کد خبر 160878
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

محبی نجم آبادی در گفت‌وگو با «حیات»:

سرمایه‌گذاری و مولدسازی دو کلیدواژه رشد/ دولت‌ها در حوزه بهره‌وری ضعیف عمل کردند

سرمایه‌گذاری و مولدسازی دو کلیدواژه رشد/ دولت‌ها در حوزه بهره‌وری ضعیف عمل کردند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی کلید واژه رشد در کشور را سرمایه گذاری و مولدسازی دانست و گفت: ما در این دو حوزه هنوز کارنامه موفقی را به ثبت نرسانده‌ایم.

«بهروز محبی نجم‌آبادی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به بیانات رهبری در بحث عدالت اجتماعی، گفت: در گام دوم انقلاب با بررسی گام اول، کشور در موضوع عدالت با توجه به ضریب جینی که در یک دهه اخیر اتفاق افتاده، متاسفانه کارنامه موفقی ندارد و باید به این نکته اعتراف کرد که یکی از مباحث جدی در کشورعدالت است که جزء اصول دین ما بوده و بسیار حائزاهمیت است.

وی افزود: وجود برخی از تبعیض‌ها در کشور زمینه ساز ایجاد دلخوری و اعتراضات مردمی می شود چرا که مردم از تبعیض و بی عدالتی ها ناراحت و بیزار هستند.

محبی نجم آبادی با اشاره به بیانات رهبری نسبت به اتفاقات پشت پرده گفت: بی عدالتی و تبعیض در اتاق های تاریک اتفاق می افتد در حالی که اتاقک های تاریک برای دولت و حاکمیت قابل شناسایی است. طبق فرمایش رهبری باید نور افکن ها را به درون شرکت ها و سازمان های دولتی انداخت که گاها درون آنها اتاقک‌های تاریک تشکیل می شود.

نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد تا توجه ویژه ای به طبقات نیازمند و سه دهک اول و پایین داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: موضوع اشتغال مساوی است با عدالت وعدالت در دین ما امری مهم است. در صورت افزایش  زمینه های اشتغال می بایست به استعداد، توانمندی و مهارت هر فرد برای تکیه بر جایگاه ها توجه شود، قطعا عدالت به معنای یکسان سازی نیست.

وی افزود: باید زمینه ای فراهم شود تا استعدادها شکوفا شود، هرگاه استعدادی شکوفا شد متناسب با آن استعداد می توان از مواهب به دست آمده بهره برد. موضوع عدالت می بایست در تک تک قوانین، طرح ها، بندها، لوایح و بودجه کشور مورد توجه قرار گیرد و همیشه این سوال در ذهن نمایندگان وجود داشته باشد که لوایح و تبصره ها تا چه میزان با عدالت همخوانی دارند. آیا این لایحه زمینه ای برای انحراف از مسیرمی شود یا خیر؟ آیا این موضوع در محدود کردن فقر مطلق در کشورتاثیر دارد یا خیر؟ 

این عضو مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قابل توجه است که انگونه که در نظام و دولت سیزدهم شفاف سازی صورت گرفته، قطعا مردم به رضایت واقعی خواهند رسید و نظرعمومی جلب خواهد شد.
محبی نجم آبادی تصریح کرد: متاسفانه در دهه گذشته جمع جبری رشد حدودا به یک دهم درصد یا صفر رسیده بود و هم اکنون به از مرز چهار عبور کرده است.

محبی با اشاره به اینکه دولت وارد میدان شده است، گفت: رشد ناشی از دو مسئله است، سرمایه گذاری یا مولدسازی که باید انجام شود تا کشور در مسیر رشد قرار گیرد. ثروت بیکرانی در دست دولت قرار دارد اما در مقابل، رقم انباشت بدهی دولت بسیار بزرگ است که این رقم میراث دولت های گذشته است و باید برای آن تدبیری صورت گیرد. دولت باید بدهی خود را پرداخت کند و زمینه را برای استفاده بهینه از ثروت ملی که در اختیارش است را فراهم آورد. در سایه این اقدام است که سرمایه گذاری و بهره وری رخ می دهد، متاسفانه کشور در حوزه بهره وری ضعیف عمل کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از انرژی گفت: در حوزه انرژی و استفاده حداکثری و بهینه از منابع انرژی ضعیف عمل کرده ایم، برای مثال گاز فلر نوعی سوخت گاز اضافی است که در کشور در حال تلف شدن و سوختن است. بارها به دولت تذکر داده شد که از این نوع گاز به صورت بهینه استفاده شود اما هنوزهیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: پیشنهادی برای استفاده از این گاز بصورت مشترک توسط دولت، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان ارائه شد اما هنوز با وجود گذشت دو سال این پیشنهادعملیاتی نشده است.

محبی نجم آبادی با تاکید بر اینکه لازم است برای رسیدن به رشد اقتصادی به سرمایه گذاری و بهره وری توجه شود، خاطر نشان ساخت: اگر دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل نکند به ازای هر مترمکعب 500 تومان جریمه خواهد شد. 

وی افزود: رهبرمعظم انقلاب تاکید زیادی به ایجاد شغل نسبت به امکانات موجود در کشور دارند. 

نماینده مردم سبزوار و خوشاب در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای به ثمر رساندن مسائل تمام تلاش خود را می کند و دولت اگر جایی مشکلی را می بیند می بایست لایحه به مجلس ارائه دهد. مجلس لوایح را براحتی در دستور کار قرارمی دهد و مسئول مستقیم این کار خود دولت است.

وی در ادامه افزود: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند باید از بخش خصوصی درستکاری که هم مالیات می دهد، هم به قوانین احترام می گذارد، به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کند و نهایتا زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی کشور است، حمایت کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت ها نمی توانند خودشان متصدی همه ای امور باشند. دولت ها تنظیم گرهستند و مجلس ریل گذار، لذا هر کجا دولت مشکل قانونی در مسیر حرکت خود می بیند مجلس باید راه را برای آن باز کند و در جایی که قانون مانع دولت است مجلس باید وارد عمل شود تا با تصویب قوانین درست راه گشا شود؛ پس باید با ریل گذاری های درست به حرکت قطار دولت در به سلامت رسیدن مسافران حامل آن کمک کرد.

برچسب‌ها