کد خبر 156824
۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵

برای بهبود عوارض سکته مغزی، آواز گروهی بخوانید

برای بهبود عوارض سکته مغزی، آواز گروهی بخوانید

در یک تحقیق جالب و جدید، محققان فنلاندی موفق شده اند با استفاده از آواز گروهی، تولید گفتار و وضعیت روانی آسیب دیدگان از سکته مغزی را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ تقریباً 40 درصد از بازماندگان سکته مغزی، مشکلی به نام آفازی را تجربه می کنند که به مشکل در درک یا تولید زبان گفتاری یا نوشتاری گفته می شود. در نیمی از این موارد، اختلال زبانی فوق تا یک سال پس از سکته مغزی نیز ادامه می یابد.

عارضه آفازی دارای تأثیرات گسترده ای بر توانایی، عملکرد و کیفیت زندگی بازماندگان سکته مغزی است و به راحتی می تواند منجر به انزوای اجتماعی آن ها می شود.

حالا در یک مطالعه جدید و بسیار جالب توجه که در دانشگاه هلسینکی فنلاند انجام شده است، محققان نشان داده اند که نوعی توانبخشی گروهی که مبتنی بر آواز است، می تواند از ارتباط و تولید گفتار بیماران فوق پشتیبانی کرده و فعالیت های اجتماعی آن ها را در مرحله مزمن سکته مغزی افزایش دهد.

به گفته آن ها، در این مطالعه، اولین بار است که خود مراقبان سلامت نیز در توانبخشی شرکت کرده اند و بهزیستی روانشناختی آن ها نیز ارزیابی شده است.

در برخی از تحقیقات مشابه قبلی، نشان داده شده بود که توانایی آواز خواندن افراد حتی در آفازی شدید نیز باقی می ماند. به گزارش سیناپرس، با این حال، هیچ گاه استفاده از آواز به ویژه آواز کر و گروهی در توانبخشی این مشکل به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

علاوه برگفتار درمانی که درمانی رایج در این خصوص است، محققان نشان داده اند که در یکی از شاخه های درمانی آزمایش شده آن ها به نام درمان توناسیون ملودیک، تولید گفتار در فرد به تدریج و با استفاده از ملودی و ریتم آواز بهبود می یابد.

در این مطالعه، جلسات توانبخشی توسط یک درمانگر موسیقی آموزش دیده و یک هدایت کننده آموزش دیده گروه کر انجام شده اند.

به گفته این محققان، توانبخشی گروهی مبتنی بر آواز باید در مراقبت های بهداشتی به عنوان بخشی از توانبخشی عارضه آفازی مورد استفاده قرار گیرد.

آن ها می افزایند: علاوه بر موضوع آموزش تولید گفتار، توانبخشی مبتنی بر گروه می تواند فرصتی عالی را برای حمایت از وضعیت روانی بیماران و خانواده های آن ها فراهم آورد.

برچسب‌ها