کد خبر 166329
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان رقم می‌خورد

تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان رقم می‌خورد

کارشناس مذهبی گفت: انسان اگر در شب قدر به دعا و نیایش مشغول شود قطعا مقدرات به نفع او خواهد بود.

حجت الاسلام حسین عباسی عضو هیئت علمی حرم مطهر امام رضا (ع) و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ اظهار کرد: شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بسیار با عظمتی برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه ذکر شده است، ضمن اینکه شب قدر، شب نزول قرآن، شب آمرزش گناهان و شب تعیین تقدیرات یک سال برای انسان معرفی شده است.

کارشناس مذهبی افزود: زمان دقیق شب قدر روشن نیست ولی بر اساس بسیاری از روایات شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده و به احتمال زیاد یکی از شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است. شیعیان بر شب بیست و سوم ماه رمضان تاکید دارند و اهل سنت اعتقاد دارند شب قدر شب بیست و هفتم ماه رمضان است؛ امام صادق (ع) درباره اهمیت این سه شب فرمودند: تقدیر در شب نوزدهم صورت می‌گیرد و در شب بیست و یکم آنچه که مقدر شده ثبت می‌شود و در شب بیست و سوم آنچه که ثبت شده امضا می‌شود.

حجت الاسلام عباسی گفت: آنچه که برای انسان مقدر است از طول عمر، عافیت، رزق و روزی، همسر، فرزند، خانه، وسیله، دوست، همسایه خوب، امید ،آرامش، علم، دانش، امنیت، موفقیت، منصب، عنوان، آبرو، اعتبار یا خسارت هایی که قرار است به انسان برسد در شب قدر مشخص می شود. انسان اگر در شب قدر به دعا و نیایش مشغول شود قطعا مقدرات به نفع او خواهد بود.

وی افزود: یکی از اعمال شب قدر احیا و شب زنده داری شب قدر است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مَن أحیی لَیلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلی السِّنَةِ القَابِلَةِ» هر کس شب قدر را احیا بدارد، عذاب تا سال آینده از او برداشته می‌شود» مهم است که انسان در چنین شبی بیدار بماند همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس  از شب قدر محروم بشود از تمام خیرات بی نصیب شده است .از این باب همه ائمه اطهار (ع) این سنت حسنه را پاس و گرامی می‌داشتند و شب قدر را بیدار  و از آن شب بهره می بردند، حضرت محمد (ص) نه تنها در شب قدر، بلکه در دهه آخر ماه مبارک رمضان بستر خوابشان را جمع می کردند و به عبادت مشغول می شدند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت موسی بن جعفر (ع) سفارش کرده اند؛ کسی که در شب قدر غسل کند و تا سپیده دم بیدار باشد، خداوند متعال گناهان او را می آمرزد، امام حسن عسکری (ع) نیز مانند پدر بزرگوارشان در تمام سال، شب زنده داری می‌کردند و مناجات های طولانی داشتند و به شیعیان شان نیز تاکید می‌کردند در شب های قدر شب زنده دار باشند.

حجت الاسلام عباسی گفت: بیدار ماندن شب های قدر ماه رمضان را از دست ندهیم که طبق روایات شب قدر به عنوان بهترین شب ها برای بیداری و خودسازی توصیه شده است. مهم تر از بیدار ماندن در این شب ها  بیدار شدن است ما بیدار می‌مانیم که از خواب غفلت بیدار باشیم نه اینکه صرفا خواب نباشیم. با مراجعه به کتاب مفاتیح الجنان می‌توانیم اعمال شب های قدر در  ماه مبارک رمضان  را به جا بیاوریم.

 

برچسب‌ها