کد خبر 204827
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰

«حیات» گزارش می دهد؛

تمدن پلاستیکی نفس طبیعت را تنگ می کند/ اقدامات نصفه و نیمه شهرداری در این حوزه

تمدن پلاستیکی نفس طبیعت را تنگ می کند/ اقدامات نصفه و نیمه شهرداری در این حوزه

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به عنوان متولی شهر باید نسبت به کاهش مصرف پلاستیک در شهر پیش قدم باشد، گفت: اخیرا زیر مجموعه های شهرداری تهران نظیر فروشگاه شهروند و سازمان میادین و میوه و تره بار ملزم به کاهش استفاده از پلاستیک به طور کلی یا استفاده از پلاستیک های تجدید پذیر شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، با مدرنیته شدن زندگی بشر، مصرف استفاده از پلاستیک به شدت بالا رفت تا جایی که این مصرف گرایی سبب شده بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا به یک زباله دان بزرگ تبدیل شود.

متاسفانه ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اکنون به علت مصرف بی رویه پلاستیک، شاهد نابودی طبیعت بکرمان هستیم.

پلاستیک ها جزء دیر تجزیه پذیرترین موادی هستند که در طبیعت سالیان سال بدون آسیب باقی می مانند. در واقع پلاستیک ها می توانند از ۲۵۰ سال الی 1000 سال در طبیعت عمر کنند.

این مواد که با عنوان های زباله های تجزیه ناپذیر وجود دارند، در قسمت های مختلف طبیعت از قله کوه ها تا اعماق دریا ها یافت می شوند و باعث آسیب به محیط زیست ما و طبیعت می گردند. 

البته با وجود پیشرفت دانش بشر، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، دیگر شاهد استفاده های مداوم پلاستیک نیستیم و بسیاری از این کشورها به مشابه سالیان پیش به مصرف پاکت های کاغذی و کیسه های پارچه ای روی آورده اند. فرهنگ صحیحی که باید خانواده های ایرانی آغاز کننده آن باشند.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز به مناسبت روز جهانی محیط زیست در جریان یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورا طی تذکری اعلام کرد: متاسفاه مصوبه ۱۰ سال قبل شورای شهر درباره عدم استفاده از پلاستیک، همچنان روی زمین مانده است.

در همین خصوص سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با رد اظهارات پیرهادی به خبرنگار اجتماعی حیات گفت: تا کنون کمیته کاهش پلاستیک سه مرتبه به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری تهران و دبیری حلیا سادات حسینی مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تشکیل جلسه داده و مصوباتی نیز به همراه داشته است.

شهرداری به عنوان متولی نسبت به کاهش مصرف پلاستیک در شهر پیش قدم باشد

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به عنوان متولی شهر باید نسبت به کاهش مصرف پلاستیک در شهر پیش قدم باشد، افزود: اخیرا زیر مجموعه های شهرداری تهران نظیر فروشگاه شهروند و سازمان میادین و میوه و تره بار ملزم به کاهش استفاده از پلاستیک به طور کلی یا استفاده از پلاستیک های تجدید پذیر شده اند.

نجفی مطرح کرد: حتی پس از این الزام، سازمان میادین میوه و تره بار جلساتی را با برخی از کارخانه هایی که از پلاستیک های تجدید پذیر استفاده میکنند با هدف مشاوره برگزار کرده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: قرار است سازمان میادین میوه و تره بار جلساتی را با برخی از شرکت های دانش بنیان و حضور فعال اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با هدف تولید پلاستیک های تجدید پذیر برگزار نماید.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجموعه شهری این فرهنگ سازی را در وهله نخست از خود آغاز نکند دیگر نمی توان توقعی از سایر مجموعه ها و فروشگاه های سطح شهر داشت.

تمدن پلاستیکی نفس طبیعت را تنگ می کند/ اقدامات نصفه و نیمه شهرداری در این حوزه

ایران جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا

گرچه تا این لحظه زیر مجموعه های شهرداری شامل فروشگاه شهروند و سازمان میادین میوه و تره بار اقدامی در راستای کاهش مصرف پلاستیک انجام نداده اند لکن امید است با همت این مجموعه، شاهد کاهش زباله های تجدید ناپذیر در تهران مانند بسیار از کلان شهر های دنیا باشیم.

چراکه مصرف پلاستیک صرفا منوط به آلودگی محیط نمی شود و خیلی از زباله هایی که ما بی محابا در طبیعت رها می کنیم غذای پرندگان و حیواناتی می شود که تصور می کنند طعمه یا غذایی پیدا کرده اند. در واقع سر بطری یا یک بسته بندی کوچک پلاستیکی به آسانی باعث مرگ تعداد زیادی از پرندگان و حیوانات می شود.

یعنی اگر تا دیروز تصور ما از آینده ایی دور این بود که انسان های پس از ما دچار کمبود منابع حیاتی برای ادامه زندگی شان خواهند شد اکنون در زمانی قرار داریم که باید به این بیندیشیم این عدم توجه ما به محیط پیرامون و محیط زیست مان گریبان دوران سالمندی و فرزندانمان را خواهد گرفت.

به گزارش حیات، در ایران سالیانه سه میلیون تن پلاستیک تولید و در طبیعت توزیع می‌شود که مشکلات زیست محیطی بسیاری را به دنبال دارد. در حقیقت ایران جزو ۱۰ کشور پر مصرف ظروف یکبار مصرف در دنیا است و بر همین اساس آئین نامه‌ای در دولت به تصویب رسیده و شهرداری‌ها و وزارت صمت را ملزم به جایگزینی مواد دیگری به جای پلاستیک کرده است که البته هنوز این اقدام انجام نشده است و در صورت عدم توجه به این امر باید شاهد مرگ تدریجی محیط زیستمان باشیم.

گزارش از بهاره بهرامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha