کد خبر 166983
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹

ورناصری قندعلی در گفتگو با «حیات» خبرداد؛

تلاش برای رفع مشکل آب خوزستان تا پایان 1402

تلاش برای رفع مشکل آب خوزستان تا پایان 1402

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس جمهور در استان خوزستان به منظور بهره برداری از چهار طرح آبی و عمرانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اگر دولت سیزدهم حمایت های لازم را به انجام برساند می توان وعده داد که مشکل تامین آب شرب مردم خوزستان تا پایان سال 1402 رفع خواهد شد.

علیرضا ورناصر قند علی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به جلسه‌ای که با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، برای رسیدگی به مسائل استان خوزستان داشت، گفت: در دیدار با معاونین رئیس جمهور برنامه ریزی صورت گرفت تا آیت الله رئیسی به استان خوزستان سفر کنند. همچنین پیرو این سفر، رسیدگی به چهار طرح عظیم در دست کار است. اما این به معنای آن نیست که مشکلات مردم حل شده است؛ مشکلات مردم با اجرایی شدن طرح‌های مد نظر حل خواهد شد.

نماینده مردم مسجد سلیمان و اندیکا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح‌های عظیم ارائه شده به نمایندگان رئیس جمهور وقتی به نتیجه مطلوب و قابل قبولی برای مردم استان خوزستان خواهد رسید که با توجه به مشکلات مالی و اعتباری، دولت اهتمام ویژه‌ای را برای سرعت بخشی به آن انجام دهد.

 وی با بیان اینکه یکی از معضلات قابل حل در مناطق شهری و روستایی در حوزه آب کشاورزی و آب شرب است، گفت: دولت سیزدهم با وجود مشکلات متعدد، نسبت به دولت‌های قبل عملکرد قابل قبولی تا به امروز داشته است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان خوزستان دارای سه سد عظیم که دارای حدود 8 میلیارد متر مکعب آب هستند، گفت:  اگر از بالا به این سدها نگاهی بیاندازیم می بینیم که آنها به صورت متوالی بر روی رود کارون قرار گرفته اند. به عبارتی ذخایر آبی پشت به پشت هم نهاده شده است، نکته قابل تامل این است که یکی از این سد‌ها حدود ده سال قبل از انقلاب و دو سد دیگر بعد از انقلاب ساخته شده اند.

وی ادامه داد: با وجود این ظرفیت عظیم آبی اما برای آب شرب و آب کشاورزی این مناطق تدبیری صورت نگرفته است.

ورناصری افزود: با وجود سد‌های زیادی که در کشور وجود دارد اما متاسفانه شاهد کمبود آب برای کشاورزی و آب شرب هستیم. در پایین دست و غرب استان خوزستان به واسطه این سد‌ها، کشاورزی مدرن و با کیفیت بالا انجام می‌شود اما متاسفانه در مناطق دیگر که خاک حاصلخیزی دارند و می‌توان تحولی در معیشت و اقتصاد منطقه ایجاد کرد، در حوزه کشاورزی حتی یک هکتار آب در نظر گرفته نشده و آب ذخیره شده مناطق، پشت سدها باقی مانده و به مناطقی که به این آب نیاز دارند نمی رسد.

وی گفت: دولت، اندیکا را جز مناطق محروم در نظر گرفته در صورتیکه رود کارون از اول تا آخر اندیکا ادامه دارد. بر اساس گزارش جهاد کشاورزی حدود 20 هزار هکتار زمین قابل کشت در این شهر وجود دارد که اگر به ازای 20 هزار متر مکعب، بیست هزار نفر مشغول بکار شود، چرخه اقتصادی به حرکت در خواهد آمد. لذا در حال حاضر کشاورزی صنعتی، مدرن، سنتی در این منطقه به دلیل کمبود آب وجود ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت سیزدهم عایدی ویژه‌ای را برای 15 هزار هکتار اراضی، در نظر گرفته است تا بتوانیم با آبیاری و کشاورزی علی‌رغم  مشکلات موجود در کنار رفع محرومیت‌ها و ایجاد شغل از لحاظ اقتصادی نیز پیشرفت خوبی را داشته باشیم.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم با وجود سد‌های موجود در استان و بی آبی‌ها گفت: آب منطقه به استان‌های دیگر انتقال پیدا می کند. اقداماتی انجام شده تا بتوانیم با حمایت دولت سیزدهم چهار طرح ویژه را به سرعت اجرایی کنیم اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی بعضی از طرح‌ها متوقف و یا با سرعت کمی در دست اجرا است که اگر با همت رئیس جمهور بتوانیم تامین اعتبار کنیم، می توانیم این وعده را به مردم بدهیم که تا پایان سال 1402 یا اوایل سال 1403 در استان خوزستان دیگر مشکل آب شرب نخواهیم داشت.

برچسب‌ها