کد خبر 211822
۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد :

انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فاطمی الحدوث است

انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فاطمی الحدوث است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت :انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فاطمی الحدوث است، مهرماه سال 1341در ایام فاطمیه آغاز شد، این نهضت بزرگ، یک شناسنامه بالای شصت ساله ولی جوان و حسینی البقا دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دومین مهرواره هوای نو ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری دومین مهرواره هوای نو اظهار کرد: خدای متعال را شاکریم که امروز نهضت بزرگ امام راحل عظیم الشأن ما بیش از 60 سال است که از عمر باعظمتش سپری می شود.

وی افزود: ویژگی مهم انقلاب اسلامی ما این بود که کاملا در زیست بوم حسینی، عاشورایی و کربلایی به وجود آمد وادامه پیدا کرده و به رشد و بالندگی رسیده است و امروز این گونه درخشان در حال نورافشانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فاطمی الحدوث است، مهرماه سال 1341 در ایام فاطمیه این انقلاب آغاز شد. این نهضت بزرگ، یک شناسنامه بالای شصت ساله ولی جوان و حسینی البقاء دارد. با نام حسین بن علی (ع) عاشورا ها، تاسوعا ها و اربعین ها به پیروزی رسیده است.

اسماعیلی بیان داشت :عاشورای 1342 منشأ قیام بزرگ 15 خرداد است، عاشورا و تاسوعای 1357 تومار رژیم طاغوت را پیچانده و این رژیم را به زباله دانی تاریخ فرستاد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری مراسم های اربعین هایی که از سال 1356 شروع شد، بیان داشت: اربعین مفهوم کلیدی در فهم علل پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن است که از جمله اربعین شهدای قم، اربعین شهدای تبریز، اربعین شکوهمند دی ماه سال 1357، اربعین درگذشت حاج آقا مصطفی خمینی در آذر ماه سال 1356 می باشند که انقلاب اسلامی محصول این اربعین است.

وی گفت : رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در آغاز دهه هشتادو پس از سقوط رژیم بعثی در عراق این سنت بزرگ را به حماسه ای برای زنده نگه داشتن همه ارزش های دینی و انقلابی و به صحنه آوردن همه عناصر جبهه مقاومت تبدیل کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : این شبکه بزرگی که این جریان حسینی در آن رشد و نمو پیدا کرده،یک جریان اصیل و شبکه مردمی است که این شبکه نامش هیئات می باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه هیئات حسینی سابقه بیش از هزار سال دارند بیان داشت: نهضت بزرگ امام در یک وضعیت خفقان همه جانبه رشد کرد. اگر ضعف رژیم های حاکم دلیل اصلی حذف آن ها بود، حتما رژیم های بسیاری جلوتر از رژیم پهلوی در صف انتظار سقوط بودند، آن نرم افزاری که انقلاب اسلامی از آن استفاده کرد، امام راحل عظیم الشأن ما به خوبی به قدرت ماورایی آن واقعه واقف بود، ایشان با خوانشی مجدد از واقعه کربلا، محرم و عاشورا با استفاده از شبکه هیئات که به صورت مویرگی در همه جای کشور حضور داشتند، این نهضت را زنده نگه داشتند. 

اسماعیلی گفت :در زمان امام خمینی (ره) رادیو، تلویزیون به صورت گسترده نبود و ایشان نیز این امکانات را نداشتند همچنین شبکه اجتماعی رایج نبود، آن زمان رژیم حاکم یک دستگاه خوفیه قدرتمندی داشت که افراد از صحبت با هم در خانه حذر داشتند. 

وی افزود : یک شبکه بزرگ در هم تنیده یک شبکه مومنانه همه نرم افزار های در اختیار دشمن را از کار انداخت، که این نرم افزار هیئات حسینی بودند. انقلاب اسلامی متکی به این نرم افزار حیات بخش است.

اسماعیلی ادامه داد :هیچ مکتبی جز مکتب پیروان اهل بیت (ع) چنین قدرتی را ندارند،که آن قدرت شبکه سازی مردمی می شود.وقتی به روزهای سخت جنگ تحمیلی نگاه می کنیم متوجه خواهیم شد که این شهدا از همین مکتب حسینی وارد عرصه شدند و سپاهیان صد هزار نفری محمد رسول الله شکل گرفت و وارد عرصه دفاع از کشور شد، این هیئات باعث شد تا شب های فراموش نشدنی کربلای پنج شکل بگیرد . 

 اسماعیلی با اعلام آماری درباره میزان شرکت عزاداران حسینی در دهه اول محرم گفت : امروز به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت دین، توحید، امامت و ولایت فقیه جامعه نورانی ما با قدرت جلو می‌رود. ۸۱ درصد مردم ایران در دهه اول محرم سیاهپوش حضرت اباعبدالله (ع) هستند، همچنین بالای ۶۰ درصد مردم در هیات شرکت می‌کنند و آن‌هایی که نمی‌توانند شرکت کنند، از طریق رسانه‌ها مراسم را دنبال می‌کنند. بیش از ۵۴ درصد مردم در ایام دهه اول محرم نذری دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha