کد خبر 163133
۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

یادمان‌های دفاع مقدس در یک نگاه؛

شلمچه قطعه‌ای از بهشت

شلمچه قطعه‌ای از بهشت

در عید قربان سال ‌1378 مقام معظم رهبری با حضور در جمع کاروان‌های راهیان نور و در کنار هشت شهید گمنام عملیات کربلای پنج، شلمچه را قطعه‌ای از بهشت نامیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ شلمچه منطقه‌ای مرزی در غرب خرمشهر و نزدیک‌ترین نقطه مرزی به شهر بصره است. شلمچه یکی از مهم‌ترین محورهای هجوم اولیه ارتش بعث عراق به ایران بود. ارتش عراق با گذر از این منطقه، به سوی خرمشهر تاخت.

پس از عملیات بیت‌المقدس که به باز پس‌گیری خرمشهر انجامید،‌ این منطقه همچنان در دست ارتش دشمن باقی ماند. دشمن در سال 1364 به دنبال مشاهده آمادگی رزمندگان اسلام برای عملیات، به فکر ایجاد مانعی غیرقابل نفوذ افتاد و آب زیادی را در زمینی به وسعت 75 کیلومتر رها ساخت.

در طول جنگ تحمیلی، منطقه شلمچه صحنه عملیات‌های بیت‌المقدس، رمضان،‌ کربلای 4، کربلای 5، کربلای 8 و بیت‌المقدس 7 بود که در این میان عملیات کربلای 5 از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این عملیات را می‌توان سخت‌ترین عملیات دوران دفاع مقدس دانست.

در مجموع هشت عملیات در طول هشت سال دفاع مقدس در منطقه شلمچه صورت گرفت که مهمترین آن عملیات کربلای پنج بود.

بعد از اتمام جنگ تحمیلی، گروهای تفحص مستقر شدند و توانستند تعداد زیادی از پیکرهای مطهر مفقودین را کشف و به خانواده‌های چشم انتظار آنان تحویل دهند. در عید قربان سال ‌1378 مقام معظم رهبری با حضور در جمع کاروان‌های راهیان نور و در کنار هشت شهید گمنام عملیات کربلای پنج شلمچه را قطعه‌ای از بهشت نامیدند.

حرم شهیدان گمنام و موزه طبیعی دفاع مقدس شلمچه به عنوان یکی از یادمان‌های تحت پوشش قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است و همه ساله صدها هزار نفر از سراسر کشور برای تجدیدبیعت با آرمان‌های شهدای والامقام دفاع مقدس از یادمان‌ها بازدید می‌کنند.

 

برچسب‌ها