی هیئت قرار می‌گیرد چرا که هیئت خود مدرسه ای برای تحصیل راه امام حسین (ع) است و مهم است که چگونه فعالیت می‌کند.

درباره‌ی فضای جلسات، حضرت آقا معتقدند که باید تلفیقی از عنصر «منطق» و «عاطفه» باشد. ایشان معتقدند اساس حرکت تشیع بر «منطق قوی» و «عواطف» استوار است. یعنی اگر جلسه‌ای باشد که بحث­‌های استدلالی آن زیاد باشد، اما بحث‌های محبتی و عاطفی آن کم باشد، این جلسه معمولاً نمی‌­تواند مخاطب را جذب خودش کند. افراد معمولاً سراغ جلسه‌ای می­‌روند که بخشی از آن استدلال باشد و بخشی هم عاطفه. این امتزاج عاطفه و استدلال همیشه مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است.

ایشان فرموده‌اند: «اولاً اساس حرکت عمومی تشیع علاوه بر منطق قوی بر عواطف بود. از روز اول تا امروز در کنار عقل، عشق حضور جدی داشت؛ برای همین هم حرکت تشیع نابود نشد یعنی از بین نرفت و الا باید صد مرتبه در امواج متلاطم سیاست‌های متعرض و عنان­‌آلود نابود شده بود. منطق قوی است. یعنی صرف عواطف نیست، اما منطق تنها هم نیست. عواطف هم با آن درآمیخته است. این از آن‌جاهایی است که عقل و عشق با هم می‌­سازد.» (۱۳۸۱/۷/۲۰)

ایشان همچنین درباره اجتماعات دینی در تاریخ چهارم تیرماه سال 1387 فرموده‌اند: «ما مسلمان‌ها و به‌خصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیت‌ها و ادیان این امتیاز را به قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبه‌رو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل می‌شود که این را در جاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر می‌شود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.» 
وجود هیئت ها و محافل مذهبی یکی از نعمت هایی است که باعث ایجاد وحدت، دلگرمی و اشاعه فرهنگ حسینی می شود، یکی از مواردی که برای شناسایی درست هیئت‌ها بر مبنای نکات قید شده می‌شود به آن تکیه کرد، همین مهرواره هوای نو می‌باشد که با پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان هیئت و تشکل های دینی ایجاد شد و هر ساله برگزار می‌شود.
حجت الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی و امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره طرح مهرواره هوای نو گفت: مهرواره هوای نو یک دورهمی از مجموعه ظرفیت‌های هیئت و مسائل پیرامون آن می‌باشد که این مهرواره از مداح ، سخنران، ظرفیت‌های پشتیبانی، خدمات، محتوا، رسانه، هنر و هر آن چیزی که هیئت را در تراز یک هیئت فعال موثر، انقلابی بروز و ظهور می‌دهد،ایجاد شده است. 

وی با بیان کشف هیئت های برتر و تاثیرگذار در سراسر کشور افزود: هیئت‌هایی که می‌توانند در عرصه‌های هنری و رسانه ای نقش آفرینی کنند و  همچنین در عرصه‌های اجتماعی حضوری جدی داشته باشند، در این مهرواره جایگاه دارند، مهرواره هوای نو تلاش می‌کند مانند یک دیده‌بان در سراسر کشور بگردد و از روستاها، شهرها، مراکز استان‌ها، بازیگران بزرگ و افراد دیده نشده در عرصه های مختلف هیئت را پیدا کند و دعوت کند.

معاون فرهنگی و امور تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: تلاش ما بر این است که اگر این فرصت و ظرفیت دیده شدن بتواند تاثیر خوبی به سراسر و اقصی نقاط کشور بگذارد و همه را متوجه کند؛ این دارایی و سرمایه‌ای که به برکت سیدالشهدا (ع) در طول تاریخ باقی مانده، امروز می‌تواند در عرصه‌های مختلف ظهور و حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: تمام پیروزی ها، موفقیت‌هایمان در انقلاب اسلامی، در دفاع مقدس در حفظ  و اقامه نام سیدالشهدا و در عالم همه به برکت امام حسین (ع) و وجود هیئت‌ها و محافل مذهبی می‌باشد.

حجت الاسلام عزت زمانی گفت: هیئت می‌تواند در محرومیت‌زدایی و در ترویج فرهنگ صحیح دینی حضوری موثری پیدا کند. در این بین هم هیئت یک توان مضاعفی پیدا خواهد کرد و هم این توان را در خدمت مردم و مکتب سیدالشهدا در مسیر انقلاب اسلامی به کار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha