کد خبر 209341
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

قاضی زاده هاشمی در نشست شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت:

آحاد جامعه جزء مروجین فرهنگ ایثار و شهادت باشند/ اخذ ۳۰ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد

آحاد جامعه جزء مروجین فرهنگ ایثار و شهادت باشند/ اخذ ۳۰ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر اینکه آحاد جامعه می بایست جز مروجین فرهنگ ایثار و شهادت باشند از اخذ ۳۰ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بیست و یکمین نشست شورای هماهنگی و نظارت دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: فرهنگ یک حوزه عمومی است اما با این وجود می بینیم که حتی در همین جلسه شورای عالی ترویج همه دستگاه های کشوری و همه فعالان متولی این حوزه حضور ندارند.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: هنر ما باید این باشد که در راستای سیاست های ابلاغی اقداماتی را انجام دهیم تا جریان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به یک موضوع عمومی تبدیل گردد.

وی مطرح کرد: باید باور آحاد جامعه این باشد که جز مروجین فرهنگ ایثار و شهادت باشند. این روزها همه افراد به نوعی در فضای مجازی عضو هستند بر همین اساس باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نام بردن از شهدا را جزئی از وظایف خود قرار دهند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: طبق قانون، صداوسیما باید ۱۰ درصد برنامه ها و تولیدات خود را به این حوزه اختصاص دهد.

معاون رییس جمهور افزود: در حوزه ورزش، فدراسیون ها می توانند اقداماتی را در جهت شناساندن شهدای ورزشکار انجام دهند کما اینکه در فدراسیون فوتبال اقداماتی صورت گرفت که متاسفانه با تغییر مدیریت متوقف شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: شورای نظارت و راهبری به عنوان شورای معین شورای عالی است که پیش نویس مصوبات را تهیه و از طرف شورای عالی بر مصوبات نظارت می نماید و سپس گزارش اقدامات را در شورای عالی ارائه می کند.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه دبیرخانه به عنوان ابزار اجرایی شورای راهبری، شورای استانی و شورای عالی عمومیت بخشیدن به حوزه ترویج در عرصه ملی و بین المللی است.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: با توجه به تفاهمنامه های بین المللی که با کشورهای محور مقاومت به امضا رسید موضوع مشترک تولیدات فرهنگی با توجه به فرهنگ مقاومت در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین خاطر در ساختار دبیرخانه حوزه بین الملل نیز جانمایی شده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: در دبیرخانه دو معاونت در عرصه داخلی و بین المللی باید به فعالیت بپردازند که انشالله این موضوع در تفاهمنامه های امضا شده نیز عملیاتی شود. طبیعتا به جز بنیاد شهید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در این عرصه با کشورهای مقاومت اقدامات مشترکی را انجام می دهند که باید تمام این اقدامات در یک سند جانمایی شوند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه تمام اسناد بالا دستی حوزه فرهنگی در اختیار بنیاد شهید قرار دارد، گفت: سیاست های کلی نیز در این خصوص ابلاغ شده است. همچنین نهادسازی صورت گرفته و بودجه مورد نیاز نیز تصویب شده است. بر همین اساس عناصر و ارکان سیستم در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موجود است که می بایست در این بستر با یک هم افزایی با رویکرد عمومی سازی، برنامه ها تولید و اجرایی شود.

قاضی زاده هاشمی افزود: ارکان جلسه شورای عالی ترویج متشکل از نهادهای متعددی از جمله نهادهای مدنی است.

وی با اشاره به اینکه تهیه گزارش عملکرد یکی از لازمه های برگزاری جلسه با رئیس جمهور است، خاطر نشان کرد: قطعا با تهیه گزارش عملکرد باید ضعف ها، عدم هماهنگی دستگاه ها یا آیین نامه ها شناسایی شود و در نهایت تهیه پیشنهادات و مصوبات جدید در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان اداری و استخدامی را موظف کردیم که در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امتیازاتی را در نظر بگیرد و توانستیم مجوز ۳۰ هزار استخدام برای فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد را اخذ کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: یکی از اقدامات مشترکی که دستگاه های عضو در جلسه شورای عالی ترویج می توانند انجام دهند تصمیم سازی برای برنامه هفتم و اصلاح قوانینی از این دست است. بنیاد شهید ۲۲ ماده در پیش نویس اولیه با سازمان برنامه و بودجه ارائه داد که تهیه این پیشنهادات 8 ماه به طول انجامید.

معاون رییس جمهور خاطر نشان کرد: امیدواریم انسجام فکری در مصوبات مجلس وجود داشته باشد تا دچار ارجاعات نشود. یکی از دلایل ایجاد نارضایتی ها در خانواده ایثارگران این است که ما با تبلیغ مصوبات، انتظارات و برداشتی در افکار عمومی ایجاد می کنیم که اجرا نمی شوند، از این رو جامعه در پنهان و آشکار موضع می گیرد که نتیجه آن نارضایتی است.

وی از تبدیل وضعیت ۱۶۷ هزار نفر خبر داد و گفت: باید برای تک تک سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب طراحی صورت گیرد و شورای نظارت با همکاری دبیرخانه برای هرکدام براساس اولویت ها برنامه ای را طراحی نماید تا امکانات به صورت عادلانه با حفظ شان ایثارگر ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha