کد خبر 211054
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

«حیات» از قفل تحریم اموال ایران در جهان گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی 120 میلیارد دلاری

بلاتکلیفی 120 میلیارد دلاری

تحریم های آمریکا و زمینه سازی برای عدم تبادلات مالی میان ایران و سایر کشورها باعث شده تا رقمی در حدود 120 میلیارد دلار در کشورهای مختلف بلوکه و حق ملت ایران بازیچه تحریمی ایالات متحده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ ایران از جمله کشورهای مستقلی است که بدون وابستگی و یا تحت نفوذ کشوری دیگر بودن با توجه به همه فراز و نشیب هایی که داشته است مقاومت کرده و در زمینه های علمی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و ... توانسته همتراز سایر کشورها قدم بردارد. شاید این همان دلیلی است که زمینه ساز تحریم ها و فشارهای روانی بر این کشور شده است.

120 میلیارد دلار مبلغ هنگفتی است که می تواند اقتصاد یک کشور را به لرزه درآورده و زمینه ساز به حرکت در آمدن چرخه تولید، صادرات، تجارت و ... شود. این ثروت عظیم ایران در حال حاضر در چند کشور زیر سایه تحریم ها بلوکه و از دسترس مردم ایران خارج شده است تا شاید با این حربه بتوانند ایران را به پای میز مذاکرات بازگردانند.

از مجموع اموال بلوکه شده ایران که حاصل از فروش نفت می باشد؛ یک میلیارد و 973 میلیون دلار در آمریکا، 7 میلیارد دلار در کره جنوبی، 6 میلیارد دلار در عراق، 20 میلیارد دلار در چین، 1.5 میلیارد دلار در ژاپن و 1.6 میلیارد دلار در لوکزامبورگ بوده که بلوکه شده اند. اما سوال اینجاست که هر کدام از این کشورها در مقابل مطالبه مالی ایران چه سیاست هایی را اتخاذ کرده اند؟

چین از جمله کشورهایی است که با نادیده گرفتن تحریم های ایالات متحده، خرید نفت از ایران را ادامه داده تا زمینه ساز برقراری روابط مالی برای به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی این کشور شود. طبق گفته سعید خطیب زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، ایران هیچ مبلغ بلوکه شده دیگری در چین نداشته است.

همچنین عراق نیز با ایران تعاملات تجاری و سیاسی خوبی داشته و در آزاد کردن اموال بلوکه شده ایران نقش بسزایی داشته است اما تحریم های ایالات متحده و مشکلات اقتصادی این کشور سبب شده تا در پرداخت بخشی از پول بلوکه شده ایران، دچار تعلل شود.

طی این سالها در دولت های مختلف، بارها شنیده ایم که مبالغی آزاد و به کشور برگردانده شده است اما این گمان زنی ها، گاها با تردید های زیادی همراه بوده است. این موضوع در مورد مطالبه 7 میلیارد دلاری ایران از کره جنوبی نیز صدق می کند، مبلغی که تا قبل از خروج آمریکا از برجام بارها اعلام شد که به مرحله آزاد سازی رسیده ولی نهایی نشده است.

هر چند گزارش‌ها حاکی از آن است که کره جنوبی و ایران بر سر طرحی برای پرداخت بخشی از دارایی‌های ۷ میلیارد دلاری بلوکه شده ایران که در این کشور مسدود شده است، به توافق رسیده‌اند. اما رییس کل بانک مرکزی ایران گفته است این رقم با یک میلیارد دلار آغاز می‌شود. با این حال گزارش‌های جدید حاکی از آن است که کره جنوبی و ایران علاوه بر این مبالغ، در مورد جزییات انتقال بخش بزرگ‌تری از وجوه بلوکه شده از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوییس» نیز توافق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش نباید نقش آمریکا را در عدم پرداخت مبالغ بلوکه شده مذکور در کشورهای مختلف نادیده گرفت چرا که چندی پیش آمریکا تصمیم داشت از طریق این پول های بلوکه شده راهکاری برای  آزادسازی زندانیان خود در ایران داشته باشد.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که وجوه مزبور در یک حساب محدود شده و برای تجارت بشر دوستانه قابل دسترس است، این در حالی اعلام شده است که اگر این مبلغ بلوکه شده ایران را به تعداد هر ایرانی تقسیم کنیم به ازای هر فرد، مبلغ 75 میلیون تومان در بانک های کشورهای دیگر مسدود شده است.

همچنین سخنگوی کاخ سفید از آمادگی خود برای شنیدن توصیه‌های کره‌جنوبی و دیگر کشورها برای اطمینان حاصل کردن از چگونگی محدود کردن این مبلغ، از جمله از طریق انتقال به سایر بانک‌های مورد اعتماد و در حساب‌های محدود شده مشابه و یا صرف آن برای اهداف بشر دوستانه، مورد استفاده قرار گیرد، سخن گفته است.

این در حالی انجام شده که ایران در حال پیگیری و رایزنی برای واپس گیری حق خود از این کشورها بوده. اما شاید ضعف در سرعت عمل در وا پس گیری این مبالغ هنگفت سبب شده تا در بدست آوردن این مبلغ با مشکلات زیادی روبرو شود. لذا دولت باید این توانایی را برای به حرکت درآمدن چرخه اقتصادی خود به سمتی برد تا با دریافت 120 میلیارد دلار پول بلوکه، برد عظیمی را برای ملت فراهم کرد. در همین خصوص چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مورد آزادسازی اموال بلوکه شده ایران گفت: وزارت خارجه و بانک مرکزی برای آزاد شدن ارزهای بلوکه شده کشور، مشخصاً مورد کره جنوبی و نظایر آن اقداماتی انجام داده که پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم در آینده شاهد رویت نتایج عملی آن در اقتصاد بوده و به بازار ارز ثبات‌بخشی لازم را اعما کنیم. 

در پایان می بایست بر این نکته تاکید کرد که  اگر 7 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی را اگر می شد به کشور تزریق کرد حتما ارزش واحد پولی ایران صعود و چرخه اقتصادی کشور بیش از پیش به حرکت در خواهد آمد اما این سردرگمی و وعده های عملی نشده بازار کشور را بی حس کرده و دیگر اشتیاقی به شنیدن اخباری در این خصوص در بازار وجود ندارد.

گزارش: زینب شیاس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha