کد خبر 206295
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

رشد ۱۸ درصدی صادرات ایران به هند

رشد ۱۸ درصدی صادرات ایران به هند

مدیرکل شبه قاره هند آسیای جنوبی گفت: سال گذشته صادرات ایران به هند به ۲ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ماقبل خود ۱۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ هادی طالبیان‌ مقدم مدیرکل شبه قاره هند آسیای جنوبی سازمان توسعه و تجارت گفت:  برگزاری  همایش معرفی فرصت ها و ظرفیت های دو کشور ایران و هند گامی در جهت توسعه تجارت ایران و افزایش روابط تجاری برد، برد دو کشور است.

طالبیان‌ مقدم گفت: سال گذشته تجارت دو کشور نزدیک به ۵ میلیارد دلار بوده است. با وجود پتانسیل‌های بالای دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری لازم است تجار ایرانی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های این بازار آشنا شوند و همواره برگزاری این همایش می‌تواند به شناساندن این بازار کمک زیادی کند.

او گفت: در سه ماهه نخست سال  میلادی کل مبادلات تجاری هند با ایران ۵۱۰ میلیون دلار  بوده است، فرآورده‌های نفتی، میوه و مواد اولیه تولید و رنگ سه قلم صادراتی کشورمان به هند بود. برنج، میوه و چای نیز بیشترین کالاهای وارداتی ایران از هند بود.

 مدیرکل شبه قاره هند آسیای جنوبی سازمان توسعه و تجارت گفت:واردات هند از ایران در ماه های ژانویه تا آوریل سال میلادی با رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۵۷ میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال قبل ۲۴۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

طالبیان مقدم گفت: تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان ۱۸۸ میلیون دلار به نفع هند بوده است.

به گفته او، وجود زمینه‌های صادراتی محصولات کشاورزی از جمله کیوی و موضوعاتی مهم و زیربنایی در تجارت مانند توافق‌نامه تجارت ترجیحی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها و امکانات بندری چابهار در توسعه حمل و نقل و ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه پسکرانه‌ها، از موضوعات مهم تجارت دو کشور است.

مدیرکل شبه قاره هند آسیای جنوبی سازمان توسعه و تجارت گفت: سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به هند به ۲ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ما قبل خود با رشد ۱۸ درصدی روبرو بوده است. در مقابل واردات ایران از هند نیز با رشد ۸۰ درصدی مواجه شد و به ۲ میلیارد و ۸۴۹ میلیون دلار رسید. همچنین حجم مبادلات تجاری با هند در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵ میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha