کد خبر 207795
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

در گفتگو با «حیات» عنوان شد؛

پیشنهاد جالب مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش درخصوص حجاب دختران در مدارس

پیشنهاد جالب مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش درخصوص حجاب دختران در مدارس

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در طرح متناسب سازی مدارس دختران به مدیران مراکز آموزشی و مدراس کشور پیشنهاد می دهیم که با هدف ایجاد نشاط بیشتر دانش آموزان، فضای مدرسه را طوری مهیا کنند تا دانش آموزان بتوانند در محیطی که اشراف نامحرم به آن نیست و نسبت به ورود پدران، سرایدار و خدمه آقا ممانعت می شود، مقنعه خود را از سر بردارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، تقریبا از ابتدای دهه هفتاد طرحی به عنوان « محرم سازی محیط های آموزشی» که مدارس دخترانه را در بر می گرفت توسط نمایندگان مجلس پنجم در خانه ملت ارائه شد و هدف از ایجاد چنین طرحی، ایجاد یک فضای مناسب برای تحصیل راحت تر دختران در مدارس عنوان شد.

قرار بود در این طرح، ارتفاع دیوار بنای مدارس افزایش یابد تا ساختمان های همجوار مدارس دیگر اشرافی به محیط داخلی مدرسه نداشته باشند. اما این طرح در همان زمان، با مخالفت های بسیار زیادی روبه رو و در نهایت از دستور کار مجلس خارج شد. 

اجرای طرح «متناسب سازی فضاهای آموزشی و پرورشی دختران» در دولت رییسی

مدتی بعد، طرحی به عنوان «متناسب سازی فضاهای آموزشی و پرورشی دختران» مجدد بر سر زبان افتاد که مبنای آن را توجه به نیازهای دختران، اهمیت قائل شدن به آن ها، فراهم سازی محیط برای کسب مهارت و آمادگی لازم برای ورود به محیط های اجتماعی عنوان شد. اما این طرح نیز با وجود نظرات موافق و مخالف بسیار پس از مدتی از یاد رفت تا اینکه مجدد زمزمه اجرای چنین طرحی در ساختمان وزارت آموزش و پرورش دولت رییسی مطرح شد.

رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح «محرم سازی» مدارس دخترانه صرفا پیشنهادی به مدیران مدرسه است، به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: از همان ابتدا انتقادات زیادی به عنوان این طرح وارد شد و حواشی بسیاری ایجاد کرد از این رو ما عنوان این طرح را به طرح «متناسب سازی» تغییر دادیم.

هدف از اجرای طرح، دیوار کشی اطراف مدارس دخترانه نیست

وی با بیان اینکه به هیچ وجه منظورمان از اجرای این طرح دیوارکشی اطراف مدارس دخترانه نیست، بیان کرد: حقیقتا ما در قامت مشاور امور زنان، توان و امکان اجرای طرح های اینچنینی را نداریم، اما از سازمان نوسازی مدارس کشور درخواست می کنیم که در صورت امکان، سالن هایی سرپوشیده با هدف برگزاری برنامه های ورزشی و فرهنگی دانش آموزان در کنار مدارس احداث کنند یا حتی المقدور اگر امکان احداث چنین مکان هایی نیز در جوار مدارس وجود ندارد، این سازمان نسبت به عقد قرارداد با سالن های سرپوشیده همجوار مدارس دخترانه کوشا باشند تا دانش آموزان دختر بتوانند فارغ از پوشش یونیفرم مدرسه با پوششی آزادتر و راحت تر به ورزش و تفریح بپردازند.

طرح متناسب سازی سبب ایجاد نشاط بیشتر می شود

امامی رضوی مطرح کرد: تمام هدف سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش این است که طرح « متناسب سازی مدارس دختران» سبب ایجاد راحتی، شادی و نشاط بیشتر دانش آموزان دختر ایرانی شود.

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: در واقع ما در این طرح به مدیران مراکز آموزشی و مدراس کشور پیشنهاد می دهیم که با هدف ایجاد نشاط بیشتر دانش آموزان، فضای مدرسه را طوری مهیا کنند تا دانش آموزان بتوانند در محیطی که اشراف نامحرم به آن نیست و نسبت به ورود پدران، سرایدار و خدمه آقا ممانعت می شود، مقنعه خود را از سر بردارند. چراکه این امر به سلامت فیزیکی، جسمانی، روحی و روانی و معنوی دانش آموزان کمک می کند.

وی افزود: کما اینکه این امر از سالیان گذشته در بسیاری از مدارس غیر انتفاعی ما اجرا شده است و در بسیاری از مدارسی که رویکردی مذهبی داشته و کلاس های درس و راهرورها اشرافی به محیط بیرون ندارد دانش آموزان دیگر ملزم به رعایت پوشش سر نیستند و طبیعتا در چنین فضاهایی نیز ورود آقایان در صورت لزوم با هماهنگی قبلی صورت می گیرد.

امامی رضوی در این باره تاکید کرد: بنابراین تمام مدیران مدارس باید در این زمینه ابتکار عمل داشته باشند و در شرایطی که اشراف نامحرم به فضای آموزشی وجود ندارد به دانش آموزان دختر اجازه دهند تا در کلاس درس، راهروی مدرسه و سالن ورزشی  مقنعه خود را از سر بردارند.

نباید دخترانمان را دین زده کنیم

وی با اشاره به اعتراض بی مورد برخی از ناظم ها و مدیران مدرسه گفت: ما نباید دخترانمان را دین زده کنیم و قطعا در صورت داشتن شرایط مطلوب در مدارس؛ مدیران، معاونین و معلمان باید با دختران همکاری لازم را داشته باشند. مگر چه ایرادی دارد؟

مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش در پایان خطاب به جامعه فرهنگیان خاطر نشان کرد: هدف ما در وزارت آموزش و پرورش باید بیش از هرچیز، جذب حداکثری دانش آموزان باشد. این عزیزان حتی می‌توانند چاره ای بیاندیشند تا در راهروی مدارس و طبقات، پدران دانش آموزان و حتی سرایدار آقا حضور پیدا نکند تا دانش آموزان دختر راحت باشند و مجبور نباشند مقنعه سر کنند، ما نیز باید بپذیریم این امر باعث شادابی روحی و جسمانی دختران می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، ای کاش وزارت آموزش و پرورش، با صدور بخشنامه ای به مدارس سراسر کشور، نسبت به ایجاد چنین فضایی اهتمام می ورزید تا دیگر شاهد برخوردهای سلیقه ای در مدارس نباشیم.

طبیعتا در تمام مدارس دخترانه، پنجره راهروها و کلاس های درس با پرده پوشانده شده است و در صورت عدم تردد مردان در این محیط، دیگر نیازی به رعایت پوشش مقنعه نیست. اما همواره این موضوع سبب درگیری های گسترده میان معاونان مدرسه با دانش آموزان و خانواده آنان می شود. 

به گزارش حیات، در حقیقت هدف طرح محرم سازی یا متناسب سازی مدارس دخترانه، استتار است. از این رو، مطابق طرح جدید وزارت آموزش و پرورش، مدارس دخترانه باید طبق الگوی معماری ایرانی، "حیاط مرکزی" احداث می شود. یعنی در اصل همان حیاط اندرونی خودمان .

حتی در همین راستا، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۹ شهرداری تهران در فروردین ماه سال گذشته از آغاز طرح مناسب سازی و محرم سازی دبیرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س) خبر داد.

به باور بسیاری از صاحب نظران، ایجاد فضایی ایمن و محصور برای ساعات ورزش دانش آموزان و پاتوقی برای ارتقاء نشاط و تندرستی دانش آموزان به سلامت روحی و روانی دختران ایرانی کمک سرشاری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha