کد خبر 139933
۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸

گفت و گو با سید سپهر میره بیگی

جوانان ایثارگر در صف برترین های رقابت علمی کشور

جوانان ایثارگر در صف برترین های رقابت علمی کشور

موفقیت فرزندان شهدا و ایثارگران در این دور از بزرگترین رقابت تحصیلی کشور، خیره کننده بود به گونه ای که خبر پیشتازی آنها در صف مسابقه کنکور در پیشانی مطبوعات کشور نشست. شماری از فرزندان شهدا و ایثارگران توانسته اند بدون استفاده از سهمیه، رتبه های بالای جدول دانشگاه های معتبر کشور را به خود اختصاص دهند.

گزارش حیات، این اتفاق شاید پاسخی روشن به ادعا و شبهه آفرینی محافلی بود که در سخنانی طعنه آلود می گفتند که فرزندان ایثارگر، فضا را برای آنها تنگ کرده اند. بعد از قدردانی از این ستاره های علمی جامعه ایثارگری توسط مسئولان ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران به سراغ سیدسپهر میره بیگی فرزند جانباز سیدعبداله میره بیگی از خطه کرمانشاه رفتیم. داوطلب برتر در رشته دندانپزشکی که به مهم ترین دانشگاه صاحب نام در این رشته، یعنی شهید بهشتی راه یافته است.

آقای میره بیگی قبلاً تصور می کردید که روزی در سکوی برترین های کنکور بایستید. می خواهم بدانم که در دوران تحصیل تان، قبل از این اتفاقاتی بوده که شما را به این چنین آینده ای امیدوار کند؟

بله. مسیر فعالیت تحصیلی ام به گونه ای بوده که نسبت به آینده هر روز امیدوارتر می شدم. یادم هست اولین موفقیت چشم گیری که ‌در طول دوران تحصیلی کسب کردم شرکت در آزمون تیز هوشان و کسب رتبه در میان شمار زیادی از شرکت کنندگان بود. در آن آزمون بنده رتبه یک استان را کسب کردم و این شاید اولین روزنه موفقیت را پیش روی من گشود. نمراتی هم که در ایام تحصیل کسب می کردم اغلب با تشویق ها و امید دادن های معلمان همراه بود. در همه سال های تحصیلی معدل نهایی ام کمتر از ۱۹ و نیم نبوده است.

در ایام تحصیل ذهنم مشغول هیچ فعالیت یا حاشیه ای نبوده است و بیشترین زمان خودم را به درس و مطالعه می گذراندم. علاوه بر مطالعه درسی ساعت هایی را هم برای مطالعه آزاد صرف می کردم.

هر کدام از دارندگان رتبه های برتر کنکور، روش خاصی را برای رسیدن به این جایگاه داشته اند؛ شما به طور خاص چه شیوه هایی در تجربه رقابت های علمی دنبال کرده اید؟

فکر می کنم دو عامل برای رقابت در زمینه تحصیلی ضروری است. برنامه ریزی دانش آموز و نظم قاطع در مطالعه.

طی سال های تحصیل سعی کرده ام برنامه های درسی خود را با نظم و ترتیب پیش ببرم. با تکیه بر این دو عامل یعنی نظم و برنامه ریزی های دقیق و حساب شده توانستم بدون شرکت در کلاس های اضافی کنکور به اهداف خود دست پیدا کنم. در شیوه مطالعه هم هر کسی یک نوع ابتکار عمل دارد. مثلاً من از تنوع و پراکندگی بیش از حد منابع درسی برای مطالعه پرهیز داشتم به این صورت که از هر درسی نهایتاً دو کتاب را گلچین کرده و همان ها را مطالعه کردم و خدا را شکر نتیجه هم گرفتم.

مطالعه تان به صورت گروهی بود یا آنکه به تنهایی برنامه آمادگی برای کنکور را پیش می بردید؟

از بچه ها و همکلاسی ها کمک می گرفتم. سؤالاتی که در ذهن داشتم، یا هر گاه با مشکلی مواجه می شدم از آنها مشورت می گرفتم. همینطور بچه هایی که سال قبل کنکور داده بودند، طرف مشورت من بودند و برای راهنمایی به آنها مراجعه می کردم. بسیاری از نکاتی که در این شور و مشورت آنها به عنوان تجربه خود مطرح می کردند به خاطر می سپردم.

چه اندازه والدین تان در موفقیت تحصیلی شما مؤثر بودند، می توانید لحظاتی که نتیجه کنکور را اعلام کردند برای ما توصیف کنید؟

بدون تعارف می گویم که من این موفقیت را مدیون پدر و مادرم هستم. دست حمایت آنها را مخصوصا در روزهای سخت آزمون ها، چه آزمون تیزهوشان و چه آزمون کنکور حس کرده ام.

در تمام این سالها بهترین و خاطره انگیز ترین لحظه، زمانی بود که جواب کنکور را دریافت کردم. بعید می دانم حتی در آینده هم اتفاقی از این زیباتر و به یادماندنی تر ببینم. می دانید هر دانش آموزی که این مسیر یعنی رقابت در سطح ملی را انتخاب می کند، یعنی مشکلات و استرس زیادی را به جان می خرد. اما لحظه ای که نتیجه کار و زحمت تان به بار می نشیند، آن روز پایان خستگی ها است و من واقعاً بعد از اعلام نتیجه کنکور حس کردم تمام خستگی2 سال تلاش و مطالعه را از تن بدر کردم.

پذیرفته شدن در رشته دندانپرشکی آیا تحقق همان آرزویی است که از ابتدا به آن فکر می کردید؟

بله حقیقت قضیه این است که من بسیار شیفته و علاقمند این رشته بوده ام و این که در سال های اخیر در ذهنم دائم به این که در آینده یک متخصص شایسته در این رشته بشوم، فکر می کردم. الان که قدم اول را با موفقیت برداشته ام برنامه ای که برای آینده خود پیش بینی کرده ام این است که در این رشته به یکی از افراد صاحب ابتکار تبدیل شوم.

اگر بخواهید برای بچه هایی که بعد از شما در صف کنکور می ایستند، توصیه ای کنید بر چه نکاتی تأکید می ورزید؟

من همین الان هم، به شماری از دوستان و بچه ها مراجعه می کنند یا زنگ می زنند تأکید می کنم که اگر در پی رقابت کردن و کسب رتبه بالا در این مسابقه هستید باید برنامه مطالعه تان روشن باشد و در قدم بعدی اراده و انضباط جدی برای اجرای مو به موی آن برنامه را پیدا کنید.

تجربه و اعتقاد من این است که بچه ها نباید وقت خود را تماماً، صَرف کلاس های کنکور کنند اگر خودشان با برنامه ریزی درست و پشتکار لازم پیش بروند قطعاً موفق خواهند شد.

گلچین منابع مطالعه در این مرحله خیلی مهم است من به بچه ها توصیه می کنم هنگام انتخاب منبع های درسی، برای هر درس یک الی دو کتاب جامع انتخاب کنند زیرا هرچقدر تعداد منابع و کتاب ها بیشتر باشد، صبر و حوصله شان برای ادامه راه کمتر خواهد شد.

یک نکته بدیهی را هم اینجا لازم است اضافه کنم که دوستانی که در میدان رقابت تحصیلی و آزمون سختی مثل کنکور وارد می شوند، همانند ورزشکارانی هستند که برای رقابت های المپیک آماده می شوند. بالاخره آنها باید یک دوره تمرینی سخت را سپری کنند و برای این کار قطعاً لازم است یک مدتی از برخی تفریحاتشان چشم پوشی کنند و زمان بیشتری را پای تحصیل و مطالعه سپری کنند.

با این اوصاف به نظر شما در حال حاضر جدی ترین و ملموس ترین مشکل و موانع پیش روی داوطلبان آزمون کنکور در ایران چیست؟

من قبل از آنکه اشکالات مربوط به سازمان های برگزار کننده کنکور را مهم ببینم اعتقاد دارم که جدی ترین موانع یک دانش آموز ایرانی در این رقابت علمی، شناخت اندک و در واقع عدم آگاهی او نسبت به ظرافت های این مسابقه است. هر دانش آموزی بدون توجه به تجربه دیگران و استفاده از توصیه ها و یافته های دیگرانی که در این عرضه موفق بوده اند، نمی تواند سد کنکور را به راحتی پشت سر بگذارد.

نکته مهم دیگر تسلط روحی دانش آموز در این صحنه است. در جریان هستید که استرس روز قبل کنکور مانند یک خوره به جان آدم می افتند. اما آمادگی و قدرت روحانی یک داوطلب باید به گونه ای باشد که استرس و واهمه را کنار بگذارند.

یک سوال که تا حدی جنبه شخصی دارد و به احساس شما بر می گردد تعلق داشتن به خانواده ایثارگران در این صحنه مهم علمی، چه حسی را در شما ایجاد می کند؟

این سوال شما به نظرم دو قسمت دارم یک بخشش این است که ما بر اساس توصیه های شهیدان و جانبازان مان بیش از همه برای جامعه و انقلاب دل بسوزانیم. مسئله دیگر این است که هیچ کدام از بچه ها دوست نداشته اند از زبان دیگران بشنوند که فلانی با سهمیه وارد دانشگاه شده است به همین دلیل من تمام تلاش خود را کردم تا ثابت کنم که بدون استفاده از سهمیه، رشته مورد علاقه ام را انتخاب کردم و وارد دانشگاه شده ام./حیات طیبه

برچسب‌ها