کد خبر 163828
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

به مناسبت ولادت امام زمان (عج)؛

دلیل اصلی ظهور حضرت مهدی (عج) چیست؟

دلیل اصلی ظهور حضرت مهدی (عج) چیست؟

کارشناس مذهبی گفت:دلیل اصلی ظهور این است که 313 نفر از یاران امام زمان (عج) باید تکمیل شوند و تا این 313 نفر تکمیل نشوند ظهور اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حضرت مهدی (عج) دوازدهمین و آخرین امام شیعیان در روز جمعه پانزده شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامراء به دنیا آمد. پدر گرامی ایشان امام حسن عسکری (ع) و مادر بزرگوارش حضرت نرجس خاتون نام داشت.

برای حضرت مهدی(عج) 182 اسم ذکر کرده اند. شیخ صدوق از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرده که فرمود: «بیرون می آید مردی از فرزندان من در آخرالزمان و فرمود که برای او دو اسم است. اسمی مخفی و اسمی ظاهر، اما اسم مخفی او، احمد است.»

به مناسبت ولادت حضرت مهدی (عج) حجت الاسلام سید حمید ناصری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره ویژگی های ظاهری حضرت مهدی (عج) گفت: طبق روایات سیمای امام زمان (عج) شبیه به حضرت محمد (ص) است، چنانچه نام امام زمان (عج) نیز نام رسول اکرم (ص) می‌باشد.‌ حضرت محمد (ص) فرمودند: «فردی در آخرالزمان از فرزندان من قیام می‌کند که نام او نام من است.» در روایتی آمده حضرت محمد (ص) فرمودند: حضرت یوسف نبی از من زیباتربود اما من از یوسف نبی ملیح تر هستم و مهدی فرزند من که در آخر الزمان می‌آید ازمن ملیح تر و زیباتر است.

حضرت مهدی (عج) مخفیانه و به سختی بزرگ شدند 

وی درباره درباره دوران کودکی حضرت مهدی (عج) بیان کرد: هنگامی که حضرت مهدی (عج) به دنیا آمدند، دوران ایام امامت پدرشان امام حسن عسکری (ع) بود که در محله ای که پادگان نظامی بود زندگی می‌کردند امام حسن (ع) را به طریق وحشتناکی تحت فشار گذاشتند و دوران خفقانی بود، این دوران از زمان امام جواد (ع) شروع شد و تا دوران امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) این خفقان از جانب خلفای عباسی بسیار زیاد و ادامه دار بود. تا جایی که می‌گفتند کسی که به زیارت امام حسین (ع) برود دستش را قطع می‌کنند.

حجت الاسلام ناصری گفت: در دوران امام حسن عسکری (ع) می‌دانستند قرار است این امام بزرگوار صاحب فرزندی شود که او عزیز کرده و هدف خداوند است لذا خیلی منتظر بودند اجازه به دنیا آمدن حضرت مهدی (عج) را ندهند، وقتی عده‌ای از یاران امام حسن عسکری (ع) خدمت ایشان آمدند به امام حسن (ع) گفتند شما دیگر پسری ندارید و اگرعمر شما تمام شود تکلیف ما شیعیان چیست؟ امام حسن عسکری (ع) در آن مجلس سکوت کردند و جواب سوال را ندادند و چندین بار این سوال از جانب افرادی دیگر نیز مطرح شد و امام جواب ندادند تا اینکه در مجلس دیگری امام فرمودند: نزدیک به 70 روز است که فرزندم به دنیا آمده و در اتاق است.

وی ادامه داد: امام حسن (ع) از خواهر خودشان که عمه امام زمان (عج) نیز بود خواست تا فرزندش را بیاورد و دیگران امام زمان (عج) را مشاهده کنند. یعنی خفقان دوران به حدی بود که حتی ولایت و تولد امام زمان (عج) را مخفی کردند چون آن‌ها قصد به شهادت رساندن امام را داشتند. بزرگ شدن امام زمان (عج) به سختی بود.
  
کارشناس مذهبی با اشاره به فضایل اخلاقی حضرت مهدی (عج) گفت: یک نکته مهم راجع به فضایل اخلاقی امام زمان (عج) این جمله معروف درباره ایشان است که در نامه‌ای به عالم شیعه فرمودند: «ما نسبت به احوال شما بی‌فکر نیستیم، ما احوال شما را مراعات می‌کنیم، حواسمان به شما هست، دردها و مشکلات شما را می‌بینیم.» متأسفانه در زمان غیبت امام زمان (عج) جنس محبت امام‌ زمان (عج) را هنوز به ‌صورت ظهوری درک و لمس نکرده‌ایم.

هر دوشنبه و پنجشنبه نامه اعمالمان به دست امام زمان (عج) می‌رسد

حجت الاسلام ناصری افزود: حضرت مهدی (عج) محبت بسیار زیادی نسبت به ما دارد، این جمله معروفی که درباره خصوصیات آقا نقل می‌کنند که هر دوشنبه و پنجشنبه نامه اعمال شیعیان به دست امام زمان (عج) می‌رسد و ایشان وقتی اعمالی را می‌بیند که با گناه و نافرمانی از خداوند همراه شده است رو به خداوند می‌کند و می‌گوید به‌خاطر من بندگانت را ببخش، این جمله خیلی عاشقانه است که امام خطاب به خداوند می‌فرماید که ما غیر از شیعیان کسی را نداریم و شیعیان ما غیر از ما کسی را ندارند، لذا این محبتی که در وجود امام ما وجود دارد و روز و شب هست خصوصیات اخلاقی بارز آقاست و وقتی‌که ایشان ظهور کنند و با چشمانمان حضرت را ببینیم بسیار بیشتر برایمان این محبت معنا پیدا می‌کند.

کارشناس مذهبی با اشاره به برخی نشانه های ظهور منجی عالم بشریت گفت:  ظهور یکسری نشانه‌های عام و خاص دارد و یک‌ دلیل اصلی دارد، دلیل اصلی ظهور این است که 313 نفر از سرداران امام زمان (عج) باید تکمیل شوند و  تا این 313 نفر تکمیل نشوند ظهور اتفاق نخواهد افتاد، به‌ عبارت‌ دیگر این 313 نفر چه زمانی آماده می‌شوند؟ زمانی‌ که جامعه آماده شود بنابراین تا جامعه آماده نشود امام‌ زمان (عج) ظهور نمی‌کند، زیرا این 313 نفر از بستر جامعه شکل می‌گیرند.

دوران پس از ظهور امام زمان (عج) چگونه است؟

وی با اشاره به احوالات زمان ظهور حضرت مهدی (عج) نسبت به گذشته گفت: در روایت داریم که وقتی حضرت حجت ظهور می‌کنند، می‌فرمایند که تا امروز 2 حرف از علم کشف‌شده که من 23حرف دیگر از علم را کشف می‌کنم و ایشان عقل‌ها را بالا می‌آورند، مدیریت جامعه خیلی آسان‌تر می‌شود، برادری و اخوت در بین افراد جامعه خیلی زیاد می‌شود، حسودی در جامعه کم می‌شود و چشم و هم‌چشمی، حرف‌های یاوه و اضافه و دخالت‌ها و تجسس‌ها در امور زندگی دیگران کمتر می‌شود و همه این‌ها به‌خاطر این است که این حکومت که حکومت ناب خداوند است و قرار است آن مدینه فاضله و مدینه منوره را حضرت تشکیل دهند.


حجت الاسلام ناصری ادامه داد: زمانی‌ که امام زمان (عج)  ظهور می‌کند بر دین اسلام بسیار غبار گرفته‌ شده، جاهایی که مردم را به‌عنوان مسلمان و مؤمن خطاب می‌کنند اعمالشان را به سلیقه شخصی انجام می‌دهند که زمانی ایشان ظهور می‌کند مردم به‌هم می‌گویند این مردی که به او امام زمان (عج) می‌گویند دینش دین اسلام نیست و دین جدیدی آورده و کتابی که با او راهنمایی و حکومت می‌کند نیز کتاب قرآن نیست یک کتاب دیگر است.

کارشناس مذهبی در پایان گفت: درصورتی‌که دین همان دین اسلام و کتاب همان کتاب قرآن است اما آن‌ قدر در این سال‌های غیبت در این کتاب‌ها غبار گرفته‌شده و عده‌ای به‌صورت نمادین و دروغین اسلام را به مردم معرفی کردند که حضرت مهدی (عج) دین واقعی را تبیین می کند.

گزارش از حدیث ورناصری
 

برچسب‌ها