کد خبر 161728
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

گزارش «حیات» به مناسبت عید مبعث؛

تکمیل مکارم اخلاقی از اصلی ترین فلسفه بعثت است

تکمیل مکارم اخلاقی از اصلی ترین فلسفه بعثت است

کارشناس مذهبی گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:«من را خداوند مبعوث کرده به پیامبری برای تکمیل مکارم اخلاق و خوبی های اخلاقی»

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حضرت محمد (ص) در روز 27 رجب عام الفیل، سال 13 پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد. شیعیان این روز را جشن می‌گیرند و در روایات اسلامی اعمال مستحبی برای روز مبعث پیش بینی شده‌است. دعا، نماز و غسل مستحب از اعمال این روز است. بعثت پیامبر سرآغاز دین اسلام و مقدمه برچیده‌شدن بت‌پرستی از حجاز بود.

به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث حجت الاسلام سید حمید ناصری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات درباره زمان قبل از بعثت حضرت محمد (ص) گفت: حضرت محمد (ص) قبل‌ از بعثت موحد  و به عبارتی پیرو دین حنیف بودند، همان دینی که از حضرت ابراهیم رسید، دین یهود و مسیحیت تحریف‌های زیادی شده بودند و حتی لحظه‌ای پیامبر اکرم (ص) بت‌پرست و مشرک نبودند. آن زمان دین هم وجود داشته اما دین به این  وسعت که شامل نماز، روزه و احکام متفاوت باشد نبود .

وی با اشاره به فلسفه بعثت اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «من را خداوند مبعوث کرده به پیامبری برای تکمیل مکارم اخلاق و خوبی های اخلاقی»، از این روایت دو نکته برداشت می‌شود که یک سری از مکارم ها و خوبی های اخلاق بین مردم وجود داشته و حضرت محمد(ص)  آن ها را تکمیل می‌کرد مثل صله رحم و ارتباط باخویشاوندان و نزدیکان که وجود داشت. دوم: یک سری مسائل هم وجود نداشته یا به‌ غلط وجود داشته مثل احترام به حقوق زن‌ها که وجود نداشت و پیغمبر آمدند و جلوی ظلم به زنان را گرفتند، پس فلسفه و علت بعثت رسول‌الله هم به اتمام رساندن مکارم های  اخلاقی و به اتمام رساندن حُسن های اخلاقی  بوده است.

حجت الاسلام ناصری ادامه داد: وقتی رسول اکرم آمدند به سه چیز در ابتدا مامور شدند که این سه را در اولویت قرار بدهد، یک: دعوت به یگانه‌پرستی و مبارزه با شرک و بت‌پرستی  دوم :آموزش دادن عدم خیانت در امانت که بسیار در جامعه رواج داشته و مردمان شبه‌جزیره عربستان در آن زمان خیلی اذیت بودند از این‌که در امانت ها چه مادی و معنوی خیانت می شد. مسئله‌ی سوم: احترام به حقوق زنان و دختران بود، رسول‌الله وقتی‌ که مبعوث شد این سه مسئله در صدر دستوراتی که خداوند فلسفه بعثت و هدف بعثت را به ایشان گوشزد کرده بود عملی شدند. 

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) پیش از رسالت نبوت داشتند، گفت: وقتی پیامبر می‌گوید من نبی هستم یعنی اینکه خبر بزرگی برایتان آورده ام این‌که من پیغمبر شما هستم و به سمت شما مبعوث و  برانگیخته شده ام  در اصل نبوت به‌ معنای کسی است که دارای خبر عظیم و بزرگی است که اولین سوره جزء سی‌ نیز به همین مورد اشاره دارد، (عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ ﴿1﴾درباره چه چيز از يكديگر مى ‏پرسند (1)عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿2﴾از آن خبر بزرگ (2) :سوره نبا آیه 1و 2) 
که این نبأ عظیم هم که در سوره نبأ آمده دو برداشت‌ از آن شده یا قیامت یا منظور ولایت امیرالمؤمنین است. 

وی با اشاره به رسالت حضرت محمد (ص) افزود: رسول‌ خدا از همان چهل‌سالگی نبی بودند اما آن لحظه‌ای که رسالت بزرگی بر عهده شان گذاشته شد، اعلام جانشینی خودشان به امیر المؤمنین علی‌بن‌ابیطالب است که  رسالتی بر عهده شان قرار گرفت. در آیه قرآن می‌فرماید: پیغمبر ما شکنبه گوسفند به سرت ریخته شد، دندانت را  شکستند و این‌ همه بلا بر سرت آورده‌اند تو را تکذیب و اذیت کردند، چهل نفر از قبیله‌های مختلف حمله کردند که شبانه تو را در بسترت به شهادت برساند و امیرالمؤمنین در آن‌ شب به جای تو خوابید و این واقعه با نام لیلة مبیت معرفی شد، داستان حجةالوداع را داشتی، داستان یوم الانذار را داشتی ،سه روز همه  بزرگان را دعوت کردید و همه کارهای خیرت اَجر و پاداش دارند، اما اگر تو پیغمبر اکرم (ص) علی رو بالا نبری و بگویی من کنت مولا فهذا علی مولا فما بلغت رسالت، اصلا رسالتت  را به جا نیاورده ای، پس نبوت به خود پیامبری رسول الله و بعثتش و همه اتفاقات می گفتند و وقتی که داستان جانشینی حضرت امیر مطرح شد، پیامبر رسالتش را که بر عهده اش بوده انجام داد.

حجت الاسلام ناصری با بیان دلیل افضلیت پیغمبر اکرم (ص) گفت: آیه هفت سوره احزاب که خداوند می فرماید: (وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۖ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا)، مفسرین درباره این آیه بحث کرده‌اند که چرا اول اسم پیغمبر اکرم آمده بعد اسم حضرت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی نوشته شده است. این‌ پیامبران که از حضرت محمد(ص) بزرگ‌تر بودند و از لحاظ زمانی هم تقدم داشتند، پس چرا در آیه  اول می‌گوید از پیغمبر میثاقی و پیمانی محکم گرفتیم بعد نام بقیه بزرگواران را می‌گوید. مفسرین بحث کرده‌اند این آیه به‌خاطر شرافت مقام پیغمبر است یعنی  شرافت مقام پیغمبر بر دیگر انبیا، لذا آقا رسول‌الله اختیاراتی داشته که دیگر پیامبران نداشتند.

وی افزود: حضرت رسول‌الله تشریح می‌کردند احکامی را که خداوند متعال به آن ها نازل می‌کردند و این احکام را برایشان بیان می‌کردند، پیامبر اکرم این‌چنین اختیاراتی داشتند که به خداوند بگویند، پروردگارا در برخی موارد بر بندگان آسان‌تر بگیرید به عنوان مثال مسواک و نماز شبی  که در سفر معراج به پیغمبر اکرم واجب اعلام شد، این دو مسئله را پیامبر اکرم  از خداوند متعال درخواست می کند که این ها بر امت من سخت است  و اگر امکانش هست مستحب شوند ،این یک دلیل شرافت پیامبر است.

کارشناس مذهبی با بیان دلیل دوم ادامه داد: در دعای ندبه  می‌خوانیم که می‌فرماید: پیامبر به همراه جبرئیل  انقدر بالا رفتند که به‌اندازه دو قوس کمان با خداوند فاصله داشتند بلکه کمتر، به اندازه دو چله کمان بلکه کمتر فاصله مکانی داشت، که هیچ نبی، انسان و پیغمبری  این جایگاه را نداشت ،جبرئیل که ملک وحی است و مامور است که وحی را از خداوند به پیامبر بیاورد و آنقدر مقام و جایگاه در بین فرشتگان دارد که به حضرت رسول اکرم فرمود: من اگر یک ذره دیگر بالاتر بیایم بال و پرم می‌سوزد، جبرئیل اجازه نداشت به انجا بیاید.

حجت الاسلام ناصری با بیان دلیل سوم افضل بودن رسول اکرم (ص) گفت: دلیل سوم که در روایتی از امام صادق(ع) در کتاب تفسیر البرهان  است: در شرح  آیه هفتم  سوره احزاب این روایت آورده شده که پیامبر اکرم و جبرئیل رسیدند. جبرئیل گفت یا محمد جلو بایست تا اقامه نماز کنیم و پیغمبر اکرم گفت که جبرئیل تو قطعا اولویت‌داری که جلو بایستی تا من ،جبرئیل گفت: نه، توسید کائنات و اشرف الناس هستی و بالاتر از خداوند انسانی مانند تو خلق نکرده و در کل کائنات هم تو از همه بالاتر هستی.

برچسب‌ها