به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ حضرت زینب سلامالله علیها یکی از برترین دستپروردگان مکتب اهل بیت وحی شمرده میشود که نام ایشان مانند گوهری درخشان همواره در کنار برترین شیعیان میدرخشد. در فضیلت این بانوی بزرگوار همین بس آن زمان که از دامان برترین بانوی عالم پا در دنیا گذاشت، نامش از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی با وحی الهی انتخاب شد. خیلیها معتقدند حضرت زینب سلامالله به دنیا آمد تا ذخیرهای برای عظیمترین رویداد تاریخ یعنی ماجرای عاشورای حسینی باشد؛ از این جهت اوج جلوههای تربیتهای فاطمی و علویِ زینب سلامالله علیها در این رویداد نمایان شد.
زینب (س) در اوج التهابات وظایف مادری را به خوبی ایفا کرد
1. حجت الاسلام محمدرضا دُرانی، کارشناس مسائل خانواده: ارتباط بین سیدالشهداء و زینب سلامالله علیها صرفاً خواهر برادری نیست؛ این رابطه، ارتباطی بسیار عمیق است که توانسته حرکتی به عنوان الگو در جامعه اسلامی ایجاد کند؛ زینب سلامالله علیها در کربلا یک مادر است و یک خواهر و در اوج التهابات وظایف خود را هم به خوبی انجام داده است. در عین حال مطیع امر مولایش است. زن میتواند در تعمیق احساسات و عواطف خیلی نقش داشته باشد. روابطی بر پایه عقلانیت، همراه با احساسات؛ یعنی معجونی از احساسات و عقلانیت.
بروز تربیتهای مکتب وحی را در زینب (س) میبینیم
2. حجت الاسلام اسدالله صمدی: حضرت زینب خود نیز در مکتب علوی و فاطمی رشد یافتند. وقتی مضمون حدیث شریف کساء را از منظر سبک زندگی مطالعه میکنیم، این دعا را محتوای مناسبی از معرفی یک سبک زندگی اسلامی در عرصه خانواده مییابیم؛ خانوادهای که در آن تجلیل، تکریم، احترام و محبت است. در این دعا حضرت زهراسلامالله علیها وقتی قصد دارند پدرشان یا همسرشان و یا فرزندانشان را صدا بزنند، از عالیترین و ظریفترین الفاظ و القاب استفاده میکنند. فرزندان خویش را با عباراتی مثل «نور دیدگانم» و «میوه دلم» یاد میکنند. چرا که در بستر تکریم و محبت، فضایل انسانی شکل میگیرد؛ بروز و اثر این نوع تربیت را در فرزندان حضرت زینب سلامالله علیها نیز مشاهده میکنیم، به گونهای که در حساسترین و در عین حال دردناکترین واقعه عالم، یعنی ماجرای عاشورا به یاری امام عصر خود شتافت و در این مسیر جانشان را تقدیم کرد. یا دختر دیگر حضرت زینب سلامالله علیها یعنی فاطمه امکلثوم در اوج معنویت قرار داشت به گونهای که فضایل ایشان در تاریخ ذکر شده است.
بانویی که به فرزندان آموخت خواست امام را بر خواست خود ترجیح دهند
3. حجتالاسلام حسنشریعتزاده، کارشناس مذهبی: رشد حضرت زینب سلامالله علیها صرفاً منحصر در ارتباط خویشاوندی با خاندان وحی نیست؛ چه بسا افرادی را در تاریخ میبینیم با وجود آنکه در خاندان عترت علیهمالسلام بودند، مسیر انحراف پیش گرفتند و یا امام خویش را به طور بایسته و شایسته همراهی نکردند و بلکه امام معصوم را نصیحت میکردند.
این بانوی بزرگوار به گونهای فرزندان خویش را تربیت کرد که به یقین میتوان گفت تا ابد نمونهای از برترین الگوهای تربیتی محسوب میشود؛ فرزندانی که در یکی از حساسترین مقاطع بشری به دعوت امام عصر خویش لبیک گفتند و به یاری او شتافتند و در این مسیر جان خویش را تقدیم کردند. زینب سلامالله علیها به فرزندانش آموخت که در سختترین شرایط باید تا پای جان یار و یاور امام زمان و ولیّ زمانشان باشند و خواست خود را هر اندازه هم دقیق باشد، بر خواست امام علیهالسلام ترجیح دهند و راه صلاح خود و جامعه را در اطاعت و تبعیت از هادی زمانه بدانند.
مادری که دستپرورده خاندان وحی، یاور امام و دلاور میدان نبرد است
این نکته هم ضروری است که خود حضرت زینب سلامالله علیها بانویی است که در مکتب وحی رشد کرد، بانویی که زمان پیامبر صلیالله علیه و آله را درک کرد و از سوی ایشان به اسم زینب نامگذاری شد؛ مادری که دستپرورده خاندان وحی، یاور امام عصر خویش، دلاور میدان نبردهای سخت و سخنوری توانا در شکستن قصر پوشالی دشمنان است.
«ما رأیتُ إلّا جَمیلا» توصیف روش حرکت کاروانیان حسینی بر صراط علوی است
4. عبدالحمید قدیریان، نقاش و فیلمنامهنویس: «ما رأیتُ إلّا جَمیلا» یکی از زیباترین و قویترین کلام یک ناظر شیعه نسبت به عاشوراست و در حادثه عاشورا شاخصترین کلام، این بیان حضرت زینب سلامالله علیها است. از آنجایی که ارتفاع و قلههای کلام حضرت زینب سلامالله علیها بسیار زیاد است، باید زمانی طولانی طی میشد تا انسانها این توان را بیابند که به ارتفاعات و قلههای این کلام نزدیک شوند و از آن بهره ببرند. امیرالمومنین علیهالسلام صراط مستقیم هستند و عاشورا روش حرکت بر صراط علوی و رفتن به سوی مهدویت است و فهم این روش، شیعه را به آنجا میرساند که کلامش «ما رأیتُ إلّا جَمیلا» است و این رمز کلام زینب سلامالله علیها است. کلام حضرت زینب سلامالله علیها در حقیقت توصیف نحوۀ حرکت دادن کاروانیان امام حسین علیهالسلام توسط ایشان بر این صراط به سوی اعلی علیین است. ما باید سعی کنیم زیباییهای عاشورا را در تمام ابعاد فهم کنیم تا دریابیم روش قرار گرفتن بر صراط در قالب کاروان حسینی به چه معناست و چه شاخصههایی دارد.
اربعین جلوهای از زیباییِ بیان حضرت زینب (س) از آینده عاشوراست
جالب آنجاست که فضای حاکم بر راهپیمایی اربعین حسینی مشابه با فضایی است که زینب سلامالله علیها را به بیان عبارت «ما رأیتُ إلّا جَمیلا» میکشاند، چیزی که در این اجتماع عظیم الهی به وضوح دیده میشود، عشق و محبت است و میتوان به شکل اغراقآمیزی، زیباترین رفتارها را شاهد بود. در فضای اربعین است که باید این جمله حضرت زینب سلامالله علیها را به عنوان رمز فهم عاشورا مورد توجه قرار دهیم. شیعۀ فهیم زمانی که نگاهش به این آیۀ عظیم الهی میافتد، نمیتواند کلامی به غیر از «ما رأیت الا جمیلا» بر لب براند. نگاه «ما رأیتُ إلّا جَمیلا» به فهم شیعه از ماجرای عاشورا بسیار کمک میکند و برکات زیادی را در پی خواهد داشت و ما هرچه با این نگاه در ماجرای عاشورا و کاروان حسینی بیشتر تعمق کنیم، از رهگذر آن، ثمرات بیشتری نصیبمان میشود.
وقتی با منظر فهم زیباییهای عاشورا به آن مینگریم، اولین چیزی که برایمان جلب توجه میکند، این است که حضرت زینب سلامالله علیها زیبایی را در بُعد مادی و دنیایی آن حادثه ندید و یقیناً زیبایی مدنظر ایشان متعلق به آسمانها است و این امر میتواند همان شاهکلید ورود مؤمنان و شیعیان به تفکر و درک ماجرای عاشورا باشد.
تلقی زینب (س) از عاشورا مبتنی بر حقیقتی آسمانی است
5. شهریار بحرانی، نویسنده و کارگردان سینما: یزید ملعون خطاب به حضرت زینب سلامالله علیها میگوید: «نگاه کن ببین ما شماها را کشتیم، شوهرانتان را کشتیم، اسب روی جنازهها تازاندیم، این بلاها را سرتان آوردیم و سرها را قطع کردیم و...» او در واقع از منظرِ مادیِ خود، به این ماجرا فخر میکند، اما از جانب دیگر، حضرت زینب سلامالله علیها که دستپرورده خاندان عترت است و خود نیز نمونه یک منظر متعالی است، در جواب میفرماید که «من به جز زیبایی چیزی ندیدم.»
کاملا واضح است که شخصی همچون یزید به هیچ عنوان نمیفهمد که حضرت چه میگویند. در واقع اگر یزید میخواست منظر فرمایش حضرت زینب سلامالله علیها را به تصویر بکشاند، میگفت نمیتوانم و چیزی ندارم، زیرا او یک حیوان وحشی است و آن چیزی را میتواند ببیند که دوربینش در صحنه تاریخ و تصویر میبیند و نگاه او صرفاً صحنه مادی را میبیند، اما حضرت زینب سلامالله علیها یک چیزی را میبیند که ما الان از درکش عاجزیم و فقط به لحاظ فطرت احساس میکنیم که به آن نزدیکتریم؛ یعنی احساس نزدیکی نسبت به منظر حضرت زینب سلامالله علیها میکنیم. در این دو تلقی، منظرها متفاوت است، دوربینشان با هم فرق داشته و یکی دوربینی دارد که یک مفهوم و محتوای بالایی را نگاه میکند و سعی میکند آن را به زبان بیاورد و مطرح کند و دیگری، دوربینی است که زمینی است و فقط خاک و خون را میبیند.
حقیقت و باطن عاشورا برای زینب (س) عیان بود
6. مریم حسنجوهری، کارشناس علوم قرآن و حدیث: حضرت زینب سلامالله علیها دستپرورنده مکتب وحی است، ایشان فارغ از غُلّ و زنجیرهای زمینی است، منظر ایشان آسمانی و مرتفع و بسیار نزدیک و منطبق با قرآن و منظر خدایی است. زمانی که ایشان به عاشورا و وقایع آن مینگرد مصائب و فجایع آن برایشان جلب توجه نمیکند؛ ایشان حقیقت و بطن آن را شاهد است و نه از احساس، بلکه با معرفت عمیق میفرماید: «مَا رَأَیتُ اِلّا جَمیلاً». به راستی ایشان از کدامین جایگاه به صحنهعاشورا مینگرد که آن را زیبا میبیند؟ ایشان در طول عمر گرانقدرشان محضر هفت امام معصوم را درک کردند. افرادی که رسول وحی الهی آنان را اهلبیت خود و همواره ملازم و قرین قرآن نامیدند،لذا شاگرد برترهای این مکتب نیز از تعلیمات قرآنی بهره بسیار برده و جز از منظر قرآن به عالم و وقایع آن نمینگرد.