کد خبر 163227
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶

نیمی از ظرفیت ثبت نام خودروهای وارداتی‌ خالی ماند

نیمی از ظرفیت ثبت نام خودروهای وارداتی‌ خالی ماند

طبق اعلام وزارت صمت با نزدیک شدن به پایان مهلت ثبت‌نام در قرعه‌کشی اولویت‌بندی خرید خودروهای وارداتی، هنوز حدود 50 درصد ظرفیت ثبت‌نام خالی مانده که نشان می‌دهد استقبال گسترده‌ای از طرح وزارت صمت برای فروش خودروهای خارجی انجام نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ روز گذشته مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، در نشستی خبری به تشریح جزئیات واردات خودرو پرداخت. اینطور که ضیغمی می‌گوید تاکنون 51هزار متقاضی در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند. البته ثبت‌نام تا ساعت 18 امروز ادامه دارد و امکان نام‌نویسی بیشتر تا این ساعت وجود دارد. با توجه به اظهارات این مقام وزارت صمت باید گفت ظرفیت ثبت‌نام برای قرعه‌کشی اولویت‌بندی خرید خودروهای وارداتی 100هزار نفر بود که تعداد محقق‌شده به ظرفیت نزدیک هم نشده است. نکته دیگر اینکه این ثبت‌نام به معنای ثبت‌نام‌ قطعی نیست چراکه بعد از اتمام مهلت، بررسی‌ شرایط افراد ثبت‌نام‌‌کننده انجام می‌شود و ثبت‌نام‌شده‌های قطعی برای ادامه فرآیند ثبت‌نام اعلام خواهند شد. پیش از این امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، گفته بود برآورد می‌شود که 10 تا 15 درصد ثبت‌‌نام‌کنندگان حایز شرایط اعلامی نباشند.

ضیغمی همچنین در نشست روز گذشته رقم جدیدی را برای تعداد خودروهای واردشده اعلام کرد. بنابر گفته وی «تا تاریخ 9/ 12/ 1400 بالغ بر 1200 دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل‌توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند و قراردادهای خوبی هم بسته شده است.» وی همین‌طور اعلام کرد که تاکنون 95هزار درخواست ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است. ضیغمی توضیحی در مورد نوع برند این 1200 دستگاه خودرو نداد ولی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره کرد که عرضه دو خودروی چانگان CS35 پلاس و CS55 قطعی است. دو برند دیگر نیز هستند که در فرآیند اخذ مجوزها هستند و تقریبا بیشتر راه را آمده‌اند؛ یکی هیوندای النتراست که مجوز استاندارد و مجوز زیست‌محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن است. همچنین برند فیات نیز عملا در حال طی کردن فرآیندهای مربوطه است اما مشخص نیست که عرضه آن چه زمانی باشد. همچنین پیش از این نیز اعلام شده بود اولین محموله خودروهای وارداتی شامل 22 خودرو از برند کیا بوده است. وی اظهار امیدواری کرد پس از پایان فرآیند ثبت‌نام، پنج مدل از سه برند همزمان عرضه شود.

برچسب‌ها