کد خبر 210065
۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

یادداشت/ 

پدرخوانده های همیشه معترض/ بانیان وضع موجود

پدرخوانده های همیشه معترض/ بانیان وضع موجود

در رویکرد مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران عملکرد هر یک از مسئولان به صورت مستمر ارزیابی می‌شود و کنار گذاشتن این افراد از مدیریت شرکت‌های تابعه و یا سمت هایی همچون مشاور رئیس بنیاد به دلیل نتایج این ارزیابی‌ها و نارضایتی‌های گسترده ایثارگران از عملکرد آنها صورت گرفته است.

به گزارش حیات: هفته گذشته بیانیه‌ای منسوب به شبکه ملی ایثارگران در کانال اطلاع رسانی این شبکه منتشر شد که محتوای آن تعجب بسیاری از ایثارگران را برانگیخت به نحوی که تعدادی از اعضای این شبکه از بیانیه منتشر شده اعلام برائت کرده و تعداد زیادی از تشکل‌های شاهد و ایثارگر رسمی و فعال نیز آن را با فضای حاکم بر جامعه ایثارگری بی ارتباط توصیف کردند. اقدامی که بیش از پیش نقش پدرخوانده یا پدرخوانده هایی را در این جریان نمایان میکرد. افرادی که با سواستفاده از عناوینی همچون شبکه ملی ایثارگران به دنبال کسب منافع شخصی از این تشکل هستند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ریشه انتشار این بیانیه را باید در تاریخ بنیاد شهید و امور ایثارگران جستجو کرد. 

برخی از افراد موثر بر این تشکل در تمامی ادوار بنیاد جانبازان و سپس بنیاد شهید و امور ایثارگران از مدیران ارشد این بنیاد بوده و به سبب حضور در این جایگاه ها برای خود ارتباطات و نفوذ در ارکان تصمیم گیری و اجرایی کشور ساخته اند.

از طرفی با ایجاد مثلثی برای پیشبرد اهداف خویش جهت حضور در سمتهای مدیریتی تراز بالا در بنیاد با استفاده از تشکل‌ها برای فشار از بیرون و ایجاد یک یا دو سایت خبری و گروه در فضای مجازی به دنبال «فشار از پایین و چانه زنی از بالا» آن هم نه برای رسیدگی به وضع ایثارگران مظلوم بلکه برای رسیدن به امیال شخصی خویش برآمدند این مساله تا جایی پیش رفت که در دوران مدیرت اسبق بنیاد شهید، زریبافان رئیس وقت، با طرح دعوای رسمی از یکی از این افراد به این باج خواهی ها واکنش نشان داد.

القصه! از همه ابزارهایی همچون صدور بیانیه، جلسه با مدیران ارشد نظام، تجمع و تحصن و تحقیق و تفحص و انواع واقسام شکایت‌ها در هر مرجع قضایی که می توانسته اند، بهره بردند تا ریاست وقت بنیاد را یا همراه یا منفعل و خسته کنند.

ایشان در دوران ابتدای مسئولیت هر مدیر جدید از طریق انتشار بیانیه های حمایتی خود را به مدیران بنیاد نزدیک کرده و اقدام به درخواست های معوض نامتعارف می کنند حال اگر این رویکرد پاسخ نداد با او می جنگند، آنهم با تابلوی نماینده خود خوانده ایثارگران!

در ابتدای دولت جدید صدای اعتراض بسیاری از ایثارگران و تشکل‌ها و گروه‌های فضای مجازی مبنی بر اینکه اینان نمایندگان ما نیستند و چرا تا این حد در ارائه خدمات به جامعه ایثارگری تبعیض است،  بلند بود. رفتار اینان باعث بوجود آمدن اختلاف و سوء ظن بین گروه‌های مختلف جامعه ایثارگری از جمله خانواده معزز شهدا و جانبازان و آزادگان عزیز شد تا جایی که درخواست جدی این عزیزان از ریاست بنیاد شهید دور ساختن آنان از بنیاد و ارکان تصمیم گیری این نهاد بود. 

نکته قابل توجه در نوع واکنش های این معدود افراد به تحولات ایجاد شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران و روی کار آمدن جریان انقلابی است. این افراد در دوران اصلاحات با وجود پرونده های بزرگ فساد مالی در اداره بنیاد که هم اکنون نیز بخشی از آنها در دستگاه قضا مفتوح است، روزه سکوت گرفتند اما در شرایط حاضر که مبارزه با اژدهای هفت سر فساد در دستور کار قرار گرفته خود را در نقش منتقد و مطالبه گر جامعه ایثارگری نشان می دهند. حال سوال اینجاست که آیا این افراد با تغییر طیف سیاسی در مدیریت بنیاد شهید ناگهان به یادشان آمده که می بایست عدالت خواه و پیگیر حقوق جامعه محترم ایثارگران باشند؟

در واقع برخی از  این حضرات! کمافی السابق  تا زمانی که  در تعدادی از شرکت‌های تابعه بنیاد مسئولیت داشته و یا در سمت مشاور رئیس بنیاد مشغول به فعالیت بوده و از مزایای این مسئولیت برخوردار بودند؛ روند اداره امور، برنامه‌ها و اقدامات مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران ستودنی بود اما با برکناری این افراد به یکباره موجی از اعتراضات و حواشی پیرامون بنیاد شهید شکل گرفت.

نحوه عملکرد شرکت‌ها در زمان مدیریت این افراد و عدم توانایی در جلب رضایت جامعه ایثارگری در خدمات از سوی آنان؛ جهت دادن امکانات به افراد خاص به منظور یارگیری به منظور استفاده خواص از آن امکانات؛ عدم شفافیت مالی و حقوق دریافتی نیز خود بحثی مفصل و مستوفی دارد که در جای خود قابل بررسی است.

در رویکرد مدیریت جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران عملکرد هر یک از مسئولان به صورت مستمر ارزیابی می‌شود و کنار گذاشتن این افراد از مدیریت شرکت‌های تابعه و یا سمت هایی همچون مشاور رئیس بنیاد به دلیل نتایج این ارزیابی‌ها و نارضایتی‌های گسترده ایثارگران از عملکرد آنها صورت گرفته است. این تصمیم منطقی که زمینه کنار گذاشتن برخی از افراد این شبکه از سیستم مدیریتی بنیاد را فراهم آورد، باعث گردید تا آنان امروز به منتقدین مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران تبدیل شوند.

از طرفی یکی از شعارهای اصلی دولت مردمی، خواست جدی مجلس انقلابی و جامعه بزرگ ایثارگری اصلاح نظام مدیریتی و مدیران نالایق است و با کمی تأمل در تغییرات مدیریتی در شرکت‌های تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توان به سادگی دریافت که دلیل برخی مطالب مطرح شده در دیدار با مسئولان دستگاه‌ها و صدور این نوع بیانیه‌ها چیست.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که دلدادگی بسیاری از عزیزان حاضر در شبکه ملی ایثارگران به انقلاب و جریان انقلابی اثبات شده است اما برخی از افراد با هدف دست یابی به مطامع شخصی در نقش محرک عمل کرده و زمینه ساز ایجاد اختلاف در جامعه بزرگ ایثارگری می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha