کد خبر 143740
۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در گفت و گو با حیات:

تروریست ها، عقده های خود را با شهادت افراد بی گناه جبران می کنند

تروریست ها، عقده های خود را با شهادت افراد بی گناه جبران می کنند

حیات: معاون مدیر کل دانشجویی در حوزه مشاوره وزارت بهداشت شناخت ویژگی های تروریست ها را لازمه پیش گیری از عضویت افراد به گروه های تروریستی خواند و گفت ان ها عقده های خود را به به شهادت رساندن افراد بی گناه جبران می کنند.

دکتر مریم بختیاری در حاشیه نشست تخصصی «حمایت اجتماعی و حقوقی از خانواده های قربانی ترور» که توسط انجمن حمایت از قربانیان ترور برگزار شد گفت: تا زمانی که ما ویژگی رفتاری و روانشناختی تروریست ها را نشناسیم نمی توانیم اقدام به مهار آنها و یا پیشگیری از ملحق شدن سایرین به گروه های تروریستی کنیم. به همین خاطر باید شناختی دقیق راجع به زندگی و خصوصات فردی آنها داشته باشیم.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ویژگی های تروریست ها اذعان کرد: این افراد اکثرا از بین جوانان انتخاب می شوند، فاقد شغل هستند و از سواد کمی برخوردارند. این در حالی است که در بین تروریست ها افرادی ممکن است حضور داشته باشند که از تحصیلات عالیه هم برخوردار باشند.

بختیاری با اشاره به ویژگی های شخصیتی این افراد گفت: آنها به شدت منزوی و با استانداردهای اجتماعی بیگانه هستند. از آنجایی که از نظر سیاسی و اقتصادی ناکامی های بسیاری را تجربه کرده اند به همین خاطر دست به پرخاشگری های جمعی می زنند.

بختیاری با بیان این که تروریست ها بسیار خودشیفته هستند، اذعان کرد: تروریست ها در دوران کودکی ناکامی های بسیاری را تحمل کرده اند و مورد توجه و محبت خانواده قرار نگرفته اند و یک خودشیفتگی عمیقی در آنها وجود دارد که این خصیصه نشان می دهد همیشه احساس ناامنی و حقارت می کنند. برای همین است که به دنبال نمایشی از قدرت هستند تا بتوانند ناامنی هایی که در دوران کودکی تجربه کردند را جبران کنند و دیگران را به حقارت بکشانند. 

این روانشناس با اشاره به ویژگی رهبران تروریست ها هم گفت: این افراد به شدت بی ثبات هستند. بی رحمی در آنها بسیار است و از هیچ عاطفه ای بهره مند نشده اند. آنها به شدت بدگمان هستند و نسبت به زیر مجموعه خود تدافعی برخورد می کنند و برای رسیدن به مقاصد خود دیگران را به شدت تحت فشار قرار می دهند.

بختیاری در خصوص اقدامات تروریست ها گفت:این افراد به دلیل منزوی بودن به سمت جریانات انحرافی درجامعه گرایش پیدا می کنند؛ چون بر این باورند که جامعه با آنها دشمن است و برای همین فکر می کنند که تروریست ها یکدیگر را بهتر درک می کنند.

وی در خصوص نگاه ضد اجتماعی آنها گفت: به طور مثال وقتی کلیپی از یک پلیس منتشر می شود که در حال برخورد با یک متخلف است، این افراد پلیس را محکوم می کنند، نه فرد متخلف، چرا که نگاه خشم آلود آنها به مسائل باعث شده تا توجه درستی نسبت به واقعیت های جامعه نداشته باشند و از رفتارهای ضد اجتماعی حمایت کنند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی این افراد به گروه های تروریستی ملحق می شوند خانواده پیدا می کنند. رهبران گروه های تروریستی والدین آنها می شوند و سایر اعضای گروه، خواهران و برادران شان. حال این افراد برای پذیرفته شدن و دیده شدن دست به رفتارهای قهرمانانه می زنند. یعنی با اقدامات خشونت امیز می خواهد مورد حمایت خانواده جدید خود قرار بگیرد و برای همین می بینیم که چگونه یک فرد هویت تروریستی پیدا می کند.

بختیاری در پایان با اشاره به توجیهات تروریست ها در قبال اقداماتی که انجام می دهند گفت: وقتی از آنها پرسیده شود که چرا بمب گذاری کردید در حالی که در بین کشته شدگان زنان و کودکان بی گناه حضور داشتند، به خاطر نگاه غضب آلودی که به جامعه دارند خود را محق معرفی می کنند و می گویند «در زندگی ما چقدر عذاب کشیدیم؟ چقدر به ما ستم روا داشته شد؟ یادتان رفته که ما همیشه در بدبختی و فقر و فلاکت زندگی می کردیم». این جملات توجیهی در حقیقت ذهن آنها را برای مقابله با مردم و انجام فعالیت های تروریستی توجیه می کند.

 

 

برچسب‌ها