کد خبر 210441
۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «حیات»؛

قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز تیشه‌ بر ریشه منابع آب کشور زد/ تنش آبی و مهاجرت گسترده در انتظار آینده ایران

قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز تیشه‌ بر ریشه منابع آب کشور زد/ تنش آبی و مهاجرت گسترده در انتظار آینده ایران

آذری در خصوص قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، گفت: در سال 1389 این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به اعتقاد بنده تیشه بر ریشه منابع آب کشورمان زد.

علی آذری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات، با اشاره به تهدید خطر نشست زمین در سراسر کشور بر اثر برداشت بی‌رویه حق‌آبه زمین، به واسطه حفر چاه‌های غیرمجاز، گفت: در حوزه منابع آبی کشور با مسائل عدیده‌ای روبرو هستیم که ضرورت رسیدگی ویژه به آن از سوی وزارت نیرو، دولت، مجلس و تمامی ارگان‌های مسئول به جد احساس می‌شود.

وی در خصوص قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز، بیان کرد: در سال 1389 این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به اعتقاد بنده تیشه به ریشه حوزه آب در کشورمان زد.

به گفته آذری، کمتری کشوری در جهان پیدا می‌شود که آبهای تحت‌الارضی را به این سرعت مورد بهره‌برداری و استفاده قرار دهد. به روایتی و با استناد به آخرین آمار، بیش از یک میلیون چاه غیرمجاز تا کنون در کشور حفر شده است که قطعا تعداد چاه‌های حفر شده بیش از میزان درج شده در این آمار است که کشور را تبدیل به یک غربال کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در بحث آبهای تحت الارضی کشور، اگر از سوی دولت، وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی، یک برنامه کاربردی و عملیاتی در نظر گرفته نشود و در جاهای که نیاز است تصمیمات قانونی در خصوص پر کردن این چاهها اعمال نشود، واقعا باید نگران باشیم که آیا ایران عزیز ما تبدیل به یک فلات خشک خواهد شد یا خیر؟

وی با بیان اینکه موضوع آب و حفر چاه‌های غیرمجاز که نشست گسترده زمین را در سراسر کشور در پی داشته و مانند بمب ساعتی در انتظار ساکنان آن است، از موضوعات مهم کشور بوده که رسیدگی به آن از سوی مسئولین، باید در اولویت قرار گیرد، گفت: نیاز است تا دولت، مجلس و خاص روسای قوا در نشت‌های مشترک خود این موضوع مهم و حیاتی را در اولویت قرار دهند و در اولین زمان ممکن تصمیمات لازم در این خصوص گرفته و قوانین لازم در مورد آن اعمال شود.

آذری اظهار کرد: موضوع رسیدگی به مشکل آب و حفر چاه‌های غیر مجاز در کشور با ایرادات عدیده‌ای روبرو است که اگر به آنها پرداخته و رسیدگی نشود، حتما همگی باید نگران کمبود آب و تنش‌های آبی گسترده در کشور باشیم، چرا که کم‌آبی در این روزها حتی در شهرهای به ظاهر سرسبز کشور نیز خودنمایی می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر این رویه ادامه پیدا کند، علاوه بر نشست زمین، تخریب منابع آبی و کمبودهای به وجود آمده در این زمینه، شاهد ایجاد ناامنی‌ها و مهاجرت‌های سنگین داخلی هم‌وطنان، از برخی نقاط به نقاط دیگر  کشور خواهیم بود که در ادامه این اتفاقات اوضاع کشور را به هم خواهد ریخت.

وی به اشاره به خشکاندن وسیله تالاب ها و دریاچه های کشور به بهانه علل طبیعی، تاکید کرد: اینکه ما مانند صد سال قبل، عوامل طبیعی را دلیل وجود مشکلات آبی در کشور و یا خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها بدانیم عاقلانه نیست و تمامی این عوامل، انسانی بوده و نتیجه رعایت نکردن اولگوهای متعارف محیط زیست است.

آذری در پایانبیان کرد: تا زمانی که با نگاهی کارشناسانه ندانیم که کجا سدسازی شود یا نشود و یا اینکه چاه‌ها کجا و به چه تعداد حفر شوند یا نشوند، در کجای کشور چه محصولی کشت شود یا نشود، چطور از منابع آبی بهره‌برداری و استفاده شود، مدل کشاورزی ما خوشه‌ای شود یا نشود و.. هیچ اتفاق خوبی در این زمینه نخواهد افتاد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha