کد خبر 205852
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

ناکامی وزرای دفاع ناتو در تایید اولین طرح‌های پسا جنگ سرد

ناکامی وزرای دفاع ناتو در تایید اولین طرح‌های پسا جنگ سرد

وزرای دفاع ناتو نتوانستند بر سر طرح‌های جدید در مورد نحوه واکنش ناتو به حمله روسیه به توافق برسند و یکی از دیپلمات‌ها، ترکیه را بابت مانع‌تراشی به باد انتقاد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه گفت که وزراء این طرح‌ها را که اولین برنامه‌ها از زمان پایان جنگ سرد است و جرقه آن با حمله روسیه به اوکراین خورده است، در نشست دو روزه در بروکسل بررسی کردند و به توافق بر سر آنها نزدیک‌تر می‌شوند.

اما یکی از دیپلمات‌ها گفت که ترکیه از تایید لحن نگارش مطالب مرتبط به مکان‌های جغرافیایی از جمله در مورد قبرس جلوگیری کرده است. این دیپلمات افزود که هنوز فرصتی برای یافتن راه‌حلی قبل از نشست سران ناتو در اواسط ژوئیه در ویلنیوس وجود دارد.

هیئت دیپلماتیک ترکیه در ناتو با بیان اینکه اظهارنظر در مورد این سند محرمانه ناتو «اشتباه» است، تنها افزود که «روند معمول مشورت و ارزیابی بین متحدان ادامه دارد.»

طرح‌های موسوم به برنامه‌های منطقه‌ای، شامل هزاران صفحه از طرح‌های نظامی سری است که جزئیات چگونگی پاسخ ائتلاف ناتو به حمله روسیه را نشان می‌دهد.

تنظیم این اسناد نشان‌دهنده یک تغییر اساسی است. ناتو برای چندین دهه نیازی به تدوین برنامه‌های دفاعی مقیاس بزرگ نمی‌دید چون در جنگ‌های کوچک‌تری در افغانستان و عراق می‌جنگید و احساس می‌کرد که روسیه پسا شوروی دیگر تهدیدی وجودی ندارد.

اما در حالی که خونین‌ترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ درست مقابل مرزهایش در اوکراین به راه افتاده، ائتلاف ناتو اکنون هشدار می‌دهد که باید همه برنامه‌ریزی‌ها را قبل از آنکه یک درگیری مشابه با دشمنی مانند مسکو رخ دهد، انجام دهد.

ناتو همچنین به کشورهای عضو خواهد گفت که چگونه نیروها و لجستیک خود را ارتقا دهند. یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: «در حالی که فعلا برنامه‌های منطقه‌ای به‌ طور رسمی تأیید نشده‌اند، ما پیش‌بینی می‌کنیم که این برنامه‌ها بخشی از مجموعه‌ای از دستاوردهای اجلاس سران ویلنیوس در ماه ژوئیه باشد.»

در یک رویداد دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که واشنگتن ۲۰۵ میلیون دلار دیگر کمک بشردوستانه به اوکراین می‌دهد.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «این کمک مالی به تامین بخشی از نیازهای اساسی مردم اوکراین نظیر مواد غذایی، آب آشامیدنی سالم، آموزش و پرورش، یارانه‌های قضایی، دسترسی به پناهگاه‌های امن، بهداشت و مواد دیگر کمک خواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود بخشی از این مبلغ برای کمک به برقراری تماس بین اعضای خانواده‌ها در صورتی که از یکدیگر جدا بیفتند و یا آواره شوند اختصاص می‌یابد.

از زمان شروع حمله نظامی روسیه بیش از شش میلیون نفر از اوکراین مهاجرت کرده و حدود پنج میلیون نفر دیگر در قلمرو این کشور آواره شده‌اند. بلینکن خاطرنشان کرد که دولت آمریکا تاکنون ۲.۱ میلیارد دلار کمک بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار داده است و از سایر کشورها نیز خواست کمک‌های بیشتری به اوکراین بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha