کد خبر 202915
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

آسیب به رگ های خونی در شبکیه، عامل اصلی آلزایمر

آسیب به رگ های خونی در شبکیه، عامل اصلی آلزایمر

یافته های یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز Cedars-Sinai نشان داد: ناهنجاری های عروق خونی در چشم، عامل اصلی پیشرفت بیماری آلزایمر است. این ناهنجاری ها مربوط به تغییراتی در مغز بوده که امکان جدیدی را برای تشخیص زودهنگام بیماری ارائه می دهد.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ پژوهشگران توضیح داده اند: نتایج این مطالعه، شواهد جدیدی از تغییرات عروقی مرتبط با بیماری آلزایمر، به ویژه در شبکیه، ارائه داد. علاوه بر این، یافته ها به آسیب ‌هایی که بیماری آلزایمر به رگ‌ های خونی شبکیه وارد می ‌کند اشاره دارنپد و امکان ایجاد یک مسیر جدید و غیرتهاجمی را برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری از پیشرفت بیماری فراهم می سازند.

تیم تحقیقاتی پس از بررسی داده های بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی خفیف، نشانه جدیدی از  بیماری آلزایمر را که پیش از این ناشناخته بود، کشف کردند؛ اختلال در سد خونی شبکیه. محققان اظهار داشته اند: در بیماران مبتلا به آلزایمر، ما نقص شدیدی در سد خونی شبکیه مشاهده کردیم به طوری که مواد مضر می توانستند از بافت شبکیه عبور کرده و وارد شوند.

همچنین بر اساس یافته ها، آسیب به سد خونی شبکیه، به شدت با وضعیتی به نام آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی (CAA) – تجمع پروتئین ‌های آمیلوئید در رگ ‌های خونی مغز – و سایر بیماری ‌های عروقی در مغز مرتبط بود.

دانشمندان اضافه کرده اند:در حال حاضر، تنها راه موجود برای تشخیص CAA در بیماران، بررسی نمونه های بافت مغز پس از مرگ است. با تحقیقات بیشتر و توسعه تصویربرداری پیشرفته شبکیه، می توان به فرصت های جدیدی برای تشخیص CAA در بیماران زنده دست یافت.

یکی دیگر از یافته های کلیدی این مطالعه، این بود که رسوبات پروتئینی به نام آمیلوئید بتا ۴۰، در شریان های شبکیه بیماران مبتلا به آلزایمر انباشته می شوند، شریان ها را سفت می کنند و با ایجاد اختلال در جریان خون، فرایند پاکسازی شبکیه از مواد مضر را با مشکل مواجه می کنند.

در نهایت، محققان به مردم توصیه کرده اند که اقداماتی مثل کنترل فشار خون بالا، پیروی از یک رژیم غذایی سالم کم کربوهیدرات، کاهش مصرف الکل و اجتناب از سیگار، همگی به جلوگیری از التهاب مزمن و آسیب به عروق خونی کمک می کند و گام موثری در راه حفظ سلامت دستگاه گردش خون، از جمله عروق خونی در شبکیه و مغز، محسوب می شوند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha