کد خبر 160483
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳

با موسیقی و گلاب، سالمندان را شاد کنید

با موسیقی و گلاب، سالمندان را شاد کنید

پژوهشگران ایرانی در یک تحقیق جالب، تاثیر موسیقی و رایحه درمانی با عطر گلاب را در مراکز سالمندان مورد آزمایش قرار داده و تاثیرات قابل توجهی از این مداخلات را بر افزایش شادکامی سالمندان گزارش نموده اند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ سالمندی دورانی همراه با کاهش قوای روانی و جسمی است که در اثر گذشت زمان روی می دهد. 60 سالگی به عنوان نقطه شروع سالمندی پذیرفته شده است و سالخوردگی در جمعیت جهان و نیز ایران به سرعت در حال افزایش است. بر اساس سرشماری سال 2016 ،در ایران نزدیک به پنج میلیون نفر سالمند60 ساله و بیشتر وجود دارد که معادل 4.7 درصد از جمعیت کل کشور است.

بر اساس پیش بینی های جمعیتی، تا سال2050 تعداد سالمندان ایران به حدود 30 میلیون نفر خواهد رسید و بدون تردید، تفکر و تحقیق به موقع در این خصوص، از مهم ترین الزامات کشور برای رسیدگی به چنین جمعیت کثیری از سالمندان خواهد بود. .

 

بنا بر نظرات محققان، افزایش امید به زندگی و تغییراتی که در هرم جمعیتی با توجه به پیشرفت های علم پزشکی و کاهش مرگ و میر به وجود آمده، سبب روند افزایشی تعداد سالمندان کشورها شده است. سالخوردگی و پیری یکی از مراحل حساس در تحول روانی انسان است و تغییرات جسمانی، شناختی و اجتماعی خاصی به همراه دارد. امروزه به کمک پیشرفت فناوری های بهداشتی و پزشکی، طول عمر بشر نسبت به چند دهه قبل افزایش یافته است، اما گرفتاری های شغلی و پیچیدگی های زندگی مدرن و اضافه بار ادراکی، موجب کاهش وقت و توان نگهداری از سالمندان توسط اعضای خانواده شده است. درنتیجه بعضا سالمندان دور از خانه و در مؤسسات نگهداری می شوند.

در یک تحقیق جدید که با محوریت این اعضای ارزشمند جوامع انسانی انجام شده است، پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) تأثیرات موسیقی و رایحه‌درمانی با گلاب را بر میزان شادکامی سالمندان ساکن در مراکز نگهداری مورد بررسی قرار داده اند.

 

این پژوهش با مشارکت 93 سالمند ساکن در مراکز نگهداری سالمندان شهر کرمانشاه انجام شده است. این سالمندان به سه گروه تقسیم شدند. برای گروه اول، به مدت 12جلسه 45 تا 50 دقیقه‌ای، موسیقی‌های مجاز، موسیقی آرام‌بخش و بی‌کلام و موسیقی شاد محلی کردی به صورت گروهی اجرا شد. برای گروه دوم نیز رایحه‌درمانی به صورت گروهی به مدت یک هفته با استفاده از پنبه آغشته به سه قطره گلاب استفاده شد که به لباس سالمندان وصل شده بود.گروه سوم نیز به عنوان گروه شاهد تحت هیچ گونه مداخله ای قرار نگرفت و در انتها، میزان شادکامی این سالمندان با استفاده از روش های استاندارد علمی مقایسه گردید.

برچسب‌ها