کد خبر 206342
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

قاضی زاده هاشمی در گفتگو با «حیات»:

افزایش نظارت در سازمان‌ها به معنای مچ‌گیری نیست/ ارسال گزارش عملکرد سازمان‌ها در حوزه ترویج ایثار یا تکریم ایثارگران به نهادهای نظارتی

افزایش نظارت در سازمان‌ها به معنای مچ‌گیری نیست/ ارسال گزارش عملکرد سازمان‌ها در حوزه ترویج ایثار یا تکریم ایثارگران به نهادهای نظارتی

معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: دبیرخانه شورای ترویج، گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها را جمع‌آوری و به نهادهای نظارتی و مقامات عالی ارسال می کند که در آن مشخص می‌شود کدامیک از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده اند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار حیات؛ با اشاره به اینکه قرار براین است بنیاد شهید به یک دستگاه نظارتی تبدیل شود، گفت:  منظور  این است که بنیاد شهید باید به دستگاهی راهبردی تبدیل شود. در حال حاضر بنیاد شهید صرفا یک سازمان خدماتی است که در تلاش برای تبدیل آن به سازمانی راهبردی هستیم.

وی ادامه داد: سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت، از ابعاد مهم سازمان راهبردی است که بُعد نظارتی ما در این حوزه، افزایش پیدا می‌کند. این بدان معناست که طبق قانون، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای کشور، سلسله مسئولیت هایی در حوزه ایثار و شهادت دارند که این مسئولیت ها در ۲ حوزه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یا  تکریم ایثارگران اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در ادوار گذشته بنیاد شهید عملکرد فعالی در خصوص اجرایی شدن یکی از دو حوزه مذکور در سازمان‌ها را نداشت که ما در این دوره در بنیاد شهید با ایجاد ساز و کارهایی فعالانه، ورود کرده و بر اساس قانون نظارت می‌کنیم که کدامیک از وظایف مربوط به ایثارگران در سازمان یا نهادها معطل مانده است. این کار را توسط مشاور ایثارگران همان دستگاه پیگیری و دنبال می‌کنیم که نوعی نظارت فعال محسوب می‌شود البته با این کار به دنبال مچگیری دستگاه‌ها نیستیم بلکه به دنبال یادآوری، اصرار و توجه به وظایف‌شان هستیم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در بودجه سنواتی که توسط مجلس شورای اسلامی بررسی می شود، نمایندگان مجلس طی ۲ سال اخیر یک عنوان بودجه‌ای را تصویب کردند که مابه ازای آنها، دستگاه‌ها مکلف هستند برنامه‌های خود را به شورای ترویج ارائه دهند چراکه هر دستگاهی برای هزینه‌کرد آن مبلغ، مجبور به ارائه برنامه است. بدین ترتیب دبیرخانه شورای ترویج، گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها را جمع‌آوری و ارائه خواهد داد که در آن مشخص می‌شود که کدامیک از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده یا نکرده‌اند و برای نهادهای نظارتی و مقامات عالی ارسال می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: مدیران ستاد و استانها باید در مورد موضوعات مختلف همفکر و همسو  باشند. ستاد با آسیب‌شناسی، موضوعی را طراحی می‌کند که در مرحله اجرا به مدیران استانی و شهرستانی نیاز داریم که با گفتگو و گفتمان میتوان این مسائل را حل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha