کد خبر 159504
۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

در گفتگوی «حیات» با یک کارشناس مذهبی به مناسبت لیلةُ الرغائب مطرح شد؛

شفاعت 700 نفر از خویشان تا رفع عذاب قبر از فضایل نماز « لیلةُ الرغائب»

شفاعت 700 نفر از خویشان تا رفع عذاب قبر از فضایل نماز « لیلةُ الرغائب»

نماز لیلةُ الرغائب دوازده رکعت است که میان نماز مغرب و عشاء خوانده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید ناصری کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ گفت: در ماه رجب مغفرت و آمرزش خداوند بسیار زیاد است. روایت است در این ماه استغفار زیاد بگوییم  همچنین در این ماه روزه گرفتن نیز در این ماه بسیار سفارش شده است.

وی افزود: یکی از شب های پر فضیلت ماه رجب، لیله الرغاب است که این شب به واسطه فضیلت هایش مورد توجه همه مسلمانان قرار می گیرد. همانطور که از نام لیله الرغائب مشخص است لیل به معنای شب است الرغائب نیز جمع کلمه رغیبه است، برای رغیبه دو معنا وجود دارد که یکی به معنای میل و کشش است که اگر این معنا را در نظر بگیریم یعنی شب لیله الرغائب به معنای شبی است که کشش ها، انعطاف ها و میل ها به سمت خداوند متعال زیاد است.

حجت الاسلام ناصری ادامه داد: معنای دیگر آن به معنای بخشش فراوان است که اگر این معنا را در نظر بگیریم  این شب به معنای این است که چون بخشش خداوند زیاد است ما دعا و نیایش می کنیم.

کارشناس مذهبی گفت: برخی لیله الرغائب را شب آرزوها معنا می کنند و در اولین شب جمعه ماه رجب بسیار دعا و آرزو می کنند و از اعمال این شب غافل می شوند، در صورتیکه لیله الرغائب به معنای کشش و شوق به سمت خداوند متعال نیز هست. بهتر است علاوه بر دعا کردن به اعمال این شب که در کتاب مفاتیح الجنان نیز آمده عمل کنیم.

وی با اشاره به اعمال شب لیله الرغائب گفت: روزه گرفتن یکی از مهم ترین اعمال این مناسبت است همچنین در این شب نمازی بین نماز مغرب و عشا می توان خواند که دوازده رکعت است. به این شرح که هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می شود و هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه می‌گویی: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده می‌روید و هفتاد مرتبه می‌گویی:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده بر می‌دارید و هفتاد مرتبه می‌گویید:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ

پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‌دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگ‌تری.

دوباره به سجده رفته  و هفتاد مرتبه می‌گویی:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت و آرزوی خود را طلب کنید تا به خواست و اراده خدا به آن برسید.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری با اشاره به فضیلت خواندن نماز لیلةُ الرغائب گفت: هر فردی که این نماز را بخواند خداوند به او بشارت داده که در روز قیامت 700 نفر از خانواده و خویشان را می تواند شفاعت کند و در شب اول قبر چنین فردی که این نماز را قرائت کرده یک انسان خیلی خوش بو و خوش چهره و مهربانی در کنارش حاضر می شود، از او سوال می پرسد تو چه کسی هستی که من انسانی به زیبایی و خوبی تو ندیده ام،جواب می‌دهد من همان نمازی هستم که در لیله الرغائب بین نماز مغرب و عشا خوانده ای و من در خدمت تو هستم و به تو کمک کنم.

برچسب‌ها