به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، گرمای هوا از راه رسید و هیچ چیز به اندازه خاموش بودن کولر در تاکسی و اتوبوس مسافران را عذاب نمی دهد، در واقع به طور قانونی روشن بودن سیستم خنک کننده در ناوگان عمومی نظیر ون، تاکسی، مترو و اتوبوس حق مسافر است.
این روزها اگر به شهرهای جنوبی کشور سفر کنید به جرات به جز محل سکونت و اقامتگاه خنک ترین نقطه ایی که می توان برای دقایقی به آن پناه برد تاکسی های موجود در سطح شهر است. اتفاقی که به ندرت در پایتخت قابل مشاهده است.
اخیرا پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران اعلام کرد: همه رانندگان اتوبوس و تاکسیها موظف هستند تا خدمات مناسب را به مسافران ارائه کنند. بنابراین در صورتی که این رانندگان از روشن کردن کولر در فصل گرما خودداری نمایند خلاف قانون است، چرا که روشن کردن کولر در ون، تاکسی و اتوبوسها جزو الزامات است.
علت عدم تمایل رانندگان به روشن کردن کولر
اما واقعا چرا بیشتر رانندگان تاکسی تمایلی به روشن کردن کولرشان ندارند؟ برخی معتقدند که مسئله بر سر افزایش میزان سوخت است و عده ایی دیگر ترس از خراب شدن کولر و هزینه های گزاف تعمیرات را دیگر علت این موضوع میدانند که صدالبته بیراه هم نیست.
تعدادی از رانندگان میدان شهدا در اینباره به خبرنگار اجتماعی حیات گفتند: مهمترین موضوع و قانونی که اختیارات تاکسیرانان را در این زمینه محدود میکند، الزام تاکسیرانان به کار کردن با یک خودرو تا زمان اسقاط شدن است که حق تعویض خودرو را از آنها سلب میکند. یعنی اگر خودرو تاکسیرانی طی این 10 سال خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشد، تنها راه، اسقاط خودرو و خرید خودرویی دیگر است.
بنابراین در این شرایط طبیعیست که تاکسیرانان تمام تلاش خود را بکار گیرند تا تاکسی آنها کوچکترین آسیبی نبیند و کمترین استهلاک به خودروشان وارد شود. از این رو درخواست برای آهسته بستن در و روشن نکردن کولر در گرمای تابستان از جمله مواردیست که بیشتر تاکسیرانان انجام میدهند تا استهلاک خودروی خود را به حداقل برسانند.
در این راستا یکی از رانندگان تاکسی ترمینال جنوب با انتقاد نسبت به اظهارات اخیر پرویز سروری به خبرنگار اجتماعی حیات، بیان کرد: پس از اظهارات این عضو شورای شهر، ما هر روز بر سر روشن کردن کولر با مسافران درگیر می شویم. درصورتیکه که اغلب تاکسی های سطح شهر فرسوده است و امکان استفاده مداوم از کولر در معابر پر ترافیک پایتخت وجود ندارد.
این راننده ادامه می دهد: هر تاکسی حداکثر روزانه بین 200 تا 300 کیلومتر در سطح شهر تردد می کند و اگر قرار باشد در تمام این مدت، کولر ماشین روشن باشد، به سیستم خنک کننده خودرو فشار زیادی وارد می شود و به باور این راننده، احتمالا سوختن سرسیلندر خودرو بیشتر می شود.
یکی دیگر از رانندگان میدان خراسان نیز با اعتراض به وضع موجود، به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: به همان اندازه که مسافر از گرمای داخل خودرو آزار می بیند، این گرما برای ما نیز غیر قابل تحمل است، پس وقتی صحبت از قانون می شود باید هم حق مسافر هم حق راننده رعایت شود.
این راننده در ادامه می گوید: خودروهای تاکسیرانی تهران خارج از دسته سمند، پژو 405 و پراید نیست. خودروهایی که کیفیت نازل آنها به همه ثابت شده است و مرتبا هزینه های گزافی به راننده تحمیل میکند.
روشن کردن کولر در ترافیک به معنای مرگ خودرو است
وی مطرح کرد: روشن کردن کولر زمانی که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت است هیچگونه مشکلی برای خودرو ایجاد نمی کند، اما روشن کردن مداوم کولر در خیابان های پر ترافیک و شیب دار پایتخت که مرتبا راننده درگیر کلاج، ترمز گرفتن است به معنای مرگ خودرو است. پس وقتی صحبت از حق مسافر می شود باید مسئولان به فکر نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودروهای با دوام و کیفیت باشند.
مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز امروز در جریان یکصد و پنجاه و هفتمین جلسه شورای ششم در خصوص ضرورت استفاده از وسایل سرمایشی در اتوبوسها و تاکسیها، تصریح کرد: این امر مشخص است و باید اجرایی شود، اتوبوسهایی که کولر دارند حتما باید روشن کنند مگر خراب باشد؛ زمانی ما اعلام کردیم که اتوبوسها باید مجهز به کولر باشند و از آن زمان اتوبوسهای دو کابینه کولر دار شدند و در ادامه استفاده از کولر در اتوبوسها مرسوم شد.
وی همچنین در ادامه افزود: اگر کولرها خراب باشد باید به شرکت واحد اخطار دهیم که اقدام کند و کولرها تعمیر شود، اتوبوس بدون کولر زجرآور است؛ در رابطه با تاکسیها نرخ داریم و تاکسیهایی که کولر روشن میکنند و یا نمیکنند نرخ مشخصی دارند، درخواست و توصیه ما این است که کولرها روشن شود و اگر کولر دارند و نرخ آن را نیز دریافت میکنند ملزم به روشن کردن آن هستند.
عدم استفاده از سیستم گرمایشی یا سرمایشی توسط راننده 2 نمره منفی در پی دارد
از این جهت، روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، به خبرنگار اجتماعی حیات اعلام کرد: براساس کد 211 تخلفات، ماده 5 آیین نامه انضباطی رانندگان تاکسی شهر تهران که مصوب سال 9/6/1393 شورای اسلامی شهر تهران می باشد، عدم استفاده از کولر یا بخاری خودرو متناسب با فصول سال توسط رانندگان تاکسی غیر قانونی بوده و این رانندگان از منظر قانونی متخلف به حساب می آیند.
همچنین طبق اعلام سازمان تاکسیرانی، عدم استفاده از سیستم گرمایشی یا سرمایشی توسط راننده 2 نمره منفی را در پی دارد. بنابراین تمام شهروندان تهرانی درصورت مشاهده تخلف از سوی رانندگان می بایست با شماره گیری سامانه 137 پلاس، شکایت خود را اطلاع دهند تا سازمان تاکسیرانی از طریق هیات انضباطی به تخلفات گزارش شده رسیدگی کند.
روابط عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه احکام هیات انضباطی، براساس آیینه نامه انضباطی رانندگان تاکسی شهر تهران صادر می شود، خاطر نشان کرد: براساس این احکام، از 15 تا 40 امتیاز منفی، منوط به تذکر کتبی، درج در پرونده، تعهد رسمی تاکسیران مبنی بر رعایت ضوابط و مقررات، شرکت در دوره های آموزشی، تعویض خط و یا کاربری می شود، اما در صورتیکه امتیاز رانندگان به بیش از 40 نمره منفی برسد، پرونده تاکسیرانی و بهره وری راننده ابطال و در نهایت منجر به فک پلاک تاکسی می شود.
نظر شما