کد خبر 200592
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست زنده اینترنتی با موضوع حجاب مطرح کرد؛

سنگر حجاب یکی از سنگرهای مهم تمدن اسلامی است / عفاف و حجاب، امر قانونی در کشور است

سنگر حجاب یکی از سنگرهای مهم تمدن اسلامی است / عفاف و حجاب، امر قانونی در کشور است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید پذیرفت در پرداختن مساله حجاب کوتاهی و ترک فعل داشتیم، برخی می‌گویند این فرهنگ‌سازی‌ها دیر جواب می‌دهد، ایرادی ندارد از همین حالا شروع کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی حیات؛ حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دوشنبه شب در نخستین نشست عمومی و زنده اینترنتی خود با موضوع «بررسی ابعاد شناختی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی حجاب»، ریشه پوشش و حجاب را بر مبنای انسان شناختی دانست.

وی با بیان اینکه حجاب به فطرت انسان بازمی گردد، اظهار کرد: انسان از فطرت الهی و از سیر تکامل الی الله و تقرب الهی برخوردار است و قرار است موجودی ملکوتی باشد، اینچنین انسانی اگر زندگی ملکوتی نداشته باشد به بعد حیوانی تنزل خواهد کرد.

این استاد دانشگاه مبنای دیگر حجاب را مبنای ارزشی دانست و با بیان اینکه ۲۳ آیه در قرآن در ارتباط با حجاب است، افزود: این در حالیست که در برخی از این آیات، مردان مؤمن هم مورد خطاب قرار گرفته اند.

وی با اشاره به برخی آیات با موضوع حجاب در سوره های نور و احزاب، برخی تفاسیر مطروحه در باب حجاب از سوی برخی افراد را با مشخصه شبه روشنفکرانه ذکر کرد که در محافل دین داران خریداری ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رویکرد دیگر حجاب را سیاسی دانست و در ارتباط اینکه آیا حکومت می‌تواند حجاب را الزام کند یا نه خاطرنشان کرد: تا سال ۱۳۵۹قانون حجاب در کشور وجود نداشت اما توصیه هایی از امام راحل برای رعایت حجاب در ادارات شده بود.

وی با اشاره به تصویب قانون حجاب از سال ۱۳۶۰ گفت: اسناد مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب نیز یک مورد مربوط به سال۱۳۷۶ است، به طوریکه مجلس شورای اسلامی پیش از شورا، مصوباتی در ارتباط با حجاب داشته است.

خسروپناه با تاکید بر اینکه مسأله عفاف و حجاب اکنون یک امر قانونی در کشور است، افزود: حال  این سوال مطرح است که آیا حکومت می‌تواند حجاب را الزام کند؟ بله، زیرا وظیفه حکومت‌ها الزام اجرا و رعایت قانون است.

وی تاکید کرد: حجاب یک وجوب شرعی است و حاکم اسلامی از باب ولایت فقیه اختیار دارد که هر وجوب شرعی را بر اساس مصلحت جامعه یک حکم شرعی را الزام قانونی کند. از این رو از نظر اینکه حجاب قانونی است یا نه، کسی نمی‌تواند در مسأله حجاب شبهه افکنی کند.

در ادامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح برخی سوالات از جمله اینکه آیا مصلحت است که حجاب الزامی شود، به آثار منفی اجتماعی بی حجابی اشاره و تصریح کرد: برخی از من درباره الزام حجاب در زمان پیغمبر(ص) سوال می‌کنند، بنده نیز پاسخ می‌دهم که به طور کلی مسأله بی حجابی پدیده جدیدی است.

خسروپناه با بیان اینکه مسئله حجاب در ایران مربوط به ۱۵۰ سال اخیر و در غرب نیز بعد از دوران رنسانس است، تاکید کرد: در عصر ائمه اطهار(ع) اصلا بی حجابی نداشتیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجاب را برای تحکیم خانواده بسیار مهم و اثرگذار داست و افزود: با بی حجابی به تدریج مسأله امنیت جنسی و تحکیم خانواده آسیب خواهد دید.

وی با بیان اینکه حجاب در هویت بخشی و تثبیت ارزش های انقلاب موثر است، حجاب را نماد انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از تاکیدات شهدا در وصیت نامه هایشان موضوع رعایت حجاب بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر جوانان و نوجوانان ما درباره حجاب اطلاعات ندارند به دلیل مسائل شناختی است که باید فرهنگ سازی شود.

خسروپناه گفت: دشمن به خوبی می‌داند که سنگر حجاب یکی از سنگرهای مهم تمدن اسلامی است، نمی‌گویم سنگر جمهوری اسلامی است، آیا می‌خواهیم ایران یکپارچه به تمدن نوین اسلامی دست یابد یا به دنبال تجزیه ایران هستیم؟ ابزار دشمن همین حجاب است. 

وی درخصوص خواست برخی خانم ها مبنی بر لزوم برخورد با مردان دختر آزار تصریح کرد: معتقدم دولت باید با آنها برخورد کند و از طرفی اگر حجاب رعایت شود این مسائل هم کمتر می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید در زمینه حجاب برخورد فرهنگی و اجتماعی داشت، ادامه داد: مدل ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این صورت است که مصوباتی که شورا برای حجاب و عفاف نوشته، جامع و خوب است، عدم الزام به یک نوع رنگ و شکل خاص هم در این مصوبات وجود دارد. 

خسروپناه افزود: البته در جاهایی ضعف قانونی وجود دارد و نیازمند لوایح دولت و تصویب مجلس هستیم و لازم نیست همه موارد بی حجابی جرم تلقی شود، بحث گفتمان سازی و فرهنگ سازی باید انجام شود، برای اجرای قانون باید گفتمان سازی شکل بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد مسأله حجاب و عفاف بحث آموزشی و گفتمانی است، افزود: باید پذیرفت که کوتاهی کردیم و سی سال است که ترک فعل داشتیم.

خسروپناه ادامه داد: عده ای می‌گویند فرهنگ سازی در حجاب دیر جواب می‌دهد، ایرادی ندارد از همین حالا شروع کنیم به عنوان مثال  معرفی زنان موفق محجبه در فرهنگ سازی بسیار مهم است. 

وی دشمنی بیگانگان با حجاب را به دلیل جدی تر شدن هرچه بیشتر نقش بی سابقه بانوان از ابتدای انقلاب اسلامی در بسیاری از زمینه ها دانست.

خسروپناه افزود: از این رو دشمن قصد دارد مقابل حجاب به عنوان یکی از دلایل عفت و موفقیت و تحکیم خانواده بایستاد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص برنامه های این شورا در زمینه حجاب گفت: وظیفه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار فرهنگی نیست بلکه تدوین سیاست هاست، کار فرهنگی را باید دستگاه‌ها انجام دهند، شورا سیاست‌ها را نوشته است.

خسروپناه با تاکید بر اینکه در زمینه حجاب ضعف فرهنگ سازی، ضعف آموزشی و ضعف حمایت‌های دولتی وجود دارد، افزود: همانطور که برای مقابله با ویروس کرونا که یک بیماری جسمی بود هزینه شد باید برای رفع بیماری های فرهنگی جامعه نیز هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha