کد خبر 210231
۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

آخوندی در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد؛

بلاتکلیفی ۸۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر در 46 پروژه

بلاتکلیفی ۸۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر در 46 پروژه

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت ساماندهی پروژه های سرمایه ای در سطح شهر تهران از بلاتکلیفی ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه شهر در 46 پروژه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و شصت و سومین جلسه این شورا طی گزارشی در خصوص سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران گفت: در ادامه فعالیت‌های نظارتی که بر عهده شورا است از چهار ماه پیش کمیسیون برنامه و بودجه بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری تهران را در دستور کار قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به گزارش تهیه شده از فعالیت های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری بیان داشت: این گزارش در جلسه کمیسیون که با حضور مسئولین شهرداری، معاون مالی و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت وضعیت پروژه ها مورد تحلیل قرار گرفتند. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در این گزارش به صورت آماری تلاش شده تا به دلایل عدم توفیق بعضی از پروژه‌ها اشاره شود. باید توجه داشت که در این پروژه ها بخشی از سرمایه شهر تهران به نوعی راکد مانده و بلاتکلیف هستند. درست است ما در این پروژه ها به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری هستیم اما باید هرچه زودتر این پروژه ها تعیین تکلیف شوند.

آخوندی ادامه داد:  متاسفانه ۴۶ پروژه ای که امروز به آن می‌پردازیم پروژه‌هایی هستند که به نتیجه نرسیده‌اند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به بودجه شهر تهران از پول شهر بلاتکلیف باقی مانده است هرچند که همکاران ما در سازمان سرمایه‌گذاری بر این باورند که عدد مورد نظر دو برابر است.

وی تاکید کرد: با توجه به رقم این پروژه ها باید دقت لازم را داشت تا بتوانیم این پروژه‌ها را به موقع به نتیجه برسانیم. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: از مجموع این 46 پروژه ۴۳ پروژه ساختمانی و سه پروژه، پروژه غیر ساختمانی است. ۴۳ قرارداد در قالب مشارکت مدنی است و بیشتر این پروژه‌ها در مناطق شانزده، هجده، بیست و یک، بیست و دو، سه، 10 و 19 است و پروژه ای نیز در سازمان پسماند وجود  دارد.

آخوندی گفت: 50 درصد از این پروژه ها زیر ۵۰ درصد رشد دارند که برخی از آنها  از سال ۷۳ تا امروز به نتیجه نرسیده اند. همچنین ۱۲ پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته و ۹ پروژه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: ۳۳ پروژه از نظر ملکی متعلق به شهرداری است و ۱۱ ملک شریک دارد و دو پروژه به صورت مشارکتی است. قدر و سهم شهرداری در این پروژه ها  ۴۵ درصد  است که رقم آن حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. از مجموع ۴۶ پروژه ۲۳ پروژه مشکلات حقوقی دارد که مشکلات آنها در حال حل شدن است، ۲۲ مورد مشکلات شهرسازی دارند و ۱۳ مورد مشکلات ملکی.

وی تاکید کرد: فرایندهای صدور مجوز برای پروژه‌های مشارکتی بسیار طولانیست، از سوی دیگر مشکلات اسناد مالکیت معارض ملکی پروژه‌ها وجود دارد که باید در پروژه‌های بعدی در مورد آن فکر شود. در قراردادها مشکلاتی وجود داشته که بعضاً باعث شده این پروژه‌ها به نتیجه نرسد. در برخی از موارد قبل از اجرای پروژه مطالعه مناسب صورت نگرفته است که این موارد می بایست کارشناسی و حل شوند.

آخوندی گفت: بر اساس اعلام سازمان پروژه ها تا پایان شهریور تعیین تکلیف می شوند تا مشخص شود که آیا این پروژه ادامه پیدا می کند یا خیر؟ برای  ۱۳ پروژه پیشنهاد می‌دهیم کمیته‌ای با حضور رئیس شورای شهر و شهردار تهران تشکیل شود تا تصمیم گیری لازم در خصوص آنها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha