کد خبر 201579
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

درستی در نشست خبری با خبرنگاران:

برخی از پله برقی ها به جهت کاهش مصرف برق خاموش است

برخی از پله برقی ها به جهت کاهش مصرف برق خاموش است

درستی تصریح کرد: در ایام گرم سال با تدبیر وزارت نیرو و به علت کنترل مصرف برق برخی از پله برقی ها در ساعت غیر پیک خاموش می شود. بنابراین، این خاموشی بر اساس برنامه ریزی مقطعی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، صبح امروز نشست خبری مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه با حضور تعدادی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

درستی با اشاره به درخواست شهردار تهران گفت: بر حسب فرمایش شهردار تهران جهت بازدید خبرنگاران از وضعیتپله برقی متروی تهران در شرکت بهره‌برداری مترو این جلسه با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

وی با اشاره به تعداد پله برقی های موجود مترو بیان کرد: درحال حاضر ۱۱۸۹ پله برقی در خطوط ۷ گانه مترو وجوددارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درخصوص آمار خرابی پله های برقی مترو مطرح کرد: از ۱۲ روزگذشته پله برقی ایستگاه دروازه دولت با هدف اورهال خاموش و قرار است در تاریخ ۲۹ اردیبهشت به سرویس بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه امروز به جز پله برقی ایستگاه مترو دروازه دولت ، پله خاموش نداریم، افزود: بعضی از پله‌هایبرقی به لحاظ شرایط کاری به گونه ای است که باید تا پایان سال اورهال اساسی بشوند. بعضی از پله‌ها نیز بنا بهتدبیر خودمان در برخی ساعات خاموش می‌شوند. مانند پله‌های موازی کنار هم که در ساعات غیر پیک به منظور صرفهجویی برق خاموش می‌شوند.

درستی تصریح کرد: در ایام گرم سال با تدبیر وزارت نیرو و به علت کنترل مصرف برق برخی از پله برقی ها در ساعتغیر پیک خاموش می شود. بنابراین، این خاموشی بر اساس برنامه ریزی مقطعی است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با تاکید بر اینکه خرابی هایی که تا پیش از ۲۴ ساعت به مدار باز میکردند جز آمار به حساب نمی آیند اعلام کرد: مثلا امروز صبح دو پله در ایستگاه نبرد خاموش شد اما قرار است تا عصروارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به تعدد برندهای پله برقی ها گفت: در مترو تهران ۱۰ برند متعدد پله برقی داریم که این تعدد کار نگهداریپله ها را سخت می‌کند.

درستی ادامه داد: پله‌های برقی بعد از مدتی در اورهالشان نیاز به تعویض روغن دارند. در اسفندماه که کار تعویضروغن را پیش گرفتیم، بین دو الی سه سال از تاریخ انقضای روغن کاری ها گذشته بود. در واقع، باید مانند سایرتجهیزات مکانیکی به پله‌ها نیز رسیدگی شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه تلاش می‌کنیم هیچ کدام از پله‌برقی‌ها خاموش نشودخاطر نشان کرد: از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه‌ای به پله‌ها داریم تا آمار خرابی کاهش پیدا کند، اما با تمامرسیدگی‌ها احتمال خرابی وجود دارد. تلاشمان بر این است که هیچ کدام از پله‌برقی‌ها خاموش نباشد. یک سری ازپله‌ها هم که الان در دست مطالعه است شاید دچار نوسازی کامل بشود. اگر به جمع بندی برسیم باید در برنامه بگذاریمو کار اگر به تعویض هم برسد باید برای سرویس مناسب به شهروندان اقدام کنیم.

وی با اشاره به آمار آسانسورهای مترو گفت: درحال حاضر از ۵۵ آسانسور موجود ۳ عدد آن خراب است. آسانسورها بهلحاظ استاندارد با مفاهیم این سازمان مغایرت‌هایی داشته است اما ما می‌توانیم در حوزه فنی تفاهماتی با سازماناستاندارد داشته باشیم تا ایمنی مردم را ضمانت کنیم.

درستی بیان کرد: در برخی از آسانسورهای مترو باید به لحاظ ساختاری تغییراتی ایجاد شود. در ایستگاه‌هایی کهآسانسور خارج از مدار است مشکلی در خدمات‌رسانی نداریم چراکه آسانسور مکمل پله های برقی است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه مطرح کرد: یک سری از آسانسورها فاقد استاندارد بوده و خرابنیست. اما در ایستگاه‌هایی که آسانسورها خارج از مدار است مشکلی در خدمت رسانی به شهروندان نداریم.

درستی با اشاره به اینکه بزرگترین مسئله ما با آسانسورها در حوزه معلولین و نابینایان است گفت: نابینایان قاعدتانباید از پله‌برقی ها استفاده کنند. چون ممکن است مسیر پله در روز عملیات عوض بشود. تنها وسیله ورود نابینایانبه مترو پله ثابت و آسانسور است.

وی با بیان اینکه ۸۷ آسانسور در حال حاضر به علت عدم استاندارد فعال نیست، تصریح کرد: برآوردی از اینکه چنددرصد از خرابی پله‌برقی‌ها به دلیل تعویض روغن بی وقت و دیرهنگام مترو است، نداریم ولی از این به بعد سعیمی‌کنیم در بلندمدت این پله‌ها فکر کنیم و در نیمه اول سال جاری اورهال اساسی انجام بدهیم.

درستی بیان کرد: در ساعات پیک سرفاصله قطارها در خط ۴، چهار دقیقه است ولی بنا به دلیل پتانسیل متروی تهرانمسافر جا به جا نمی کنیم. ضمن این که خطوط ما به تمامی شکل نگرفته است. پس با تکمیل شبکه به عددهای بالاتریمی‌رسیم. همچنین کمبود در حوزه ناوگان را انکار نمی‌کنیم. در این حوزه هم کمبود داریم، هم داشته‌هایمان مشکلاتیدارد. این اتفاقات و خرابی‌های ناخواسته ما را از ۴ دقیقه به ۸ دقیقه می‌رساند؛ حتی روزی که ناوگان ما نو بوده استهم این مشکل را داشتیم، امروز که از روزهای نو بودن مترو خیلی زمان می‌گذرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در ادامه گفت: روزی حدودا ۲۲۰۰ حرکت مترو داریم که ۵۴۰۰۰ کیلومتر در طول روز می‌شود. کل مرزهای آبی و خاکی جمهوری اسلامی ایران ۹ هزار کیلومتر است و ما ۶ برابر مرزهای کشورمان تردد قطار داریم. طبیعتا تجهیزات ما امروز نو نیست و ممکن است خرابی پیش بیاید.

درستی بیان کرد: شهردار تهران به تنهایی انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به جاهای خوبی رسانده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد اعتبار ۱۰۵ قطار ملی به نقطه خوبی رسیده است که در چندماه آینده به سرانجام می‌رسد.

درستی گفت: البته می‌شد که در سه سال گذشته قرارداد ورود ۶۳۰ واگن را رقم می‌زدیم و امروز شاهد رام‌های تازه بودیم اما تلاش می‌کنیم که این اتفاق به زودی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه در ایستکاه‌های خط پنج، دو لاین داریم، افزود: قطار تندرو از یک لاین و قطار کندرو در ساید دیگر حرکت می‌کند. برنامه ریزی برای حرکت همزمان دو ساید مهم است. باید حوزه عملیات را یاری کرد تا دو قطار در یک خط سرویس بدهند.

رستمی، قائم مقام عملیات هم با بیان اینکه بین حرکت قطار عادی و تندرو به لحاظ فاصله زمانی ۱۲ دقیقه تفاوت داریم، گفت: مردم عادت کرده اند که سوار قطار تندرو بشوند و روی سکو یک ربع منتظر می‌مانند تا سوار قطار بشوند. در حالی که اگر از قطار کندرو استفاده کنند در وقتشان نیز صرفه جویی می‌شود.

درستی نیز در ادامه توضیح داد: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مترو جابه‌جا می‌شوند. به وجود آمدن مشکل در ناوگان با توجه به شرایط غیرقابل اجتناب است گرچه همه تلاش ما این است که بهترین خدمات دهی باشد. خرابی درهای مترو قابل پیش‌بینی نیست اماامکان ندارد هیج کدام از درهای یک واگن باز نشود. تا به امروز ذهنیتی از عدم باز شدن تمام درهای یک واگن نداشتیم اگر تا کنون اتفاق افتاده از تمام مسافرین آن قطار عذرخواهی می کنیم. ما با همین امکانات باید تلاش کنیم تا حداکثر رضایتمندی را ایجاد کنیم. ۶۳۰ واگن امروز وجود ندارد و اینکه چه کسی مقصر است دردی را دوا نمی‌کند. حتی اگر انعقاد قرارداد این تعداد واگن با تاخیر هم اتفاق می‌افتد، گام بزرگی بود که امیدواریم هر چه زودتر واگن های جدید وارد ناوگان شوند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران درباره بلیت الکترونیک و کیف الکترونیک نیز خاطرنشان کرد: از ده روز آینده نصب آنها آغاز می‌شود. شاید کمی زمان ببرد تا فرهنگ استفاده از این امکان در بین مردم جا بیفتد. تمام کارهای سخت‌افزاری سیستم توسط فاوا انجام شده و ما هم خریدهایش را انجام داده‌ایم.

وی درباره جانمایی درها هم گفت: روی جانمایی این درها کار مهندسی شده است. در قطارهای دی سی جداکننده از ابتدا وجود داشته است. اینطور نیست که موضوع دور از ذهنی باشد.

درستی با پرداختن به موضوع ممانعت ورود آقایان به واگن بانوان گفت: درخواستمان از مردان باید این باشد که به هیچ وجه وارد واگن های بانوان نشوند. باید ما را کمک کنند تا بانوانی که در یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هستند آرامش داشته باشند.

وی در مورد خاموشی مانیتورها هم توضیح داد: اغلب مانیتورهای داخل واگن‌ها خاموش است و برنامه داریم که به زودی به مدار برگردانیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران با اشاره به تعمییر پله برقی های متروتصریح کرد: امروز در حوزه پله برقی مشکلی به اسم تحریم نداریم اما گاهی اوقات در پله‌های قدیمی یک قطعه را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم پیدا کنیم. طبیعتا به دلیل قدیمی بودن، تجهیزاتشان در بازار نیست. برای بخش خصوصی هم انگیزه‌ای وجود ندارد که چند قطعه را تولید کند. اما از این منظر که چون فلان برند اروپایی پله را به کشور وارد کرده، نمی توانیم تعمیر کنیم؛ مشکلی نداریم.

درستی درباره تجهیزات مترو نیز گفت: احساسم بر این است که وقتی می‌گوییم انبارها خالی است به مردم استرس وارد می‌کنیم. خواهشم این است که در این حوزه مردم را نگران نکنیم. کمبودهای داشتیم اما امسال بودجه حمل‌ونقل جهش قابل توجهی کرده است و تمام اعضای شورا پشت حمل‌ونقل عمومی هستند. خریدهایمان را از سال پیش اغاز کردیم و بخشی از انبارهایمان در حال پر شدن است. از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده می‌کنیم تا مشکلاتمان قبل از ورود ۶۳۰ واگن مرتفع بشود.

وی با بیان اینکه منصفانه نیست اگر بگوییم شهردار تهران در طی این ۲۰ ماه کاری نکرده است، افزود: اگر کسی جز ایشان شهردار تهران بود، در این مورد به جمع‌بندی هم نمی‌رسیدیم. اینکه این مدت هم طول کشیده قابل فهم است ولی هرکس جز آقای زاکانی به این نقطه هم نمی‌رسید. در حوزه پله‌برقی‌ها تمام قطعات داخلی است. اما در حوزه ناوگان خریدهای خارجی داریم. به مرور از حجم این خریدهای خارجی کم می‌شود. در مورد این ۶۳۰ واگن و دیگر قراردادها ۹۰۰ واگن به ما اضافه می‌شود. ما الان حدودا ۱۰۰۰ واگن در حال گردش داریم. به عبارتی اگر این دو قرارداد به ما اضافه بشود ظرفیت ما را دو برابر می‌کند. اما در افق بیست ساله شهر تهران باید چهار خط دیگر به خطوط اضافه کنیم و باید دارایی‌های فعلی را دو برابر کنیم. اگر قرارداد ۱۱۳ قطار ملی را نیز برقرار کنیم باید همپای واردات امر را جلو ببریم تا پاسخگوی تهران باشیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران در مورد زیان انباشته و بدهی هم اظهارکرد: بدهی جاری داریم. زیرا خرید کردیم و وعده کردیم سه ماه دیگر پرداخت کنیم، اما بدهی مزمن در شرکت بهره‌برداری نداریم. دائما بدهی از لحاظ نقدینگی ایجاد می‌شود اما در حال پاس شدن است. بدهی انباشته بیشتر توسط شرکت مترو است. حمل و نقل عمومی در خیلی از جاهای دنیا ماهیتا سوبسید بگیر دولت‌هاست. ما هم در کشورمان همین را داریم.

درستی درباره بهای بلیت ها و سهم مسافران گفت: ما یک چیزی حدود ۱۹ درصد بهای تمام شده را در سال ۱۴۰۱ از مسافر گرفتیم.

وی ادامه داد: ما از دولت در قالب تبصره ۱۲ به صورت مستقیم پول می‌گیریم. اگر این را کنار بگذاریم ما با دولت بده بستانی نداریم. این اتفاق در اشل کلان توسط شهردار تهران رقم می‌خورد و توافقات خوبی هم پیش آمده است. طرف حساب ما برای جبران این نقصان‌ها شهرداری تهران است. گاها این پرداخت‌ها با مشکلاتی مواجه بوده اما به عبارتی طرف حساب ما شهرداری است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره دستفروشان نیز تاکیدکرد: رضایت مردم برای ما اولویت اول است. مشکلی که وجود دارد این است که یک اقبال شدیدی به دستفروش‌های مترو دیده می‌شود. این موضوع شاید به تنهایی توسط شرکت بهره‌برداری قابلیت ساماندهی نداشته باشد. به هر حال دست فروشی که برای مسافر مزاحمت ایجاد می‌کند، مسئولیتش با ماست. نظر مدیریت شهری مبنی بر ساماندهی دستفروشان است نه جمع کردنشان. البته برخی از این افراد با بار غیر متعارف و بزرگ وارد مترو می‌شوند که از اینها بارشان گرفته می شود که باید ساماندهی بشود. درباره اینکه در چه ساعت‌هایی باید حق تردد داشته باشند هم جلسات زیادی برگزار شده است و الان با سازمان ساماندهی مشاغل طرح‌هایی را که همه جوانبش سنجیده شده باشد اقدام شده است. در اسفندماه به دلیل ازدحام بالای مسافران تلاش کردیم بساط گستری در ایستگاه‌ها را کنترل کنیم.

وی درباره ایمنی سکوها هم خاطرنشان کرد: بابت درهای جداکننده شیشه‌ای روی سکو باید سیستمی هوشمند با دقت بالا داشته باشیم که در یک نقطه قطارها متوقف بشوند. امروز سیستم سیگنالینگ ما در این وضعیت نیست، لذا بزرگترین مشکل تعبیه درهای شیشه‌ای در ایستگاه‌های مترو نبود سیگنالینگ دقیق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha