کد خبر 207132
۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰

رییس شورای تامین دام کشور در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

 کاهشی شدن قیمت دام بعد از عید قربان/ قیمت دام تابع توافق خریدار و فروشنده است

 کاهشی شدن قیمت دام بعد از عید قربان/ قیمت دام تابع توافق خریدار و فروشنده است

منصور پوریان، گفت: پیک مصرف دام در کشور، عید قربان بوده و افزایش قیمت کنونی تحت تاثیر این ایام است. یقینا بعد از عید قربان شاهد کاهشی شدن قیمت دام در پایتخت از کیلویی 155 تا کیلویی 160هزار تومان خواهیم بود.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با بیان اینکه قیمت دام زنده از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ هزار تومان کاهش داشته است، گفت: افزایش 170 تا 180 هزار تومانی دام زنده در پایتخت، به دلیل نزدیکی به عید سعید قربان بوده و بعد از این ایام کاهشی خواهد شد.

رییس شورای تامین دام کشور، افزود: با توجه به نزدیک شدن روز عید قربان، طبیعتا میزان تقاضا و حجم عرضه نیز شکل سعودی به خود گرفته و قیمت دام زنده در کشور تحت تاثیر این ایام که پیک مصرف گوشت قرمز کشور در طول سال را به خود اختصاص داده است، قرار دارد.

به گفته پوریان، قیمت‌گذاری گوشت قرمز و دام تابع توافق میان فروشنده و خریدار بوده و قیمت ثابتی ندارد.

وی تصریح کرد: با نزدیک شدن به روز عید قربان با وجود تعداد بالای دام موجود در کشور، شاهد فروش انواع دام به صورت بی‌واسطه و مستقیم از سوی دامداران در سطح شهر هستیم. در این میان اگر کسی متقاضی بره کوچک باشد، از آنجایی که وزن آن پایین است، به ناچار فروشنده آن را با حداکثر قیمت عرضه می‌کند که بتواند سود مورد نظر و منافع مالی خود را تامین کند.

رییس شورای تامین دام کشور، بیان کرد: از آنجایی که تهران همیشه ورودی دام بوده و انتقال دام از سوی دامداران به پایتخت، مستلزم مبلغ بالای هزینه جابه‌جایی به این کلان شهر است و از طرفی تعداد زیادی از دامها قبل از عید قربان به فروش نمی‌رسد؛ دامداران ناچار خواهند بود با هزینه مبلغ بالایی دام خود را به شهرستان‌ها بازگردانند. بنابراین تمام تلاش خود را می‌کنند تا دامهای خود را قبل از روز عید به فروش برسانند تا هزینه برگرداندن دام به شهرستان یا استانها به آنها تحمیل نشود.

پوریان با بیان اینکه، در حال حاضر قیمت دام سبک در شهرستانها و استانهای غیر از تهران، از کیلویی 145 تا 150 هزار تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای دام موجود در کشور بعید می‌دانم دام عرضه شده در بازار از سوی دامداران با این قیمت‌ها به فروش برسد. از آنجایی که دامداران قطعا می‌خواهند دام خود را به فروش برسانند، قیمت نهایی را توافق میان فروشنده و خریدار تعیین خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرستانها خرید گله‌ای دام تا 130 هزار تومان نیز به فروش رسیده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه دام تولید شده موجود در نزد دامداران، در حال حاضر متوسط و بزرگ است، خریدار ناچار است برای خرید یک دام متوسط هزینه‌ای میان 5 تا 6 ملیون تومان هزینه کند، بنابراین در نهایت دام عرضه شده با در نظر گرفتن توان مالی خریدار و توافق دوسویه به فروش خواهد رسید.

به گفته رییس شورای تامین دام کشور، در تهران هرچه به عید نزدیکتر می‌شویم خریدار نیز کمتر خواهد شد، چرا که برخی از خریداران از قبل دام خود را تهیه کرده‌اند.

وی در پایان اظهار کرد: یقینا بعد از عید قربان شاهد کاهشی شدن قیمت دام در پایتخت از کیلویی 155 تا کیلویی 160هزار تومان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha