کد خبر 208729
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

باید به دانشجویان اعتماد و اشتباهات آنان را جهت‌دهی کنیم

باید به دانشجویان اعتماد و اشتباهات آنان را جهت‌دهی کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ما باید به دانشجویان اعتماد کنیم و اشتباهات آنان را جهت داده و در قالب‌های مختلف از ظرفیت‌های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی، هیئات مذهبی، کار گروهی و ... استفاده کنیم.

به گزارش گروه استان های حیات؛ عبدالحسین کلانتری امروز ۱۹ تیرماه در هفتاد و چهارمین گردهمایی مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: کار فرهنگی باید مبتنی بر نگاه محبت‌آمیز و رافت باشد و  بدون بنیان محبت رشد نمی‌کند. از همین رو باید در تعاملاتمان با دانشجویان این اصل را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: جوانی سنی سرشار از شور، نشاط، آرمان‌گرایی و حرکت به سمت پیدا کردن خود است؛ از همین رو باید در مواجهه با جوانان، با سعه صدر رفتار کرد و با حمایت، هدایت و نظارت در کنار آنان باشیم. در واقع اگر این اتفاق رخ ندهد، کار فرهنگی موثری صورت نمی‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی، عنوان کرد: متاسفانه نگاه اشتباهی در سازوکارهای فرهنگی ما نهادینه شده که برآمده از بی‌اعتمادی و عدم رشد دانشجویان است. ما باید به دانشجویان اعتماد کنیم و اشتباهات آنان را جهت داده و در قالب‌های مختلف از ظرفیت‌های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی، هیئات مذهبی، کار گروهی و ... استفاده کنیم.

کلانتری خاطرنشان کرد: اگر برای زمان فراغت دانشجویان برنامه نداشته باشیم، عملاً حکمرانی در حوزه فرهنگی را از دست داده‌ایم. امروز حوزه فرهنگ در همه عرصه‌ها تکثیر شده است و جریان دارد. از همین رو باید برای هر لحظه برنامه داشته باشیم و در این راستا باید از ظرفیت دانشجویان در ایده‌پردازی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید نظام مسائل دانشگاه‌ها، شهرستان‌ها و استان‌ها را روی میز دانشجو بگذاریم، زیرا دانشجو باید مسئله‌مند باشد و وارد فضای واقعی جامعه شود، همچنین توجه به اولویت‌بندی برنامه‌ها، لزوم نفوذ شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها و تقویت کانون‌ رسانه و شهدا و همچنین کانون‌های قرآنی باید حتما در دستور کار قرار گیرد.

مدیریت جغرافیای اوقات فراغت توسط مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها

همچنین محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این مراسم در ارتباط تلفنی زنده که برای حضار پخش شد، ضمن تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این گردهمایی، خطاب به مدیران فرهنگی و اجتماعی گفت: شما نقش استادی برای دانشجویان دارید و جغرافیای اوقات فراغت آنان را مدیریت می‌کنید.

وی ادامه داد: شما مدیران فرهنگی در تلاش هستید آموزش را از حالت تک‌بعدی به سمت کارهای تیمی و گروهی سوق دهید و با فعالیت در بخش‌های مختلف اعم از تشکل‌های اسلامی، کانون‌های صنفی و هیئات مذهبی گام‌های موثری برای کادرسازی جامعه بردارید. شما امین ما هستید و امیدواریم امانتداران خوبی برای فرزندان این مرز و بوم باشید.   

فعالیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، همچنین مرتضی رجوعی، رئیس این دانشگاه نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه علمی و فرهنگی، گفت: از سال ۱۳۹۹، ساختار سازمانی آستان قدس رضوی به طور کلی تغییر یافت و به مجموعه‌های صف و ستاد تقسیم شد؛ رکن نخست مجموعه صف، سازمان حرم مطهر رضوی است که به اجرای برنامه‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه زائرین بارگاه منور رضوی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه رکن دوم مجموعه بنیاد کرامت رضوی است که در حوزه خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی فعالیت دارد، اضافه کرد: آستان قدس رضوی سهامدار ۱۰۰ شرکت اقتصادی است که در حوزه مدیریت بنیاد بهره‌وری و موقوفات فعالیت دارد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه به فعالیت‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با ۱۴ موسسه تابعه اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم اسلامی رضوی، موسسه آفرینش‌های هنری، موسسه جوانان، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، موسسه چاپ و انتشارات، مرکز قرآن کریم، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مرکز اسناد و بنیاد فرهنگی رضوی از جمله موسسات وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی هستند.

رجوعی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های سراسر کشور می‌توانند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند و تجربیات خود را در این حوزه با مجموعه آستان قدس رضوی به اشتراک بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha