کد خبر 157582
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

حیات گزارش می دهد؛

از سیر تا پیازه طرح هوشمندسازی یارانه نان

از سیر تا پیازه طرح هوشمندسازی یارانه نان

هیچ ‌یک از فازهای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، دولت تصمیمی برای آزادسازی قیمت یا سهمیه‌بندی نان ندارد و شاهد هیچ گونه تغییری در قیمت انواع نان ایجاد نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان از مرداد ماه سال جاری قطعی و به صورت آزمایشی در برخی از استان‌ها اجرایی شد. این طرح یکی از اقدامات خوب دولت در راستای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از رانت و فساد ناشی از پرداخت غیرهدفمند یارانه بود که در گام نخست، با حذف یارانه آرد نان‌های فانتزی و نیمه‌حجیم آغاز شد.

از ابتدای اجرای این طرح، وزیر اقتصاد تاکید داشت که قیمت نان گران نخواهد شد. در مراحل ابتدای اجرای این طرح آرد یارانه‌ای به‌ ازای پخت نان به نانوایان تعلق می‌گیرد، بنابراین نانوایان نمی‌توانند آرد یارانه‌ای را به فروش برسانند. همچنین با توجه به اینکه فروش نان با نرخ نامه سال گذشته نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های نانوایان باشد، به عنوان مشوق برای شرکت در طرح هوشمندسازی و جلوگیری از متضررشدن نانوایان در اوایل امسال مقرر شد برای نان نوع یک 15 درصد و برای نان نوع دو 10 درصد از فروش روزانه نانوایان هرشب از طرف دولت به حسابشان واریز شود.

از آنجایی که مهم‌ترین گلایه نانوایان از افزایش هزینه‌های تولید نان است شاهد تخلفاتی در واحدهای صنفی هستیم که می توان به کاهش ساعت کاری و کوچک شدن نان‌ها و همچنین انجام تراکنش‌های صوری برای بالا بردن تعداد نان فروخته شده از جمله تخلفاتی است که در نانوایی‌ها مشاهده می شود.

طبق آخرین اخبار، محمد جلال مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در این خصوص عنوان کرده است که در هیچ ‌یک از فازهای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، دولت تصمیمی برای آزادسازی قیمت یا سهمیه‌بندی نان ندارد و شاهد هیچ گونه تغییری در قیمت انواع نان ایجاد نخواهد شد.

بنابراین گزارش، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است نان آخرین سنگر معیشتی جامعه تلقی می‌شود و از این رو تصمیم‌گیری در خصوص این کالای استراتژیک با حساسیت‌های ویژه‌ای روبروست.

باید به این نکته اشاره شود که وزارت اقتصاد توانسته است در فاز اول بدون ابزار قیمتی و مقداری، یعنی بدون آزادسازی قیمت نان و سهمیه‌بندی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان را اجرا کرده و در فاز دوم تنها با ابزارهای غیرقیمتی و تشویقی این طرح را پیش خواهد برد.

برچسب‌ها