کد خبر 207525
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

اینتل شما را از خرید کارت گرافیک گران‌قیمت برای تجربه Ray Tracing بی نیاز می‌کند

اینتل شما را از خرید کارت گرافیک گران‌قیمت برای تجربه Ray Tracing بی نیاز می‌کند

روز به روز فناوری‌های جدیدتری به دنیای پردازش گرافیک و کارت‌های گرافیک اضافه می‌شوند ولی لازمه بهره‌مندی و استفاده از آنها خرید محصولات جدید و قدرتمندی است که بعضاً قیمت‌های بالایی هم دارند.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ روز به روز فناوری‌های جدیدتری به دنیای پردازش گرافیک و کارت‌های گرافیک اضافه می‌شوند ولی لازمه بهره‌مندی و استفاده از آنها خرید محصولات جدید و قدرتمندی است که بعضاً قیمت‌های بالایی هم دارند. در این میان شرکت اینتل که بازیگری تازه وارد به حوزه ساخت کارت گرافیک مجزاست ایده متفاوتی را دنبال می‌کند و قصد دارد تنها به لطف پردازش سطح بالای عصبی، قابلیت‌هایی مانند ری تریسینگ را به کارت‌های گرافیک میان‌رده و حتی گرافیک‌های مجتمع بیاورد.

اگرچه دو سالی می‌شود که شرکت اینتل وارد حوزه عرضه کارت گرافیک مجزا شده و به ضلع سوم ولی نه چندان قدرتمند این بازار در کنار انویدیا و AMD تبدیل شده اما همچنان با کسب سهم قابل توجهی از بازار کارت گرافیک دنیا فاصله قابل توجهی دارد.

اما در کنار سیاست‌های عرضه و بازار، ظاهراً ایده‌ای که اینتل دنبال می‌کند آنقدر جذاب است که بتواند باعث جذب کاربران بسیاری به استفاده از محصولات (حتی میان رده) این شرکت در بازار کارت گرافیک گردد.

بنابر اخباری که WCCFTech به نقل از 80.lv منتشر کرده، اینتل مقالات تحقیقاتی مختلفی را منتشر کرده که در آنها راهکارهای موثری برای رندرینگ عصبی بلادرنگ و مزایای آن در ایجاد جلوه‌هایی مانند ردیابی پرتو، سایه‌زنی و نمونه‌برداری مورد بحث قرار می‌گیرد. این شرکت معتقد است که می‌تواند رندر عصبی (neural rendering) را در سری پردازنده‌های گرافیکی خود ارائه می‌کند تا ردیابی پرتوی سریع‌تر و کارآمدتر را بدون تکیه بر الزام بر استفاده از کامپیوترهای گیمینگ قدرتمند میسر سازد.

طبق گزارش منتشر شده اینتل در رویدادی موسوم به «Path Tracing a Trillion Triangle» اعلام کرده که در حال کار بر روی چندین ابزار مبتی بر پردازش عصبی است که می‌توانند فناوری ردیابی مسیر بلادرنگ را با نرخ فشرده‌سازی 70 تا 90 درصدی نسبت به تکنیک‌های رندرینگ ردیابی مسیر بومی (به لطف سخت‌افزار) میسر کنند. در حین انجام این کار، تکنیک رندر عصبی نیز می‌تواند عملکرد بهتری ارائه دهد.

نماینده اینتل در این نشست گفته است: «این‌ها مؤلفه‌های مهمی برای ایجاد رندر واقع‌گرایانه با ردیابی مسیر در پردازنده‌های گرافیکی مقرون‌به‌صرفه‌تر، مانند پردازنده‌های گرافیکی Intel Arc و گامی به سوی عملکرد بلادرنگ در پردازنده‌های گرافیکی مجتمع هستند.»

برای اثبات این موضوع نیز اسلایدهایی توسط تیم آبی تهیه شده که جای تأمل بسیار دارد. در نمایش ارائه شده توسط اینتل، این شرکت نشان داده که این الگوریتم‌های «کارآمد» مانند Neural Rendering می‌توانند ردیابی مسیر را در پردازنده‌های گرافیکی کم‌مصرف و مقرون به صرفه‌تر فعال کنند.

اینتل شما را از خرید کارت گرافیک گران‌قیمت برای تجربه Ray Tracing بی نیاز می‌کند

در حال حاضر، یک بازی با گرافیک واقع‌گرایانه مانند Cyberpunk 2077 حداقل به GeForce RTX 4090 و RTX 4080 برای اجرا با کیفیت 4K با اعمال افکت‌های کامل نیاز دارد. در این شرایط اگر بخواهید از کارت‌های رده پایین‌تر استفاده کنید باید دست به دامان فناوری‌هایی مانند DLSS شد که در برخی موارد می‌تواند وفاداری بصری تصویر اصلی به محتوای کاملاً واقع‌گرایانه را به خطر بیندازد. اینتل می‌گوید که رویکردش نه تنها می‌تواند ردیابی مسیر بی‌درنگ را روی پردازنده‌های گرافیکی Arc فعال نماید، بلکه می‌تواند پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه (iGPU) را نیز وارد این بازی هیجان‌انگیز کند.

این شرکت همچنین در مورد ساخت چارچوبی عمومی و مورد استفاده توسط همه شرکت‌های سازنده بازی برای رندرینگ عصبی خود به صورت متن باز نیز مباحث گسترده‌ای را مطرح کرده است. این ابزار بدون شک می‌توانند راهکارهایی عالی برای توسعه دهندگان و فروشندگان ثالث باشد تا بتوانند بازی‌های تولیدی خود را با کیفیت بسیار بالاتر روی کارت‌های گرافیک میان‌رده و iGPUهای اینتل اجرا کنند.

البته نباید اینتل را در زمینه استفاده از پتانسیل بالای تکنیک‌های پردازش عصبی در رندینگ پیشرفته تنها دانست، چرا که انویدیا نیز در تلاش است تا فناوری‌های رندر عصبی بیشتری را به تراشه‌های پردازش گرافیکی خود بیفزاید. برای مثال این شرکت دو سال پیش و در رویداد Siggraph 2021 اعلام کرد که فناوری فشرده‌سازی عصبی و همچنین کشینگ درخشندگی عصبی را به محصولاتش اضافه خواهد کرد.

اینتل همچنین به صورت هوشمندانه‌ای از فناوری‌های افزایش رزولوشن دقیقاً در کنار NVIDIA ایستاده و از موتورهای AI معروف به XMX که امکان ارتقای مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌نمایند در محصولات خود استفاده می‌کند. حتی می‌توان گفت قابلیت‌های ردیابی پرتو اینتل کمی جلوتر از تراشه‌های NVIDIA Ampere است؛ چرا که اینتل اولین شرکتی بود که پشتیبانی AV1 را بر روی سخت‌افزارهای پردازش گرافیک تولیدی خود ارائه نمود.

اینتل شما را از خرید کارت گرافیک گران‌قیمت برای تجربه Ray Tracing بی نیاز می‌کند

به عنوان جمع بندی باید گفت که اینتل به صورت واقعی ایده تولید پردازنده‌های گرافیکی خود را برای هماهنگی با فناوری‌های آینده را دنبال می‌کند. مضاف بر این کاهش قیمت‌های اخیر در پردازنده‌های گرافیکی Arc، آنها را در یک جایگاه قابل توجه جهت مقایسه با محصولات پر سر و صدای دو تیم قرمز و سبز مانند AMD Radeon RX 7600 و NVIDIA GeForce RTX 4060 قرار داده است.

همچنین می‌توانیم انتظار داشته باشیم فناوری‌های رندر عصبی جدید و رویکردهای ردیابی مسیر بی‌درنگ در پردازنده‌های گرافیکی Battlemage و iGPU‌های Xe-LPG که اواخر امسال در تراشه‌های Meteor Lake مورد استفاده قرار خواهند گرفت وارد شده و این حوزه کمتر مورد توجه واقع شده را متحول کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha