کد خبر 200609
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷

قاضی زاده هاشمی در مراسم بزرگداشت مقام استاد و هفته معلم:

شهدای معلم الگوی بی نظیر نسل آینده هستند/ ضرورت نقش آفرینی دانشگاه شاهد در پر کردن خلاء حوزه علوم انسانی

شهدای معلم الگوی بی نظیر نسل آینده هستند/ ضرورت نقش آفرینی دانشگاه شاهد در پر کردن خلاء حوزه علوم انسانی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهدای معلم را الگوی بی نظیر نسل آینده دانست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم بزرگداشت مقام استاد و هفته معلم که در دانشگاه شاهد برگزار شد، گفت: دانشگاه شاهد افتخارات بسیاری دارد که یکی از این افتخارات در اختیار داشتن نام شاهد و شهید و در جوار امام راحل (ع) بودن است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نقش تاسیسی حضرت امام (ره) در این دانشگاه مهم است، افزود: نمیدانم آیا دانشگاه دیگری در کشور وجود دارد که تاریخچه و خصیصه دانشگاه شاهد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: بزرگان و دلسوزان کشور در راستای تربیت نیرو مکاتب، مدارس و دانشگاه های زیادی را تاسیس کردند اما اینکه امامین انقلاب ما در آن نقش اساسی داشته باشند جای بحث‌ و تامل دارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: ما موظفیم در راستای تعالی دانشگاه هایمان با دقت و قدرت و سرعت بیشتری حرکت کنیم.

رئیس بنیاد شهید با تبریک و تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت دانشمند متفکر و فرزانه انقلاب شهید مطهری بیان کرد: روز استاد و معلم با یاد و گرامیداشت این استاد نمونه نامگذاری شده و نیاز است با الگوپذیری از ایشان نقش واقعی معلم را در کشور به ثمر برسانیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه هر جامعه با الگوهای خود شناخته می شود، ادامه داد: در حوزه معلمی بی شک تراز، شهید مطهری و شهید مفتح هستند و باید بتوانیم با بررسی شخصیت و تاسی و الگوپذیری از این عزیزان در مسیر تعالی قرار گیریم.

وی با بیان اینکه شهید مطهری دارای شناختی قوی از دانش ها و یک قدرت‌علمی_عقیدتی و فلسفی بی نظیر بود، افزود: شهید مطهری وقتی در مقام رد یا نقد قرار میگرفت براساس دانش همان موضوع به نقد می پرداخت و وارد اصل سایر علوم نمیشد، یعنی مانند یک مارکسیست مارکسیست را میشناخت.

معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه نباید تفسیر خود را از یک مکتب فکری ارائه کنیم بیان داشت: یعنی اگر راجع به فلسفله غرب صحبت بکنیم باید اول این فلسفه را بشناسیم بعد آن را نقد نماییم.

وی گفت: ما در دانشگاه بیشتر از اینکه به دنبال دانش ورزی باشیم باید طریق دانش ورزی و خرد ورزی را بیاموزیم.

رئیس بنیاد شهید مطرح کرد: شهید مطهری از روش های مختلفی برای توسعه فهم، عقل و دانش مردم استفاده میکرد و هرجا که میتوانست به عنوان یک معلم نقش آفرین حضور می یافت که همین امر سبب شاخص شدن چهره ایشان شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی رشد کشور مدارس و دانشگاه ها هستند، تصریح کرد: در حقیقت چیزی که ترازمان می کند همان فرهنگ کار، تلاش گری، روحیه مجاهدت، ازدواج، طلاق، تربیت فرزند و ایجاد ارزش روحیه کار آفرینی است که در مدارس و دانشگاه ها محقق می شود.

وی با طرح این پرسش که دانش کجا رشد میکند؟ پاسخ داد: در واقع در این حوزه تفاوت در عنصر خلاقیت و روحیه جستجوگری است، البته که نقش تکنولوژی غیر قابل انکار است. 

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ما در حوزه علوم در رقابت باجهانیم، تاکید کرد: جای حوزه علوم انسانی در کشور به شدت خالی است چراکه ما دانشگاه هایی که تولید مکتب و نظریه کند در کشور نداریم.

معاون رئیس جمهور با انتقاد نسبت به خلا حوزه علوم انسانی در کشور افزود: متاسفانه متناسب با عالم امروز کار نظری صورت نگرفته است و باید دانشگاه شاهد با کمک حوزه های علمیه به این امر ورود نمایند.

وی در پایان با نام و یاد خاطره شهدا خاطر نشان کرد: شهدای اساتید، معلم، دانشجو و دانش آموز با عمل، ایثار و تاسی از آرمان های انقلاب، الگوی بی نظیری برای ما هستند که باید شخصیتشان را تبیین کرده و الگو قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha