کد خبر 209257
۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

رحیمی جهان آبادی در گفتگو با «حیات»؛

روس‌ها حق اظهار نظر در خصوص بخشی از ایران را ندارند/ اگر لازم باشد در روابط خود با هر کشوری تجدید نظر می کنیم

روس‌ها حق اظهار نظر در خصوص بخشی از ایران را ندارند/ اگر لازم باشد در روابط خود با هر کشوری تجدید نظر می کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه روس‌ها نمی‌توانند در خصوص بخشی از سرزمین ما اظهار نظر کنند، گفت: ایران در خصوص حاکمیت بر جزایر سه گانه و حفظ تمامیت ارزی خود با هیچ کسی تعارف نداشته و اگر لازم باشد در روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود با هر کشوری، تجدید نظر خواهد کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به گفتگوی استراتژیکی که بین شورای همکاری خلیج فارس و روسیه انجام شد، گفت: بعد از شکست آمریکا در افغانستان و عراق و ترک این کشورها، کشورهای عربی از آمریکا نامید شدند. لذا تمایلاتشان به سمت بهبود روابط با چین و روسیه گرایش پیدا کرد. واقعیت امر این است که اقتصاد کشورهای عربی و منابع نفتی این کشورها برای روسیه و چین اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت به همین دلیل این دو کشور تلاش می‌کنند تا روابط تجاری و اقتصادی خود را با این کشورها دو چندان کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در حال تنش زدایی با کشورهای عربی و همسایه است، اظهار کرد: ایران از بهبود روابط تجاری و اقتصادی چین و روسیه با کشورهای عربی استقبال خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: مواضعی که روسیه در پایان گفتگوهای استراتژیک بین شورای همکاری خلیج فارس و روسیه داشت با دو ایراد اساسی روبرو بود؛ در وهله اول حمایت از مواضع امارات است در صورتیکه موضع امارات این است که بحث جزایر سه گانه به دیوان بین المللی و دادگاه عدل بین‌المللی ارجاع شود که این موضوع خلاف حقوق بین الملل است. روس‌ها نمی‌توانند در خصوص بخشی از سرزمین یک کشور اظهار نظر کنند و درخواستی مبنی بر دیوان بین الملل و دادگستری را داشته باشند.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: در وهله دوم این نکته حائز اهمیت است که ایران شامل پیمان شانگ‌های است و در اساسنامه شانگ‌های به صراحت آمده که کشورهای عضو باید به تمامیت ارزی، حدود مرزی و امنیت یکدیگر احترام گذارند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اقدام روسیه برخلاف حسن همجواری، اساسنامه و معاهدات امضا شده به عنوان عضو رسمی پیمان شانگ‌های است، همچنین این مواضع برای روس‌ها در دراز مدت منافعی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسیه اقدام نادرستی کرده است، گفت: این اقدام نادرست از سوی روسیه با احظار سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران همراه بوده و با اطلاعیه‌ای از سوی وزارت امورخارجه روبرو شد. اما نیاز است همچنان وزارت امور خارجه با پیگیری و پاسخ گرفتن از سوی این کشور، نسبت به فراخواندن سفیر و اطلاعیه مربوطه اقدام نمایند، همچنین روسیه باید نسبت به اقدام و بیانات خود تجدید نظر کند. 

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران حاکمیت سرزمینی خود را با تمام قوا حفظ خواهد کرد، افزود: ایران در خصوص حاکمیت بر جزایر سه گانه و حفظ تمامیت ارزی خود با هیچ کسی تعارف نداشته و اگر لازم باشد در روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود با هر کشوری، تجدید نظر خواهد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: روسیه و چین مواضع اشتباهی را انتخاب کردند و نمی توانند نسبت به جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، بزرگ و بوموسی اظهار نظر کنند. 

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چین و روسیه، خواسته اماراتی‌ها را بیان کردند، گفت: امارات همیشه خواستار حل این موضوع در دیوان بوده است اما از نظر ما، دیوان صلاحیت رسیدگی و اختلافی که طرفین دعوا راضی به ارجاع آن به دیوان باشد را ندارد و این امر مهم در جای صدق می‌کند که ایران بخشی از سرزمین خود را مورد اختلاف بداند و بخواهد با کشور دومی آن را در دیوان مطرح نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک، بزرگ و بوموسی بخش جدایی ناپذیر کشو ما هستند و حاکمیت در همه بخش‌ها، این اجماع نظر  را داشته که هرگونه اظهار نظر نادرست مانند اظهار نظری که اخیرا صورت گرفته را با قاطعیت پاسخ خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha