کد خبر 207175
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

سعید جلیلی:

شهید بهشتی در خط مقدم جهاد تبیین قرار داشت

شهید بهشتی در خط مقدم جهاد تبیین قرار داشت

عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: از همان دوران ابتدای انقلاب، جهاد تبیین جبهه ای شکل گرفت، امثال شهید بهشتی شخصا در خط مقدم این جبهه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی در اولین همایش بین المللی شهدای ترور انقلاب اسلامی گفت: یکی از موضوعات مهم که به صراحت در قرآن وجود داشته این است که هر حرکت الهی و حقی که شروع شده شیاطین در برابر آن ساکت ننشسته اند، اگر آرمان و هدفی از حرکت الهی بوده تمام تلاش شیاطین این بود که نگذرانند این آرمان محقق شود و امروز نیز یک تجربه شده است.

وی افزود: در این 44 سال اگر حرکتی شده دشمنان نیز در برابرش ایستاده اند، یکی از مقاطعی که بسیار اهمیت دارد، 3 سال اول انقلاب است که در آن مدت یک حرکت سنگینی که امروز اگر صحبت از جنگ ترکیبی می کنیم شاید مصداقش سه سال اول است.اگر در طول این 44 سال موفقیتی داشته ایم و امیدوارم ادامه داشته باشد مربوط به تأمل سه سال اول است. این خیلی مهم است که این 3 سال را تحلیل دقیق و تعریف درست داشته باشیم.

جلیلی ادامه داد : حرکت هایی که بارها شروع شده بود ولی به فرجام نرسیده بود و شیاطین سعی کردند با حرکت هایی که داشتند موفق نیز بشوند.

وی ادامه داد: از همان اسفند 57 در کنار حرکت های سختی که دشمن انجام می داد ،یک حرکت سنگین نرم نیز شروع شد حالا شاید آن زمان امکانات ارتباطی نبود اما از همه حرکات استفاده می کردند. احزابی که مثل قارچ رویش داشتند، ده ها حزب و گروه از چپ و راست از مارکسیست ها و لیبرال ها، حرکت هایی که داشتند نیز حرکت های تعریف شده ای بود که در مشروطه، نهضت نفت  و غیره داشتند و آن زمان دوباره نیتشان این بود انقلاب را از مسیر اصلی منحرف کنند.

جلیلی ادامه داد: در آن زمان در دانشگاه ها احزاب بسیاری شکل گرفته بود و تمام تلاششان را می کردند که در مقابله با حرکت حق خواهانه و دین و انقلاب  که قبلا انجام داده بودند را تکرار کنند.

وی ادامه داد: در کنار انحراف  و حرکاتی به آن دامن می زدند طرح ادعا نیز بود، اعم از ادعای آزادی، طرفداری از طبقه کارگر، مردمی بودن و از این مباحث، در چنین شرایطی مردم که می دیدند همچنین کارهایی انجام می شد تشخیص حق از باطل سخت می شد.

جلیلی گفت: در همان فضا کسانی وارد می شدند که سابقه فعالیت داشتند، مانند جبهه ملی، سازمان چریکی، با همان تشکیلات و حرکاتی که داشتند وارد میدان شدند. یک صحنه بزرگ رویارویی شکل می گرفت، سوال اینجاست چرا با همان تجربه نتوانستند تجربه ملی شدن نفت را تکرار کنند؟ چون سربازان و سردارانی داشتیم که اجازه ندادند این مسائل فراتر پیش برود.

جلیلی با بیان مسئله جهاد تبیین در همان اوایل انقلاب بیان داشت : جهاد تبیین که مقام معظم رهبری از آن سخن می گویند باطل السحری بود که در  آن زمان شکل گرفت.یک حرکت جدی شروع شد چون انقلاب مبتنی بر اندیشه و فکر بود و می دانستند تداوم آن هم به گونه ای است که می شود در ادامه نیز از آن دفاع کرد.

جلیلی ادامه داد: از همان دوران ابتدای انقلاب، جهاد تبیین جبهه ای شکل گرفت، امثال شهید بهشتی شخصا در خط مقدم این جبهه قرار گرفتند. حرکت بزرگی که از روز اول انقلاب شکل گرفت همه پرسی خبرگان رهبری، انتخابات مجلس، سیاست گذاری و... بود. همین افرادی که از سرکرده های حزب توده و منافقین بودند نیز در انتخابات نیز شرکت می کردند.

وی گفت: چه درتبیین، مناظره و انتخابات یک حضور موثر واقعی از افرادی که ماهیت انقلاب و جنگ را می فهمیدند، این موفقیت ها به دست می آمد. سوال اینجاست چرا دشمن با این نتیجه می رسد که به ترور روی آورد؟ ترور یعنی پایان منطق و پایان استدلال یک اندیشه، وقتی کسی به آن ها توجهی نکنند به ترور رجوع می کنند، کسانی که ادعای آزادی می کردند همان ها به ترور روی آوردند.

جلیلی با اشاره به موفقیت انقلاب در آن دوره که منجر به ترور اشخاص مهم نظام شد، گفت :موفقیت در این بود که یک باور و اعتقاد جدی به حقیقتی که انقلاب اسلامی مدعی آن بود در افراد وجود داشت، آن ها چون چاره ای نداشتند و دیدند انقلاب به موفقیت بالایی رسید به ترور روی آوردند.
وی ادامه داد: اگر چنین جلساتی برگزار می شود برای این است که اگر همان حرکات دشمن را به نظاره نشسته ایم یک گذشته حال و آینده ای داریم، دشمن تمام تلاشش این است که نقاط قوت مان را تضعیف کند و یا بپوشاند. چون دچار تردید نبودیم و آن ها می دانستند وقتی ایمان و آرمان کنار هم قرار بگیرد ملت پیروز می شود. بدترین شیوه در مقابل دشمن این است که دچار تردید شویم.

وی گفت:  شهید بهشتی در موضوع لایحه قصاص از حقوق دانان دعوت به مناظره کردند و آن ها خودشان حضور نیافتند و در آخر چون چاره ای نداشتند ایشان را به شهادت رساندند.

جلیلی در ادامه گفت: کسانی که مدعی آزادی و زندگی هستند، این رفتار عجیب را با شهید آرمان علی وردی و شهید عجمیان نیز داشتند، چون نتوانستند عقایدشان را به کرسی بنشانند و چون به پایان منطق رسیدند در آخر به وحشیانه ترین شکل این شهدای گرانقدر را به شهادت رساندند.

جلیلی در پایان گفت: امثال شهید بهشتی در سه سال سال اول انقلاب چنان خدماتی به نظام ارائه دادند که نشان دادند دشمن نمی تواند به اهدافش برسد آن ها فکر می کردند انقلاب به زودی به پایان می رسد اما با وجود تحریم ها و مشکلاتی که برای کشورمان به وجود آوردند، بعد از 44 سال علی رغم همه تلاش هایشان نتوانستند به اهدافشان برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha