کد خبر 154149
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

استاد دانشگاه: مصرف خرمالو با پوست منجر به انسداد معده و روده می‌شود

استاد دانشگاه: مصرف خرمالو با پوست منجر به انسداد معده و روده می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوردن خرمالو با پوست سبب انسداد معده و روده و درگیری مجاری گوارشی می‌شود که با جراحی قابل درمان است.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مسعود مهدوی‌راشد افزود: طبق بررسی های انجام شده مراجعات به مراکز رادیولوژی زیر پوشش این دانشگاه از آغاز فصل پاییز تاکنون به دلیل مشکلات ناشی از خوردن خرمالو با پوست و ایجاد انسداد معده و روده افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در هفته‌ های اخیر حدود چهار بیمار با شواهد انسداد معده و روده به اورژانس بیمارستان قائم(عج) مراجعه کرده اند که نتایج حاصل از بررسی‌ تصویربرداری‌های انجام شده، حاکی از بروز انسداد معده و روده بر اثر خوردن خرمالو با پوست بوده که با جراحی معالجه شده اند.
عضو هیأت علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری "بزوآر" ، یک توده جامد از مواد هضم نشده در معده است که در مجاری گوارشی تجمع پیدا می‌کند و موجب انسداد در مسیر گوارشی می‌شود، این توده‌ها به طور عمده در معده و در مواردی هم در روده‌های کوچک و بزرگ ایجاد می شود.
دکتر مهدوی‌راشد افزود: بیماری بزوآر معده اغلب بدون علامت بوده، اما می‌تواند موجب بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و احساس پری شکم بعد از خوردن حتی مقدار کمی غذا ‌شود.
وی ادامه داد: این بیماری گوارشی همچنین موجب ایجاد زخم‌های گوارشی، خونریزی و انسداد روده می‌شود و در برخی از تصویربرداری‌های اخیر این موضوع دیده شده که خوردن خرمالو با پوست عامل اصلی این بیماری بوده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: توصیه ما به مردم این است که به هیچ عنوان خرمالو را با پوست نخورند و این میوه را با توجه به چسبندگی که دارد به اندازه مصرف کنند.
دکتر مهدوی‌راشد افزود: همچنین برای جلوگیری از انسداد معده و روده و درگیری در مجاری گوارشی، عدم مصرف پرتقال با پوست داخلی، خوردن کیوی با پوست و عدم خوردن تنقلات و هله هوله‌های چسبنده همچون پفک مورد تاکید است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در 16 شهرستان خراسان رضوی، 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت 17 شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

برچسب‌ها