کد خبر 160583
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

سهم انعکاس دوران دفاع مقدس در چهل‌ویکمین سینمای فجر چقدر است؟

سهم انعکاس دوران دفاع مقدس در چهل‌ویکمین سینمای فجر چقدر است؟

در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر، سینمای ملی دفاع مقدس دست پر وارد عرصه رقابت شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات‌؛ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر علی‌رغم حاشیه‌های ایجاد شده و با توجه به شرایط کشور در ماه‌های گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تاخیر همراه کرد، از روز چهارشنبه 12 بهمن ماه با اکران دو فیلم «استاد» و «شماره 10» کار خود را آغاز کرد.

سینمای ملی دفاع مقدس در جشنواره امسال دست پر وارد عرصه رقابت شده است. با نگاهی به آثار دفاع مقدسی در این دوره از جشنواره فجر باید منتظر ماند و دید سودای سیمرغ نصیب چه فیلمی خواهد شد.

«شماره 10»

اولین فیلم اکران شده در چهل و یکمین جشنواره فجر که بنیان دفاع مقدسی داشت، فیلم «شماره 10» به تهیه کنندگی حمید زرگرنژاد است. این فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شده، راوی اولین فرار موفق یک رزمنده از اردوگاه‌های اجباری صدام حسین است. نقش اصلی فیلم را مجید صالحی بازی می‌کند. این فیلم تا اینجای کار توانسته است در فرم و محتوا توجه‌ها را به خود جلب کرده و به سیمرغ بلورین نزدیک شود.  

سرهنگ ثریا

سومین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر میزبان اکران فیلم «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج بود. وی که تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره است با پرداختی خوب، به موضوع حضور منافقان در پادگان اشرف می‌پردازد. ژاله صامتی در تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج، نقشش را به بهترین صورت ایفا می‌کند.

های‌پاور

90درصد فیلم های‌پاور به گفته کارگردان آن ،هادی محمدپور، بر اساس مستندات ثبت شده از عملیات والفجر8  و نقش پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری شهید منصور ستاری شکل گرفته است.

محمدپور جزو فیلم اولی‌های جشنواره فجر است. در های‌پاور اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپوربازی می‌کند.

اتاقک گلی

اتاقک گلی به کارگردانی محمد عسکری، میهمان هشتمین روز از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر است.

این فیلم عملیات مرصاد در سال 67، حمله منافقین به کشور و حضور لشگر 27 محمد رسول‌الله در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی را روایت می‌کند. داوود صبوری، تهیه‌کننده اتاقک گلی از رزمنده‌های حاضر در عملیات مرصاد است که برای نجات دخترک گرفتار شده در روستایی که رزمنده‌ها برای آزادسازی آن تلاش می‌کند، همراه دیگر همرزمانش حضور دارد.

سعید دشتی، سعید زارعی، مسعود شامی و تینو صالحی، نوید پورفرج در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

گل‌های باوارده

سه‌شنبه 18 بهمن ماه گل‌های باوارده در پردیس سینمایی و برج میلاد روی پرده نمایش خواهد رفت. مهراداد خوشبخت کارگردان این فیلم روزهایی متفاوت روایت می‌کند از زمانی که رژیم بعث عراق به کشورمان یورش برد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «آبادان در التهاب است گروهی به روشن ماندن چراغ پالایشگاه فکر می‌کنند

غریب

حامد عنقا در چهل و یکمین جشنواره فجر با «غریب» به میدان می‌آید. این اثر در سبک دفاع مقدس ساخته شده و روایتی از زندگی شهید محمد بروجردی، از قهرمانان و نام‌آوران تاریخ دفاع مقدس به شمار می‌رود.

«غریب» بازگشت محمدحسین لطیفی به سینمای دفاع مقدس را رقم خواهد زد و بابک حمیدیان، بازیگر نقش شهید بروجردی نیز به واسطه این فیلم، بار دیگر بازی در نقش یک شهید را تجربه می‌کند.

حامد عنقا این فیلم را بر اساس کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» اثر نصرت‌ا… محمودزاده نوشته است.

سینما متروپل

سینما متروپل که برای مردم جنوب معنای دیگری دارد، تازه ترین ساخته محمدعلی باشه آهنگر است. ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و محاصره شهر سیر روایی فیلم است. مجتبی پیرزاده، رضا کیانیان، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، نوشین مسعودیان، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی تیم بازیگران این فیلم هستند.

گفتنی است، چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 12 تا 22 بهمن 1401 به دبیری مجتبی امینی در دو پردیس سینمایی ملت و برج میلاد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها