کد خبر 202225
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶

رئیس سازمان نظام پزشکی: هیچ پزشکی حق خودداری از پذیرش بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی: هیچ پزشکی حق خودداری از پذیرش بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی به تمام اعضای خود اعلام کرده که باید تمام مقررات را رعایت کنند و از نظر اخلاقی، هیچ پزشکی حق خودداری از پذیرش و معاینه بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی به تمام اعضای خود اعلام کرده که باید تمام مقررات را رعایت کنند و از نظر اخلاقی، هیچ پزشکی حق خودداری از پذیرش و معاینه بیمار محجبه یا بی‌حجاب را ندارد.

محمد رئیس‌زاد، رئیس کل نظام پزشکی ایران و درباره تبعات کاهش استاندارد و افت کیفیت آموزش و خدمات پزشکی به دلیل پذیرش بی‌ضابطه دانشجو و درحالی که هیچ زیرساخت و اعتبار و امکاناتی تامین نشده، هشدار داد که در چنین شرایطی، هر گونه آماری ازجمله آمار مرگ بیماران و آمار عوارض خدمات پزشکی افزایش خواهد یافت. 

محمد رییس‌زاده، دیروز و در حاشیه نشست خبری خود با خبرنگاران، در ادامه این پاسخ گفت: «افت کیفیت آموزش پزشکی و به دنبال آن، افت استاندارد خدمات پزشکی، بسیار خطرناک است چون سلامت مردم آسیب می‌بیند. در حوزه سلامت، مفهوم بسیار مهمی با عنوان ایمنی بیمار مطرح است. امروز این مفهوم در سازمان جهانی بهداشت بررسی می‌شود و مطابق نتایج ارزیابی میزان ایمنی بیمار، برای مراکز درمانی مجوز ارایه خدمات پرستاری، پزشکی یا حتی خدمات هتلینگ صادر می‌شود. سطح ایمنی بیمار در هیچ بیمارستانی نباید کاهش یابد چون این کاهش معادل افت استانداردها و به دنبال آن، افت کیفیت است.»

رییس‌زاده در واکنش به هشدار ایرج فاضل؛ رییس جامعه جراحان ایران درباره صفر شدن ورودی بعضی رشته‌های تخصصی مثل جراحی کودکان و جراحی قلب و تشدید خطر واردات پزشک یا اعزام بیماران به خارج از کشور افزود: «با این شرایط پرداخت‌ها، پزشک خارجی به ایران نمی‌آید علاوه بر اینکه مردم هم از حضور پزشک خارجی استقبال نمی‌کنند اما ممکن است مجبور به اعزام بعضی بیماران به خارج شویم چون چند سال است که با کاهش رغبت ورود به بعضی رشته‌های فوق تخصصی و از جمله رشته جراحی قلب، جراحی عروق، جراحی اطفال، بیهوشی، داخلی، اطفال و طب اورژانس مواجهیم. علت این کاهش رغبت هم این است که دانشجوی پزشکی با یک محاسبه متوجه ضرر اقتصادی ادامه تحصیل می‌شود چون برای رسیدن به تخصص جراحی قلب، باید 14 الی 17 سال درس بخواند و با کشیک‌های انترنی بسیار سنگین و با حقوق 8 میلیون تومانی دستیاری امرار معاش کند و بنابراین، ترجیح می‌دهد از مرحله جراح عمومی بالاتر نرود. واقعیت‌های جامعه پزشکی را باید دقیق و علمی ببینیم و سختی کار و مسوولیت جراح قلب یا جراح عروق را در نظر بگیریم ولی بسیاری این دشواری را نمی‌فهمند. واقعا نمی‌فهمند و تقصیر ندارند چون در این حوزه نیستند اما نمی‌دانم چرا دوست دارند ساده‌انگاری کنند و شغل خلبانی را با رانندگی اتوبوس یکسان ببینند.»

رییس کل نظام پزشکی در پاسخ به سوال دیگر «اعتماد»، ضمن انتقاد از تاثیر منفی مقایسه غلط مسوولان کشور بین حرفه پزشکی با سایر اصناف و واداشتن جامعه پزشکی به تخفیف سطح مطالبات تا سقف مطالبات سایر اصناف کشور، گفت که این طرز فکر، طی 4 سال اخیر شدت گرفته و حدس می‌زند که مروجان این قیاس، گروه‌هایی با مطالبات و تفکراتی خاص هستند . 

خطاب این هشدارها، دولت و مسوولان حوزه سلامت هستند 

نشست خبری دیروز رییس کل نظام پزشکی ایران، مجموعه‌ای از هشدارها خطاب به دولت و مسوولان حوزه سلامت بود که طی ماه‌های اخیر، به جای رفع مشکلات حوزه سلامت، بیشترین تمرکز را بر تبلیغ درباره اقدامات موثر کابینه سیزدهم، مقایسه دستاوردهای موفق و مثبت با عملکرد پیشینیان، تکذیب گلایه‌های رو به افزایش مردم درباره گرانی و کمبود دارو و کمبود پزشک و پرستار در مراکز درمانی دولتی و افت کیفیت خدمات و گران‌تر شدن هزینه‌های درمان گذاشته‌اند. 

رییس‌زاده در ادامه پاسخ خود افزود: «امروز استادان و جراحان فرهیخته ما، همچنان در سن 70 سالگی در حال خدمت به مردمند. این افراد، سرمایه‌های بزرگ کشورند. با مخدوش شدن اعتماد مردم به کیفیت خدمات پزشکی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اعتبار ملی و هم از نظر حفظ سلامت مردم دچار آسیب خواهیم شد. با مشکلات فعلی نظام پولی ایران، اگر جراح قلب اطفال در کشور نداشته باشیم، بیماران باید با هزینه‌های حداقل 20 برابر گران‌تر، به خارج از کشور بروند و حداقل دو میلیارد تومان برای عمل جراحی قلب اطفال هزینه کنند درحالی که امروز هزینه این عمل جراحی در گران‌ترین بیمارستان خصوصی کشور و برای فردی که هیچ پوشش بیمه پایه و تکمیلی ندارد، حداکثر 150 میلیون تومان است.»

رییس‌زاده با تاکید بر اینکه سلامت مردم به عنوان یک اصل مهم، نباید فدای برداشت‌های نادرست و ناکامل و دغدغه‌ها یا عقده‌های شخصی برخی مسوولان شود، در پاسخ به سوال «مهر» درباره سرانجام طرح پزشک خانواده که طبق وعده‌های دولت سیزدهم قرار بوده از ابتدای اردیبهشت امسال و در شهرهای با بیش از 20 هزار نفر جمعیت و با کمک مراقبان سلامت اجرا شود، گفت: «بدون شک، پزشک خانواده یک طرح لازم و از تاکیدات اسناد بالادستی و قانون برنامه‌های 5 ساله است که به کاهش هزینه‌ها، حفظ سلامت مردم و غربالگری بهتر و پیشگیری از پیشرفت بیماری‌ها کمک می‌کند اما باید به درستی اجرا شود وگرنه با اجرای ناقص و شعاری، با منابع ناکافی و بدون در نظر گرفتن نظرات جامعه پزشکی، با گرفتاری‌هایی مشابه مشکلات پیش‌آمده در استان‌های فارس و مازندران طی اجرای طرح در طول 10 سال اخیر مواجه خواهیم شد. طبق گزارش‌هایی که داریم، این طرح از ابتدای اردیبهشت تاکنون، فقط در چند شهر اجرا شده که به دلیل اطلاع‌رسانی ناکافی، مورد استقبال هم نبوده و ایراد طرح در حال اجرا این است که در طرح پزشک خانواده، نمی‌توانند مراقب سلامت را در خط اول جایگزین پزشک کنند. ایراد دیگر اینکه من تا امروز، نسخه جامع و کاملی از طرح و اهدافش دراختیار ندارم و باید از وزارت بهداشت پرسید آیا نوشتار مدونی از طرح در حال اجرا وجود دارد یا خیر چون ما نسخه جامعی از اهداف طرح پیدا نکردیم درحالی که پیش از اجرای طرح، تمام ذی‌نفعان و به خصوص، اعضای سازمان نظام پزشکی باید در جریان طرح باشند و درباره اجرای واحد به اجماع برسند که تا امروز این اتفاقات نیفتاده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha