کد خبر 151932
۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

برنامه‌های چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر تشریح شد/ برگزاری 2227 برنامه در سوم و چهارم خرداد

برنامه‌های چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر تشریح شد/ برگزاری 2227 برنامه در سوم و چهارم خرداد

نشست خبری برنامه‌های سراسری کشور در گرامیداشت چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور دکتر علی‌اصغر جعفری دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت و معاون رئیس بنیاد و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور اهالی رسانه، صبح امروز  یکشنبه یکم خرداد ماه، در سالن قصرشیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حیات طیبه، دکتر جعفری در این نشست با گرامیداشت حماسه سوم خرداد و روز مقاومت و پایداری دزفول و همچنین با یادی از امام خمینی (ره) و شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای عملیات بیت المقدس اظهار کرد: عملیات الی بیت المقدس یا همان عملیات بیت المقدس یکی از پر افتخارترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که با همدلی، هماهنگی و مشارکت تمام نیروهای مسلح و مردمی در بامداد دهم اردیبهشت ماه سال 1361 آغاز شد و پس از 25 روز کار سخت و جنگ بسیار گسترده و غیرقابل باور در ساعت 14 روز سوم خرداد به ثمر نشست و 5380 کیلومتر مربع از خاک کشور آزاد شد.

وی در ادامه به آماری از دستاوردهای عملیات آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و گرفت: در این عملیات حدود 19 هزار و 170 تَن از بعثی‌ها به اسارت درآمدند. انهدام 60 فروند هواپیما، سه بالگرد، 418تانک و نفربر و به غنیمت گرفتن 120 دستگاه تانک از دیگر دستاوردهای عملیات است. تعداد زیادی از نیروی‌های بعثی کشته شدند و در نهایت یکی از بی نظیرترین و گسترده ترین عملیات های دوران دفاع مقدس، رقم خورد.

معاون رئیس بنیاد و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: دشمن خیلی تلاش کرد تا خرمشهر را حفظ کند و این شهر به دژی تسخیرناپذیر تبدیل شده بود. تمام زمین های خرمشهر مسلح شده و امکان عبور وجود نداشت.  معادلات این بود که امکان بازپس‌گیری خرمشهر وجود ندارد اما خداوند لطف کرد و یک عملیات بزرگ رقم خورد و بعد از عملیات  آزادسازی خرمشهر رفتار ابرقدرت ها، سازمان ملل و همچنین شورای امنیت در برابر ایران تغییر کرد. عظمت فتح خرمشهر به اندازه ای فراتر از تصور بود که امام خمینی (ره)  آن را لطف الهی نامیدند و فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

دکتر جعفری با بیان این که عملیات بیت المقدس نشان داد ممکن است جنگی را به ملت ایران تحمیل کنند اما پایان جنگ در اختیار مردم است، ادامه داد: پیروزی در عملیات بیت المقدس نقش امام خمینی (ره) و فرماندهی کل قوا  و همچنین ظرفیت مشارکت مردم را نشان داد. در آزادسازی خرمشهر بسیج در کنار دیگر ستادها حماسه آفرید و بعد از خرمشهر یک قدرت بازدارندگی و دفاعی برای ایران به ثبت رسید و نگاه دشمنان متفاوت شد.  

وی اضافه کرد: گرامیداشت سوم خرداد و روز دزفول پاسداشت خودباوری و خدا یاوری مردم ایران است.  سوم خرداد یک فصل نورانی و پرعزت در همیشه تاریخ ایران خواهد بود. دفاع مقدس و فتح خرمشهر کشور ما را بیمه کرد و دندان طمع دشمن را از ریشه کَند.  امروز در آستانه چهلمین سالگرد این حماسه هستیم و امیدواریم با بزرگداشت این روز نسل جوان متوجه شود که این عزت چگونه به وجود آمده است.

معاون رئیس بنیاد و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ادامه به تشریح برنامه های تدارک دیده شده برای روز سوم و چهارم خرداد پرداخت و توضیح داد: ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت های ملی دفاع مقدس و مقاومت برای سال سوم است که در کشور شکل گرفته و قریب 500 ستاد در کل کشور راهبری مناسبت ها را برعهده دارند که سوم خرداد یکی از نقاط عطف این مناسبت‌هاست. تا امروز  2227 برنامه برای دو روز سوم و چهارم خرداد در مجموعه های سازمان‌های لشکری و کشوری استان ها و همچنین برنامه‌های مردمی پیش‌بینی و در سامانه‌ای که توسط معاونت برنامه‌های روابط عمومی بنیاد حفظ آثار طراحی شده، ثبت شده است.

دکتر جعفری گفت: از مجموع این برنامه‌ها در حوزه کتاب برنامه‌هایی همچون رونمایی از کتاب، تجلیل از نویسندگان، تجهیز کتابخانه‌ها، جلسات نقد و مسابقات کتابخوانی خواهیم داشت که شامل 244 برنامه می‌شود و از 60 عنوان کتاب رونمایی خواهد شد. در حوزه تبلیغی و رسانه‌ای 892 عنوان برنامه در کل کشور در نظر گرفته شده است که 210 برنامه آن دیدار با خانواده شهدا خواهد بود.

وی با بیان این که به مناسبت سوم و چهارم خرداد 564 همایش و یادواره در سراسر کشور برگزار می شود، افزود: در بخش هنری برنامه‌هایی همچون نمایشگاه نقاشی، تجلیل از هنرمندان، رونمایی از تندیس و سردیس شهدا  را در نظر گرفته ایم که در مجموع 146 برنامه  در کل کشور می‌شود. در بخش نشست‌های تخصصی 172 نشست، در حوزه شعر و خاطره 103 برنامه، در زمینه فیلم و تئاتر 73 برنامه و در بخش عمرانی و مهندسی 12پروژه عمرانی خواهیم داشت.

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این ایام اشاره و بیان کرد: « برگزاری همایش سراسری میراث فرهنگی و دفاع مقدس با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی»، «برگزاری آیین اختتامیه یازدهمین دوره جایزه ادبی یوسف»، «برگزاری نشست تخصصی و کارگاه توانمندسازی نویسندگان و نوقلمان در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس»، «رونمایی از کتاب های اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس»، «نشست تخصصی نقد آثار سینمایی و نمایشی دفاع مقدس»، « برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان آثار هنری دفاع مقدس»، «برگزاری جشنواره خاطره گویی (جشنواره افتخار من) خاطره گویی پدران برای فرزندان و نوادگان»، «رونمایی از کتاب های صوتی و تجلیل از عوامل رادیو ایران صدا»، « اجرای تئاتر دفاع مقدس در محوطه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «جلسه تخصصی نقد و بررسی ابعاد مقاومت در مقابل حزب بعث با حضور راویان دفاع مقدس» و «تولید موسیقی و نماهنگ ویژه آزادسازی خرمشهر» از جمله برنامه‌هایی است که در سوم و چهارم خردادماه اجرا خواهیم کرد.

وی همچنین به برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا در قالب طرح سپاس و نثار گل و عطرافشانی مزار مطهر شهدا از جمله برنامه‌های بنیاد است.

به گفته دکتر جعفری، ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی هم‌چون «برگزاری مراسم شکرگزاری و نثار گل به مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) با همکاری یگان های نیروهای مسلح»، «برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یادواره شهدای عملیات بیت المقدس» و «دیدار با فرماندهان ارشد نظامی به مناسبت گرامیداشت آزادسازی خرمشهر» را اجرا خواهد کرد.

دبیر ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در پایان با اشاره به برنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا در ایام آزادسازی خرمشهر و روز دزفول گفت: «برگزاری کنگره ملی 4000  شهید روحانی در استان قم»، «رونمایی از سردیس شهید مصطفی کلهری،فرمانده گردان سیدالشهدای لشکر 17 علی بن ابیطالب در باغ موزه زندان قصر»، «رزمایش اردوهای جهادی» و «رزمایش بازخوانی عملیات بیت المقدس» از برنامه‌های سپاه پاسداران خواهد بود.  انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) نیز «خاطره‌گویی جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس» و «دعوت و تجلیل از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس در یگان‌های مرزبانی» را اجرا می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها