کد خبر 209090
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار با آیت الله مهدی شب زنده دار:

بنیاد شهید و سپاه قدس مختص انقلاب اسلامی هستند

بنیاد شهید و سپاه قدس مختص انقلاب اسلامی هستند

قاضی زاده هاشمی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه قدس فقط خاص انقلاب هستند و این مسئله کار ما را سنگین کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و  رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار با آیت الله مهدی شب زنده دار عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی برخاسته از انقلاب اسلامی است، گفت: اگر انقلاب اسلامی نباشد بنیاد شهید نیز موضوعیت خود را از دست می دهد. در حقیقت موضوعیت بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با فرهنگ انقلاب اسلامی است؛ در واقع می توان گفت این بنیاد اداری نبوده و نهادی فرهنگی است و وظایف تکریمی آن از زاویه کرامت بخشی به مجاهدان راه خداست.

وی در ادامه افزود: این مسئله مورد توجه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. باید در نظر داشت که بنیاد شهید از زاویه ای با سایر نهادهایی که موسس آنان نیز حضرت امام (ره) بوده متفاوت است؛ چون موضوع آن عمومی است. 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران و سپاه قدس فقط خاص انقلاب هستند و این مسئله کار ما را سنگین کرده است. باید بدانیم که حوزه فعالیت‌های ما بسیار متنوع است. در همه حوزه های مربوط به دولت باید پاسخگو باشیم در صورتی که سیاستگذاری آنها دست ما نیست برای مثال مدرسه و دانشگاه و بیمه و .. داریم؛ اما سیاستگذاری آنها دست ما نیست. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنیاد شهید از برخی وظایف دینی و فرهنگی خود در دوره هایی عقب نشسته است، تشریح کرد: در ابتدای دهه نود حضرت آقا تقریری داشتند که بنیاد شهید و امور ایثارگران  50درصد پول خود را صرف امور فرهنگی کند.

وی ادامه داد: زمانی که بنده تصدی بنیاد شهید و امور ایثارگران را بر عهده گرفتم، بودجه بنیاد در سال 1400 31 هزارمیلیارد تومان بود که از این مبلغ، بودجه فرهنگی ما 80 میلیارد تومان و در حوزه تعلیم و تربیت عددی کمتر از 500 میلیارد تومان بود. گزارش شناخت را در ابتدا از اهداف و ماموریتها، ساختار سازمان، اینکه چه قوانینی وجود دارد، چقدر از آن اجرا شده و بودجه مورد نیاز چقدر است را تهیه کردیم. در نامه ای که خدمت حضرت آقا و رییس جمهور نوشته و گزارش شناختی ارسال کردیم، برنامه تحول، برنامه راهبردی و سپس برنامه عملیاتی ارائه شد. 

قاضی زاده هاشمی گفت: ما 3179 خدمت را ارائه کردیم و برش استانی کاملا مشخص است. تیمی نظارتی بر این برنامه وجود دارد و تیمی دیگر بر این تیم نظارت می کند. در واقع پرداخت حقوق کاملا برنامه محور است. تخصیص های منابع ما از فروردین شروع می شود. 

وی ادامه داد: کل اختیارات ستاد به همه استانها تفویض شده است و سالانه برنامه عملیاتی را بازبینی می کنیم. با توجه به حمایت دولت و مجلس منابع به شکلی بی نظیر رشد پیدا کرد و بعد از 22 ماه بودجه امسال از 31 هزار میلیارد تومان به   73 میلیارد هزار تومان رسید که این رقم بی‌نظیرترین رشد بودجه تمام دستگاه های اجرایی کشور در تاریخ بعد از انقلاب است. حجم قوانین بسیار زیاد است و اجرای تمامی این قوانین 126 هزار میلیارد تومان در سال 1400 بودجه نیاز داشت.

معاون رئیس جمهور تشریح کرد: از مجموع قوانین ایثارگری فقط 19 درصد به صورت کامل اجرا شده بود که هم اکنون این عدد پس از 18 ماه به 30 درصد رسیده است لذا هنوز 70 درصد قوانین یا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده اند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: نکته اول عدم تطبیق میان منابع و قوانین است و نکته دوم عدم تطابق منابع و تورم است. درست است که بودجه 3برابر شده؛ اما برخی هزینه ها حتی 3برابر شده است. در واقع حجم زیاد قوانین نسبت به اعتبارات و قدرت خرید جامعه ایثارگری و تورم دو عامل محدود کننده بنیاد به حساب می آیند. 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نقطه جهش کار ما در دو حوزه است، گفت: یکی درحوزه فرهنگی که تلاش کردیم با به مشارکت طلبیدن سایرین گسترش یابد وعمدتا در عرصه بین المللی است. بنیاد شهید در سال گذشته 28 فیلم سینمایی و مستند بلند ساخته در حالی که این حوزه تقریبا یک دهه تعطیل بوده است. نکته دوم رجوع به مردم و کمک گرفتن از آنها است. به ویژه واگذاری امور به تشکل های ایثارگری.

وی افزود: در حوزه فرهنگی خود جامعه ایثارگری پیشرو بوده است.  برای نمونه در شبهای قدر دومین اجتماع بزرگ احیای شب 23 بعد از حرم امام رضا (ع) گلزار شهدا بود. ما قصد داریم مزار شهدا را طبق گفته حضرت امام (ره) تبدیل به مرکزی کنیم که مانند یک امامزاره محل رجوع باشند. نمونه دیگر اینکه فراخوان‌ها درباره مسئله حجاب را خود خانواده های شهدا با حمایت بنیاد شهید انجام می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha