کد خبر 160322
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶

حیات گزارش می دهد؛

فرار بزرگ به روایت «شماره 10»

فرار بزرگ به روایت «شماره 10»

روز گذشته فیلم سینمایی «شماره 10» همزمان با اولین روز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به روی پرده رفت تا مخاطبان با برگ جدیدی از روایت جنگ و اسارت در دوران هشت سال دفع مقدس آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ روز گذشته فیلم سینمایی «شماره 10» همزمان با اولین روز جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به روی پرده رفت تا مخاطبان با برگ جدیدی از روایت جنگ و اسارت در دوران هشت سال دفع مقدس آشنا شوند.

این اثر که به نویسندگی و کارگردانی حمید زرگرنژاد تولید شده روایت استواری به نام اکبری است که در سال های پایانی جنگ به اسارت درآمده و در جریان این اسارت با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو می شود. نقشه فرار او از زندان یکی از موضوعات مخاطب پسند و مهم این اثر است که هیجان را در مخاطب ایجاد و زمینه ساز پیوند بیشتر آنها با فیلم می شود.

یقینا دوران هشت سال دفاع مقدس دارای ویژگی‌ها و مضامین دراماتیک بسیاری است که می تواند دست‌مایه ساخت آثار جذاب زیادی در حوزه سینما و تئاتر شود که اینبار «شماره 10» با تکیه بر یک موضوع واقعی بعد جدیدی از دفاع مقدس را به نمایش می گذارد.

یکی از مهمترین ویژگی های این اثر سینمایی گرفتار نیامدن در چارچوب کلیشه ها است و همین موضوع باعث می گردد تا مخاطب، تا دقایق پایانی این فیلم به همزاد پنداری با قهرمان اصلی داستان بپردازد که این موضوع نشات گرفته از اثر بخشی اصل داستان است.

انجام یک مأموریت بزرگ در قالب فرار از زندان قفس امن و رساندن اسامی 42 تن از اسرای امنیتی به دست صلیب سرخ داستانی است که حتما با پخش عمومی فیلم در سینماهای کشور رکوردهای جذابی در گیشه به نام این فیلم ثبت خواهد کرد. 

در کنار نقاط قوت این فیلم نباید از دید دور داشت کمبودها و کاستی های داستانک ها را که می توانست در صورت مهیج نبودن داستان اصلی ساختار کلی فیلم را با چالش رو به رو سازد.

در همین خصوص ابراهیم اصغری تهیه کننده این فیلم سینمایی بر این باور است که فیلم «شماره 10» بیشتر با منتقدان به ویژه مخاطبان نسل جوان ارتباط برقرار می‌کند، به شرط آنکه شرایط مساعدی برای اکران فیلم فراهم شود.

وی می گوید: اهالی رسانه مشکلی چندانی با فیلم نداشتند، به ویژه شخصیت اول فیلم که به عنوان یک قهرمان مطرح شده است. اهالی رسانه نظرات جزیی درباره ساختار فیلم مطرح کردند که در بسیاری از موارد هم درست بود و ما از این نظرات استفاده می‌کنیم. احتمالا بخشی از این موارد در کارهای بعدی و همچنین نسخه آینده فیلم لحاظ  می‌شود.

او درباره اینکه چه اندازه احتمال دارد اولین زمان را برای اکران فیلمش دریافت کند، اظهار می دارد: در آخرین جلسه‌ای که با مدیران جشنواره و آقای خزائی- رییس سازمان سینمایی داشتم، خواهش کردم فیلم‌هایی که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شوند، در زمان مناسب و اولین فرصت در سینماها اکران شوند، چرا که تمایل داریم این اتفاق برای فیلم‌مان بوجود بیایید.

اصغری همچنین در پاسخ به این پرسش که این فیلم سینمایی در چه لوکیشن‌هایی فیلمبرداری شده است، می گوید: ترجیح می‌دهم لوکیشن فیلم را لو ندهم. ما ازشهرک سینمایی استفاده نکردیم؛ بلکه فیلم در یک کارخانه قدیمی متروکه  که در خاورمیانه منحصر به فرد است، فیلمبرداری شده است.

این تهیه کننده سینما در پایان در پاسخ به این سوال که در کدام بخش‌ها احتمال دریافت کاندید شدن و دریافت سیمرغ را دارد؟ گفت: به نظرم « شماره 10» در بخش های مختلفی اعم از فیلمبرداری، بازیگری، طراحی صحنه، طراحی لباس و کارگردانی می‌توانند کاندید دریافت سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر باشند.

گزارش: ملیحه آدینه

برچسب‌ها