کد خبر 206794
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

جزئیات برنامه‌های تابستانی کودکان و نوجوانان از کتابخوانی تا کارگاه‌های حال خوش زندگی

جزئیات برنامه‌های تابستانی کودکان و نوجوانان از کتابخوانی تا کارگاه‌های حال خوش زندگی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌های تابستانی این کانون را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، نشست خبری «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان 1402» امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

 حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن تابستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همه امکانات و ظرفیت‌های معنوی و مادی را برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان بسیج کرده است؛ هر چند معتقدیم اوقات فراغت مختص تابستان نیست و در طول سال است که در این خصوص برنامه داریم.

وی با بیان اینکه فرصت تابستان فرصت خوبی برای پایه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی است، افزود: شروع فعالیت تابستانی، شروع فعالیت‌های یکسال است. 

علامتی با تأکید بر اینکه اعضا و مخاطبان  مستقیم کانون حدود نیم میلیون نفر است و مخاطبان غیرمستقیم حدود ۲ میلیون نفر است، ادامه داد: ۱۰۳۹ مرکز ثابت و سیار در ۳۱ استان و ۲۵۰۰ روستا داریم. مساحت کتابخانه‌های ما در سراسر کشور ۴۰ هزار هکتار است و ۳ هزار عنوان کتاب در قالب ۹ میلیون کتاب در کتابخانه‌های کانون داریم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «در مسیر قله» با شعار «ایمان، امید و دانایی» در سراسر کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: تمام ادارات استان‌ها و ۴ هزار مربی کانون و کارشناسان آماده پذیرایی کودکان و نوجوانان هستند. 

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: امسال برای اولین بار طرح مراکز الگو را خواهیم داشت که بر اساس سه رویکرد مهارت فکر و اندیشه، مسائل تربیتی و سلامت ذهنی و جسمی برگزار می‌شود. 

وی گفت: تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در سطح یک به صورت رایگان ثبت نام می‌شود که شامل مواردی چون کتابخوانی، قصه‌گویی و سرود است. 

علامتی با اشاره به برپایی کارگاه‌های آموزشی، مهارتی و تربیتی به صورت حضوری و مجازی برای  کودکان و نوجوانان، گفت: برگزاری ۱۲ هزار کارگاه در طول تابستان پیش‌بینی شده است که البته برنامه سطح ۲ است که هر کارگاه بین ۸ تا ۱۲ جلسه است. همچنین ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت مجازی داریم که ۱۳ کارگاه به صورت آفلاین و ۱۶۰ کارگاه برخط پیش‌بینی شده است. 

وی از برگزاری کارگاه‌های «حال خوش زندگی» در قالب مهارت‌های هشت‌گانه امیدواری، خوش‌بینی، معنویت، شادی و نشاط، هوش هیجانی و جرأت‌مندی خبر داد و افزود: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کانون و پایه فعالیت‌ها، کتاب و کتابخوانی است که فعالیت‌های ویژه ترویج و توسعه کتابخوانی به صورت ثابت، پستی و سیار در نظر گرفتیم؛ فقط ۱۷۷ کتابخانه سیار پیش‌بینی شده است. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه برگزاری طرح مسابقه کتابخوانی «یک قاچ کتاب» در بستر اپلیکیشن شاد از دیگر برنامه‌هاست، اظهار کرد: در این مسابقه در قالب یک کتاب کودکانه و یک کتاب نوجوانانه برای همه کودکان و نوجوانان است.

وی با تأکید بر اینکه در تابستان مناسبت‌های ملی و مذهبی داریم که برای این مناسبت‌ها برنامه ویژه داریم، ادامه داد: اجرای طرح «یاریگران زندگی» با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کودکان و نوجوانان آسیب دیده در اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌هاست که در این راستا اقدامات فرهنگی داریم که در مراکز منتخب کانون اجرا می‌شود.

علامتی اظهار کرد: امسال برای اولین بار در کانون، خانواده‌ها را به سبد فعالیت‌های کانون وارد می‌کنیم چون معتقدیم یکی اضلاع تربیت و محور آن، خانواده است که بر این اساس برنامه‌هایی برای والدین به ویژه مادران داریم به عنوان مثال طرح «خانواده آگاه» به صورت حضوری و مجازی در شاد برگزار می‌شود. 

وی افزود: معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌های تولیدی را مدنظر قرار داده است و در بخش کتاب، ۵۰۰ عنوان کتاب چاپ کردیم که ۱۵۰ عنوان کتاب، چاپ اول است و حدود ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ داریم که یکی از شاخص‌های تجدید چاپ، پرمخاطب بودن است. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حوزه فیلم و پویانمایی، دو فیلم ما در جشنواره فجر سیمرغ گرفتند که فیلم «در آغوش درخت» از جمله بود که امسال در صدد اکران آن هستیم و پویانمایی «بچه زرنگ» را داریم که بهترین سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در حوزه پویانمایی کسب کرد. در صدد هستیم تا بازار پردازی فرهنگی و الگوسازی برای این پویانمایی داشته باشیم و در نظر داریم که شهریور امسال اکران شود.

وی تصریح کرد: مراکز تئاتر کانون با همت معاونت تولید فعال شده است. همچنین تریلی‌های سیار در مناطق محروم، آسیب‌پذیر و روستایی و عشایری یکروز هم تعطیل نشده است. 

علامتی با بیان اینکه بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی از تابستان آغاز می‌شود، گفت: امسال توانستیم ثبت ملی قصه‌گویی را به نام کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان داشته باشیم که در این راستا از سال گذشته، کار پژوهشی و میدانی انجام شد. 

وی با بیان اینکه فیلم کوتاه سمپاش تا امروز ۱۴۲ جایزه ملی و بین المللی را اخذ کرده است، افزود: کانون زبان هم در تابستان ۸ زبان دارد و امسال در نظر داریم برای اولین بار زبان فارسی را برای ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم که با همکاری بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی در حال بررسی است. 

فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: خدمات ما در کانون ۶ تا ۱۸ سالگی است و عمده فعالیت ما حوزه کودک است.

وی درباره طرح کانون مدرسه، ادامه داد: طرح ملی کانون مدرسه از ابتدای مهر امسال شروع می‌شود و اعضای ما بازوهای فرهنگی در مدارس و جهت پشتیبانی فعالیت‌های تربیتی خواهند بود.

کریمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: ۱۱ سالن در تابستان برای سینمای کودکان داریم که ۴ فیلم را آماده تولید داریم و در جشنواره فجر با ۲ فیلم و ۸ پویانمایی حضور خواهیم داشت. 

در این نشست از کتاب جدید «بازی، شادی، خلاقیت» به نویسندگی سید میثم هاشم‌زاده و فاطمه آرام‌جان با حضور مدیرعامل و معاونان تولید و فرهنگی کانون رونمایی شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این کتاب چند نکته دارد که با هدف پرورش خلاقیت، رشد و تکامل همه جانبه برای کودکان پیش‌بینی شده است و ویژه والدین و مربیان است و علاوه بر مهارت‌های فکری و ذهنی، مهارت‌های جسمی مورد توجه است.

سید میثم هاشم‌زاده نویسنده کتاب بازی، خلاقیت، شادی نیز گفت: بازی به بچه‌ها کمک می‌کند ابتکار عمل و خلاقیت داشته باشند و با توجه به شرایط شهرنشینی، ایجاد شرایط برای بازی بچه‌ها کم شده است و بچه‌ها نمی‌توانند هیجانات خود را تخلیه کنندی افزود: بازی‌ها در کتاب با هر وسیله و در هر مکانی می‌تواند اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha